“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”: om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
“Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende” : om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere. / Bramm, Eva ; Kirilova, Marta.
In: Sprogforum, No. 66, 08.2018, p. 85-94.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - “Du skal bare sætte hende i gang, du skal ikke gå og passe hende”
T2 - om sprog i praktikforløb for flygtninge og indvandrere
AU - Bramm, Eva
AU - Kirilova, Marta
PY - 2018/8
Y1 - 2018/8
N2 - I marts 2015 udarbejdede den daværende danske regering en beskæftigelsesplansom skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrerekom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysatorfor dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelseer mest effektiv på en arbejdsplads. I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse påbaggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse viaet sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder fortilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet. I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessantfordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidtsproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtningeog indvandrere på en arbejdsplads.
AB - I marts 2015 udarbejdede den daværende danske regering en beskæftigelsesplansom skulle sørge for at nytilkomne flygtninge og indvandrerekom i arbejde. Beskæftigelsen var tænkt som katalysatorfor dansktilegnelse og hvilede på en antagelse af at sprogtilegnelseer mest effektiv på en arbejdsplads. I denne artikel sætter vi spørgsmålstegn ved denne antagelse påbaggrund af en undersøgelse af muligheden for sprogtilegnelse viaet sprogpraktikforløb i et supermarked hvor vi fulgte tre flygtninge.Formålet med undersøgelsen var at kortlægge hvilke muligheder fortilegnelse af dansk der reelt var til stede under praktikforløbet. I en dansk kontekst er vores studie både vigtigt og interessantfordi der ikke findes andre længdeundersøgelser som belyser hvorvidtsproglig og kulturel integration styrkes af at placere flygtningeog indvandrere på en arbejdsplads.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - sproglæring, migration, arbejdsplads, sprogpraktik
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 85
EP - 94
JO - Sprogforum
JF - Sprogforum
SN - 0909-9328
IS - 66
ER -
ID: 196925388