Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version.

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Standard

Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version. / Sørensen, Alexander N.; Rytter, Hana Malá.

2024. 276 p.

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Harvard

Sørensen, AN & Rytter, HM 2024, Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version.

APA

Sørensen, A. N., & Rytter, H. M. (2024). Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version.

Vancouver

Sørensen AN, Rytter HM. Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version. 2024. 276 p.

Author

Sørensen, Alexander N. ; Rytter, Hana Malá. / Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version. 2024. 276 p.

Bibtex

@book{0548b58677454c1fbe0e96d3f0600bda,
title = "Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – B{\o}rn og unge, fuld version.",
abstract = "Let hovedtraume er en akut opst{\aa}et forstyrrelse af hjernefunktionen som f{\o}lge af en overf{\o}rsel af mekanisk energi til hjernen fra eksterne fysiske kr{\ae}fter. I Danmark finder man p{\aa} baggrund af opg{\o}relse i Landspatientregistret en {\aa}rlig forekomst p{\aa} ca. 292/100.000 b{\o}rn og unge registreret med diagnosekodenS06.0 (hjernerystelse). I 2021 var der desuden 302/100.000 b{\o}rn og unge registreret med diagnosekoden Z033D (Obs p{\aa} grund af mistanke om hjernerystelse). Tallene omfatter kun personer, der er diagnosticeret ihospitalsregi. Internationale studier, som har opgjort forekomst ud fra b{\aa}de prim{\ae}r og sekund{\ae}rsektor finder, at {\aa}rligt forekomst kan v{\ae}re op mod 3600/100.000 i de yngste aldersgrupper. Leg og fritid er dehyppigste udl{\o}sende {\aa}rsager i de yngste aldersgrupper, mens det i de {\ae}ldste aldersgrupper hyppigst er sport, motion og transport. B{\o}rn og unge med let hovedtraume har umiddelbart efter h{\ae}ndelsen 1 eller flere klinisk observerbare tegn p{\aa} p{\aa}virket hjernefunktion og kan i den efterf{\o}lgende tid opleve forskelligartede symptomer, funktionsforstyrrelser og –neds{\ae}ttelser. Inden for de f{\o}rste 72 timer er der en stor forekomst af kognitive, balancem{\ae}ssige, vestibulo-okulomotoriske forstyrrelser samt forh{\o}jede koncentrationer af specifikke biomark{\o}rer i blodpr{\o}ver sammenlignet med raske kontrolgrupper. I 2023 har American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) fremsat nye diagnostiske kriterier for let hovedtraume. Disse giver mulighed for at diagnosticere let hovedtraume enten ud fra de kliniske observerbare tegn p{\aa} p{\aa}virket hjernefunktion umiddelbart efter h{\ae}ndelsen, eller p{\aa} baggrund afsymptomer samt resultater af formelle kliniske pr{\o}ver og laboratoriefund inden for de f{\o}rste 72 timer. ACRM har yderligere tilf{\o}jet kriterier for et 'muligt let hovedtraume', som skal anvendes i de tilf{\ae}lde, hvor symptomer, kliniske tegn og fund samt historik kun delvist opfylder kriterierne for let hovedtraume. B{\o}rnog unge diagnosticeret med mistanke om hjernerystelse eller diagnosekoden Z033D 'Obs p{\aa} grund mistanke om hjernerystelse' anbefales h{\aa}ndteret ligesom b{\o}rn og unge med diagnosen let hovedtraume. I den initiale h{\aa}ndtering er det vigtigt, at b{\o}rn og unge vurderes og behandles i forhold til risiko for ensv{\ae}rere p{\aa}virkning af hjerne og rygs{\o}jle ud fra evidensbaserede redskaber. B{\o}rn og unge samt deres prim{\ae}re p{\aa}r{\o}rende skal modtage tidlig information og vejledning, som skal hj{\ae}lpe dem p{\aa} vej igennem forl{\o}bet efter hovedtraumet. Denne vejledning skal inkludere b{\aa}de sygdomsl{\ae}re, r{\aa}d til smerteh{\aa}ndtering (non-farmakologisk og farmakologisk) samt r{\aa}dgivning om h{\aa}ndtering af symptomer, aktivitet og hvile i dagligdagen efter hovedtraumet. De f{\o}rste 48 timer anbefales relativ hvile. Herefter anbefales gradvis genoptagelse af hverdagsaktiviteter, som ikke for{\aa}rsager overdreven symptomforv{\ae}rring. B{\o}rn og unge med cervikal-muskuloskeletale problemer, okulomotoriske og/eller vestibul{\ae}re problematikker anbefales tidligt (efter ca. 3 uger) at blive unders{\o}gt og evt. behandlet af en fagperson med den forn{\o}dne viden og ekspertise. Prognosen efter let hovedtraume er god, og de fleste kommer sig spontant. Noget forskning indikerer at unge i alderen 13-18 {\aa}r har et langsommere bedringsforl{\o}b end yngre aldersgrupper. Bedring efter let hovedtraume p{\aa}virkesaf en r{\ae}kke kendte risikofaktorer, som er associeret med l{\ae}ngerevarende f{\o}lger. Disse er initial symptombyrde, pr{\ae}morbide lidelser (s{\aa} som depression, angst, migr{\ae}ne), samtidig fysisk eller mental sygdom, k{\o}n (pige), s{\o}vnforstyrrelser, svag socio{\o}konomisk status i familien, pr{\ae}morbide indl{\ae}ringsvanskeligheder, etnisk minoritet, alder (aldersgruppe 13-18 {\aa}r) m.m. En r{\ae}kke af disserisikofaktorer indg{\aa}r ogs{\aa} i pr{\ae}diktionsmodeller for b{\o}rn og unge, som estimerer risikoen for vedvarende symptomer eller funktionsneds{\ae}ttelse. Tilbagevenden til skole skal tilpasses det enkelte barns symptomer og samlede situation. Der kan v{\ae}re behov for social st{\o}tte og faglige tilpasninger iopgavetyper, lektiem{\ae}ngde, deltagelse i undervisning, samt anvendelse af redskaber, som kan optimere funktionsniveauet i dagligdagen. Inden for sport er der udarbejdet en trinvis model for tilbagevenden til fuld deltagelse i sportslige aktiviteter. Ligeledes er der etableret en konsensusguideline for paraatleter, hvorman har vurderet og tilpasset anbefalinger ved 22 forskellige diagnoser og funktionsneds{\ae}ttelser.Ca. 2-59 % af b{\o}rn og unge med let hovedtraume kan opleve at have l{\ae}ngerevarende symptomer, funktionsneds{\ae}ttelser eller forstyrrelser efter et let hovedtraume. Den betydelige variation i forekomst skyldes flere forhold. Opg{\o}relse over forekomst af l{\ae}ngerevarende f{\o}lger sker i litteraturen udfra forskellige kategorier, sv{\ae}rhedsgrader, vurderet dagligdags p{\aa}virkning samt ved forskellige tidsnedslag. Op mod 12 % oplever l{\ae}ngerevarende symptomer af moderat sv{\ae}rhedsgrad eller v{\ae}rre mindst 6 m{\aa}neder efter h{\ae}ndelsen, og er forhindret i at genoptage hverdagslivet. Denne andel har behov for en m{\aa}lrettet rehabiliteringsindsats. B{\o}rn og unge med l{\ae}ngerevarende f{\o}lger kan opleve symptomer som hovedpine, tr{\ae}thed, problemer med s{\o}vn, langsommere t{\ae}nkning, koncentrationsproblemer og hukommelsesproblemer. De kan ogs{\aa} opleve specifikke kropslige forstyrrelser og funktionsneds{\ae}ttelser (f.eks. vestibul{\ae}r eller cervikal-muskuloskeletal funktionsneds{\ae}ttelse), v{\ae}re urolige og bekymrede samt udvikle mentale helbredsproblemer (depression, angst, PTSD). De yngste b{\o}rns (f{\o}rskoleb{\o}rn) oplevelse af tilstanden er t{\ae}t forbundet med for{\ae}ldrenes, hvor skoleb{\o}rn i h{\o}jere grad er p{\aa}virket af f{\o}lelsen af at afvige fra at v{\ae}re normal (sammenlignet med deres venner og klassekammerater). I udredningen og behandlingen er det vigtigt, at man tilg{\aa}r barnet/den unge person og dennes familie ud fra en bio-psyko-social model og er opm{\ae}rksom p{\aa}, at symptomer kan interagere og forst{\ae}rke hinanden. Indsatsen skal tilpassesdet enkelte barn/unge person ud fra en personcentreret tilgang, hvor der er fokus p{\aa} f{\ae}lles m{\aa}l og v{\ae}rdier samt barnets/den unge persons og families behov i indsatsen. Det prim{\ae}re m{\aa}l ved den samlede indsats er,at barnet/den unge person vender tilbage til sine s{\ae}dvanlige omgivelser og aktiviteter. Dette skal prioriteres tidligt i indsatsen, for at barnet/den unge person kan vedligeholde sine sociale relationer uden for hjemmet. Derudover b{\o}r man n{\o}je overveje relevansen af enhver indsats, og fagpersonen skal v{\ae}reopm{\ae}rksom p{\aa} at undg{\aa} overbehandling. De specifikke indsatser, som prioriteres, skal skr{\ae}ddersyes til det enkelte barn/unge person, s{\aa} indsatserne opn{\aa}r st{\o}rst mulig effekt, og de opleves meningsfulde for barnet/den unge person og familien. Der er lovende evidens for, at l{\ae}ngerevarende symptomer og forstyrrelser efter let hovedtraume kan behandles, selvom evidensniveauet varierer betydeligt mellem forskellige typer af indsatser. Effekten afh{\ae}nger samtidig af barnets/den unge persons pr{\ae}ferencer, relevans af indsats i den enkelte situation, terapeutisk alliance, mulighed for tv{\ae}rdisciplin{\ae}rt samarbejde, og hvorvidt komorbide tilstande h{\aa}ndteres eller ej. I forhold til skolen er det vigtigt, at der etableres kommunikation med centrale kontaktpersoner i skolemilj{\o}et, og at der oprettes korrespondance mellemskolepersonale og centrale sundhedspersoner. Dette optimerer kommunikationen p{\aa} tv{\ae}rs af de kontekster, som barnet/den unge person er i, og muligg{\o}r koordinering af indsatser mellem centrale akt{\o}rer omkring barnet (for{\ae}ldre, egen l{\ae}ge, sundhedsplejerske p{\aa} skolen, klassel{\ae}rer, skoleledelse mv.). I skolemilj{\o}et kan det v{\ae}re hensigtsm{\ae}ssigt, at barnet/den unge person kan blive st{\o}ttet af flere personer, som udfylder forskellige roller. I forhold til skolen er det s{\ae}rligt de {\ae}ldste elever (13-18 {\aa}r), piger samt b{\o}rn og unge med en svag socio{\o}konomisk baggrund, som kan opleve vanskeligheder med skolegang, lektier, sociale aktiviteter m.m. Disse grupper kan have behov for en h{\o}jere grad af monitorering, social st{\o}tte og faglige tilpasninger. ",
author = "S{\o}rensen, {Alexander N.} and Rytter, {Hana Mal{\'a}}",
year = "2024",
month = mar,
day = "27",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version.

AU - Sørensen, Alexander N.

AU - Rytter, Hana Malá

PY - 2024/3/27

Y1 - 2024/3/27

N2 - Let hovedtraume er en akut opstået forstyrrelse af hjernefunktionen som følge af en overførsel af mekanisk energi til hjernen fra eksterne fysiske kræfter. I Danmark finder man på baggrund af opgørelse i Landspatientregistret en årlig forekomst på ca. 292/100.000 børn og unge registreret med diagnosekodenS06.0 (hjernerystelse). I 2021 var der desuden 302/100.000 børn og unge registreret med diagnosekoden Z033D (Obs på grund af mistanke om hjernerystelse). Tallene omfatter kun personer, der er diagnosticeret ihospitalsregi. Internationale studier, som har opgjort forekomst ud fra både primær og sekundærsektor finder, at årligt forekomst kan være op mod 3600/100.000 i de yngste aldersgrupper. Leg og fritid er dehyppigste udløsende årsager i de yngste aldersgrupper, mens det i de ældste aldersgrupper hyppigst er sport, motion og transport. Børn og unge med let hovedtraume har umiddelbart efter hændelsen 1 eller flere klinisk observerbare tegn på påvirket hjernefunktion og kan i den efterfølgende tid opleve forskelligartede symptomer, funktionsforstyrrelser og –nedsættelser. Inden for de første 72 timer er der en stor forekomst af kognitive, balancemæssige, vestibulo-okulomotoriske forstyrrelser samt forhøjede koncentrationer af specifikke biomarkører i blodprøver sammenlignet med raske kontrolgrupper. I 2023 har American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) fremsat nye diagnostiske kriterier for let hovedtraume. Disse giver mulighed for at diagnosticere let hovedtraume enten ud fra de kliniske observerbare tegn på påvirket hjernefunktion umiddelbart efter hændelsen, eller på baggrund afsymptomer samt resultater af formelle kliniske prøver og laboratoriefund inden for de første 72 timer. ACRM har yderligere tilføjet kriterier for et 'muligt let hovedtraume', som skal anvendes i de tilfælde, hvor symptomer, kliniske tegn og fund samt historik kun delvist opfylder kriterierne for let hovedtraume. Børnog unge diagnosticeret med mistanke om hjernerystelse eller diagnosekoden Z033D 'Obs på grund mistanke om hjernerystelse' anbefales håndteret ligesom børn og unge med diagnosen let hovedtraume. I den initiale håndtering er det vigtigt, at børn og unge vurderes og behandles i forhold til risiko for ensværere påvirkning af hjerne og rygsøjle ud fra evidensbaserede redskaber. Børn og unge samt deres primære pårørende skal modtage tidlig information og vejledning, som skal hjælpe dem på vej igennem forløbet efter hovedtraumet. Denne vejledning skal inkludere både sygdomslære, råd til smertehåndtering (non-farmakologisk og farmakologisk) samt rådgivning om håndtering af symptomer, aktivitet og hvile i dagligdagen efter hovedtraumet. De første 48 timer anbefales relativ hvile. Herefter anbefales gradvis genoptagelse af hverdagsaktiviteter, som ikke forårsager overdreven symptomforværring. Børn og unge med cervikal-muskuloskeletale problemer, okulomotoriske og/eller vestibulære problematikker anbefales tidligt (efter ca. 3 uger) at blive undersøgt og evt. behandlet af en fagperson med den fornødne viden og ekspertise. Prognosen efter let hovedtraume er god, og de fleste kommer sig spontant. Noget forskning indikerer at unge i alderen 13-18 år har et langsommere bedringsforløb end yngre aldersgrupper. Bedring efter let hovedtraume påvirkesaf en række kendte risikofaktorer, som er associeret med længerevarende følger. Disse er initial symptombyrde, præmorbide lidelser (så som depression, angst, migræne), samtidig fysisk eller mental sygdom, køn (pige), søvnforstyrrelser, svag socioøkonomisk status i familien, præmorbide indlæringsvanskeligheder, etnisk minoritet, alder (aldersgruppe 13-18 år) m.m. En række af disserisikofaktorer indgår også i prædiktionsmodeller for børn og unge, som estimerer risikoen for vedvarende symptomer eller funktionsnedsættelse. Tilbagevenden til skole skal tilpasses det enkelte barns symptomer og samlede situation. Der kan være behov for social støtte og faglige tilpasninger iopgavetyper, lektiemængde, deltagelse i undervisning, samt anvendelse af redskaber, som kan optimere funktionsniveauet i dagligdagen. Inden for sport er der udarbejdet en trinvis model for tilbagevenden til fuld deltagelse i sportslige aktiviteter. Ligeledes er der etableret en konsensusguideline for paraatleter, hvorman har vurderet og tilpasset anbefalinger ved 22 forskellige diagnoser og funktionsnedsættelser.Ca. 2-59 % af børn og unge med let hovedtraume kan opleve at have længerevarende symptomer, funktionsnedsættelser eller forstyrrelser efter et let hovedtraume. Den betydelige variation i forekomst skyldes flere forhold. Opgørelse over forekomst af længerevarende følger sker i litteraturen udfra forskellige kategorier, sværhedsgrader, vurderet dagligdags påvirkning samt ved forskellige tidsnedslag. Op mod 12 % oplever længerevarende symptomer af moderat sværhedsgrad eller værre mindst 6 måneder efter hændelsen, og er forhindret i at genoptage hverdagslivet. Denne andel har behov for en målrettet rehabiliteringsindsats. Børn og unge med længerevarende følger kan opleve symptomer som hovedpine, træthed, problemer med søvn, langsommere tænkning, koncentrationsproblemer og hukommelsesproblemer. De kan også opleve specifikke kropslige forstyrrelser og funktionsnedsættelser (f.eks. vestibulær eller cervikal-muskuloskeletal funktionsnedsættelse), være urolige og bekymrede samt udvikle mentale helbredsproblemer (depression, angst, PTSD). De yngste børns (førskolebørn) oplevelse af tilstanden er tæt forbundet med forældrenes, hvor skolebørn i højere grad er påvirket af følelsen af at afvige fra at være normal (sammenlignet med deres venner og klassekammerater). I udredningen og behandlingen er det vigtigt, at man tilgår barnet/den unge person og dennes familie ud fra en bio-psyko-social model og er opmærksom på, at symptomer kan interagere og forstærke hinanden. Indsatsen skal tilpassesdet enkelte barn/unge person ud fra en personcentreret tilgang, hvor der er fokus på fælles mål og værdier samt barnets/den unge persons og families behov i indsatsen. Det primære mål ved den samlede indsats er,at barnet/den unge person vender tilbage til sine sædvanlige omgivelser og aktiviteter. Dette skal prioriteres tidligt i indsatsen, for at barnet/den unge person kan vedligeholde sine sociale relationer uden for hjemmet. Derudover bør man nøje overveje relevansen af enhver indsats, og fagpersonen skal væreopmærksom på at undgå overbehandling. De specifikke indsatser, som prioriteres, skal skræddersyes til det enkelte barn/unge person, så indsatserne opnår størst mulig effekt, og de opleves meningsfulde for barnet/den unge person og familien. Der er lovende evidens for, at længerevarende symptomer og forstyrrelser efter let hovedtraume kan behandles, selvom evidensniveauet varierer betydeligt mellem forskellige typer af indsatser. Effekten afhænger samtidig af barnets/den unge persons præferencer, relevans af indsats i den enkelte situation, terapeutisk alliance, mulighed for tværdisciplinært samarbejde, og hvorvidt komorbide tilstande håndteres eller ej. I forhold til skolen er det vigtigt, at der etableres kommunikation med centrale kontaktpersoner i skolemiljøet, og at der oprettes korrespondance mellemskolepersonale og centrale sundhedspersoner. Dette optimerer kommunikationen på tværs af de kontekster, som barnet/den unge person er i, og muliggør koordinering af indsatser mellem centrale aktører omkring barnet (forældre, egen læge, sundhedsplejerske på skolen, klasselærer, skoleledelse mv.). I skolemiljøet kan det være hensigtsmæssigt, at barnet/den unge person kan blive støttet af flere personer, som udfylder forskellige roller. I forhold til skolen er det særligt de ældste elever (13-18 år), piger samt børn og unge med en svag socioøkonomisk baggrund, som kan opleve vanskeligheder med skolegang, lektier, sociale aktiviteter m.m. Disse grupper kan have behov for en højere grad af monitorering, social støtte og faglige tilpasninger.

AB - Let hovedtraume er en akut opstået forstyrrelse af hjernefunktionen som følge af en overførsel af mekanisk energi til hjernen fra eksterne fysiske kræfter. I Danmark finder man på baggrund af opgørelse i Landspatientregistret en årlig forekomst på ca. 292/100.000 børn og unge registreret med diagnosekodenS06.0 (hjernerystelse). I 2021 var der desuden 302/100.000 børn og unge registreret med diagnosekoden Z033D (Obs på grund af mistanke om hjernerystelse). Tallene omfatter kun personer, der er diagnosticeret ihospitalsregi. Internationale studier, som har opgjort forekomst ud fra både primær og sekundærsektor finder, at årligt forekomst kan være op mod 3600/100.000 i de yngste aldersgrupper. Leg og fritid er dehyppigste udløsende årsager i de yngste aldersgrupper, mens det i de ældste aldersgrupper hyppigst er sport, motion og transport. Børn og unge med let hovedtraume har umiddelbart efter hændelsen 1 eller flere klinisk observerbare tegn på påvirket hjernefunktion og kan i den efterfølgende tid opleve forskelligartede symptomer, funktionsforstyrrelser og –nedsættelser. Inden for de første 72 timer er der en stor forekomst af kognitive, balancemæssige, vestibulo-okulomotoriske forstyrrelser samt forhøjede koncentrationer af specifikke biomarkører i blodprøver sammenlignet med raske kontrolgrupper. I 2023 har American Congress of Rehabilitation Medicine (ACRM) fremsat nye diagnostiske kriterier for let hovedtraume. Disse giver mulighed for at diagnosticere let hovedtraume enten ud fra de kliniske observerbare tegn på påvirket hjernefunktion umiddelbart efter hændelsen, eller på baggrund afsymptomer samt resultater af formelle kliniske prøver og laboratoriefund inden for de første 72 timer. ACRM har yderligere tilføjet kriterier for et 'muligt let hovedtraume', som skal anvendes i de tilfælde, hvor symptomer, kliniske tegn og fund samt historik kun delvist opfylder kriterierne for let hovedtraume. Børnog unge diagnosticeret med mistanke om hjernerystelse eller diagnosekoden Z033D 'Obs på grund mistanke om hjernerystelse' anbefales håndteret ligesom børn og unge med diagnosen let hovedtraume. I den initiale håndtering er det vigtigt, at børn og unge vurderes og behandles i forhold til risiko for ensværere påvirkning af hjerne og rygsøjle ud fra evidensbaserede redskaber. Børn og unge samt deres primære pårørende skal modtage tidlig information og vejledning, som skal hjælpe dem på vej igennem forløbet efter hovedtraumet. Denne vejledning skal inkludere både sygdomslære, råd til smertehåndtering (non-farmakologisk og farmakologisk) samt rådgivning om håndtering af symptomer, aktivitet og hvile i dagligdagen efter hovedtraumet. De første 48 timer anbefales relativ hvile. Herefter anbefales gradvis genoptagelse af hverdagsaktiviteter, som ikke forårsager overdreven symptomforværring. Børn og unge med cervikal-muskuloskeletale problemer, okulomotoriske og/eller vestibulære problematikker anbefales tidligt (efter ca. 3 uger) at blive undersøgt og evt. behandlet af en fagperson med den fornødne viden og ekspertise. Prognosen efter let hovedtraume er god, og de fleste kommer sig spontant. Noget forskning indikerer at unge i alderen 13-18 år har et langsommere bedringsforløb end yngre aldersgrupper. Bedring efter let hovedtraume påvirkesaf en række kendte risikofaktorer, som er associeret med længerevarende følger. Disse er initial symptombyrde, præmorbide lidelser (så som depression, angst, migræne), samtidig fysisk eller mental sygdom, køn (pige), søvnforstyrrelser, svag socioøkonomisk status i familien, præmorbide indlæringsvanskeligheder, etnisk minoritet, alder (aldersgruppe 13-18 år) m.m. En række af disserisikofaktorer indgår også i prædiktionsmodeller for børn og unge, som estimerer risikoen for vedvarende symptomer eller funktionsnedsættelse. Tilbagevenden til skole skal tilpasses det enkelte barns symptomer og samlede situation. Der kan være behov for social støtte og faglige tilpasninger iopgavetyper, lektiemængde, deltagelse i undervisning, samt anvendelse af redskaber, som kan optimere funktionsniveauet i dagligdagen. Inden for sport er der udarbejdet en trinvis model for tilbagevenden til fuld deltagelse i sportslige aktiviteter. Ligeledes er der etableret en konsensusguideline for paraatleter, hvorman har vurderet og tilpasset anbefalinger ved 22 forskellige diagnoser og funktionsnedsættelser.Ca. 2-59 % af børn og unge med let hovedtraume kan opleve at have længerevarende symptomer, funktionsnedsættelser eller forstyrrelser efter et let hovedtraume. Den betydelige variation i forekomst skyldes flere forhold. Opgørelse over forekomst af længerevarende følger sker i litteraturen udfra forskellige kategorier, sværhedsgrader, vurderet dagligdags påvirkning samt ved forskellige tidsnedslag. Op mod 12 % oplever længerevarende symptomer af moderat sværhedsgrad eller værre mindst 6 måneder efter hændelsen, og er forhindret i at genoptage hverdagslivet. Denne andel har behov for en målrettet rehabiliteringsindsats. Børn og unge med længerevarende følger kan opleve symptomer som hovedpine, træthed, problemer med søvn, langsommere tænkning, koncentrationsproblemer og hukommelsesproblemer. De kan også opleve specifikke kropslige forstyrrelser og funktionsnedsættelser (f.eks. vestibulær eller cervikal-muskuloskeletal funktionsnedsættelse), være urolige og bekymrede samt udvikle mentale helbredsproblemer (depression, angst, PTSD). De yngste børns (førskolebørn) oplevelse af tilstanden er tæt forbundet med forældrenes, hvor skolebørn i højere grad er påvirket af følelsen af at afvige fra at være normal (sammenlignet med deres venner og klassekammerater). I udredningen og behandlingen er det vigtigt, at man tilgår barnet/den unge person og dennes familie ud fra en bio-psyko-social model og er opmærksom på, at symptomer kan interagere og forstærke hinanden. Indsatsen skal tilpassesdet enkelte barn/unge person ud fra en personcentreret tilgang, hvor der er fokus på fælles mål og værdier samt barnets/den unge persons og families behov i indsatsen. Det primære mål ved den samlede indsats er,at barnet/den unge person vender tilbage til sine sædvanlige omgivelser og aktiviteter. Dette skal prioriteres tidligt i indsatsen, for at barnet/den unge person kan vedligeholde sine sociale relationer uden for hjemmet. Derudover bør man nøje overveje relevansen af enhver indsats, og fagpersonen skal væreopmærksom på at undgå overbehandling. De specifikke indsatser, som prioriteres, skal skræddersyes til det enkelte barn/unge person, så indsatserne opnår størst mulig effekt, og de opleves meningsfulde for barnet/den unge person og familien. Der er lovende evidens for, at længerevarende symptomer og forstyrrelser efter let hovedtraume kan behandles, selvom evidensniveauet varierer betydeligt mellem forskellige typer af indsatser. Effekten afhænger samtidig af barnets/den unge persons præferencer, relevans af indsats i den enkelte situation, terapeutisk alliance, mulighed for tværdisciplinært samarbejde, og hvorvidt komorbide tilstande håndteres eller ej. I forhold til skolen er det vigtigt, at der etableres kommunikation med centrale kontaktpersoner i skolemiljøet, og at der oprettes korrespondance mellemskolepersonale og centrale sundhedspersoner. Dette optimerer kommunikationen på tværs af de kontekster, som barnet/den unge person er i, og muliggør koordinering af indsatser mellem centrale aktører omkring barnet (forældre, egen læge, sundhedsplejerske på skolen, klasselærer, skoleledelse mv.). I skolemiljøet kan det være hensigtsmæssigt, at barnet/den unge person kan blive støttet af flere personer, som udfylder forskellige roller. I forhold til skolen er det særligt de ældste elever (13-18 år), piger samt børn og unge med en svag socioøkonomisk baggrund, som kan opleve vanskeligheder med skolegang, lektier, sociale aktiviteter m.m. Disse grupper kan have behov for en højere grad af monitorering, social støtte og faglige tilpasninger.

M3 - Rapport

BT - Vidensrapport om let hovedtraume, herunder hjernerystelse – Børn og unge, fuld version.

ER -

ID: 387150329