Grundlæggende universitetspædagogik for ph.d.-studerende

Målet for dette kursus er overordnet set, at du som deltager skal kunne planlægge og facilitere universitetsundervisning og eksamination med afsæt i viden om og forståelse af dels en række grundlæggende pædagogisk-didaktiske teorier og metoder, dels de givne rammer og overordnede mål for universitetsuddannelser. Tillige er det et mål, at du lærer at forholde dig analytisk, konstruktivt og refleksivt til din egen og andres undervisning, at vurdere hensigtsmæssige strategier og handlemåder på baggrund heraf og at sparre med kolleger om undervisnings- og uddannelsesspørgsmål.

På kurset kommer du således til at arbejde med bl.a.:

  • universitetsundervisningens særtræk og de givne rammer og betingelser for undervisningen
  • studerendes læreprocesser, forudsætninger og forskellighed
  • læringsmål, eksamen og læringsaktivitetsformer samt det indbyrdes forhold mellem disse
  • læringsrummet og dets betydning for de studerendes læring
  • forskelligartede studentercentrerede læringsaktiviteter og -værktøjer
  • kriteriebaseret feedback
  • eksamination

Du vil opleve, at du kommer til at arbejde med disse emner på en lang række forskellige måder både på, før og mellem de seks kursusdage, da kursets arbejdsformer samtidig skal tjene som inspiration til, hvordan du selv kan undervise. Som en af de centrale kursusaktiviteter vil du blive bedt om at planlægge og udføre et lille eksempel på egen undervisning og dernæst modtage feedback fra de andre kursusdeltagere og underviserne.

Efter optagelse på kurset får du yderligere information om læringsmål, kursusindhold og arbejdsformer.

Datoer og tid
23.-25. april + 7.-9. maj 2025

Onsdag den 23. april 2025 kl. 9-15
Torsdag den 24. april 2025 kl. 9-15
Fredag den 25. april 2025 kl. 9-15

Onsdag den 7. maj 2025 kl. 9-15
Torsdag den 8. maj 2025  kl. 9-15
Fredag den 9. maj 2025  kl. 9-15

ECTS: 3.

Maks. antal deltagere: 20.

Tilmelding: Tilmeld dig via denne tilmeldingsformular senest den 5. februar 2025. 

Forberedelse og program
I overensstemmelse med kursets ECTS-vægtning er mængden af ​​aktiviteter, der foregår før og mellem de egentlige kursusdage, og som er en forudsætning for, at deltagerne kan engagere sig i kurset på en meningsfuld måde, betydelig (cirka 1 – 1½ arbejdsuge). Inden du tilmelder dig kurset, bør du derfor overveje, om du er i stand til at afsætte tilstrækkelig med tid til forberedelse i dagene op til kurset og mellem de to blokke, kurset falder i.

Litteraturhenvisninger, materiale samt information om forberedelse og program tilgås i et kursusrum på læringsplatformen Absalon, som du vil blive meldt ind i, efter Ph.d.-skolen har meddelt, at du er blevet optaget på kurset.

Yderligere information
Hvis du har spørgsmål til kursusindhold, aktiviteter og program, er du mere end velkommen til at kontakte kursusledere Bjarne Simmelkjær Sandgaard Hansen (bssh@hum.ku.dk) og Andrea Fransiska Gregersen Møller (andreagregersen@hum.ku.dk).

Kurset udbydes på engelsk i efterårssemestret.