Dovne drenge eller dødbringende matematik?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Dovne drenge eller dødbringende matematik? / Bacher, Crilles; Laursen, Kjeld Bagger; Iversen, Steffen M.; Ulriksen, Lars.
In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, Vol. 2012, No. 1, 10.03.2012, p. 23-45.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Dovne drenge eller dødbringende matematik?
AU - Bacher, Crilles
AU - Laursen, Kjeld Bagger
AU - Iversen, Steffen M.
AU - Ulriksen, Lars
PY - 2012/3/10
Y1 - 2012/3/10
N2 - Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.
AB - Drengene i studenterårgangene 2008-10 klarede sig markant dårligere end pigerne i matematik B i det almene gymnasium. Ved folkeskolens afgangsprøve var det omvendt. Ud fra et totalt datamateriale, suppleret med andre data og interviews med lærere og elever, afdækker vi forskellene. Vi konstaterer bl.a. at der ikke i de skriftlige eksamensopgaver kan konstateres pige- eller drengeopgaver, men også at folkeskolens afgangsprøve i matematik har en forbavsende lav prognoseværdi for gymnasiekarakteren. Vi diskuterer mulige forklaringer, herunder hvordan de to køn reagerer på ændrede krav, emner og undervisning. Overgangen til gymnasiet afgiver blandede signaler som ikke alle drenge afkoder hensigtsmæssigt.
KW - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
KW - gymnasiet, drenge, matematik
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2012
SP - 23
EP - 45
JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
SN - 1604-8628
IS - 1
ER -
ID: 37758880