Elitær flersprogethed

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Elitær flersprogethed. / Nørreby, Thomas Rørbeck.

In: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , Vol. 15, No. 1, 06.2020, p. 22-36.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Nørreby, TR 2020, 'Elitær flersprogethed', Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , vol. 15, no. 1, pp. 22-36. https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02

APA

Nørreby, T. R. (2020). Elitær flersprogethed. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning , 15(1), 22-36. https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02

Vancouver

Nørreby TR. Elitær flersprogethed. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2020 Jun;15(1):22-36. https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02

Author

Nørreby, Thomas Rørbeck. / Elitær flersprogethed. In: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2020 ; Vol. 15, No. 1. pp. 22-36.

Bibtex

@article{399b85469f834a1e9df67d237bd0f5e6,
title = "Elit{\ae}r flersprogethed",
abstract = "I denne artikel unders{\o}ger jeg mangfoldighed i det urbane danske skolelandskab fra et sprogligt etnografisk perspektiv og diskuterer sammenh{\ae}ngen mellem den udbredte flersprogethed blandt nutidens skoleelever og sociale stratifikationsprocesser. Det g{\o}r jeg ved at se p{\aa} interaktionelle praksisser, v{\ae}rditilskrivninger og normer relateret til mangfoldighed og flersprogethed som de udspiller sig blandt elever og l{\ae}rere p{\aa} en fransk-dansk privatskole i K{\o}benhavn. Skolen er blandt andet kendetegnet ved at den s{\ae}tter en {\ae}re i at v{\ae}re multikulturel og ved at have et eksplicit fokus p{\aa} mangfoldighed og flersprogethed som v{\ae}rdifulde resurser. I mine analyser ser jeg n{\ae}rmere p{\aa} hvordan dette kommer til udtryk i dagligdagens praksisser og illustrerer derigennem hvor og hvordan kulturel og sproglig mangfoldighed kan bevare sin prestige i et dansk skolelandskab som ellers er pr{\ae}get af en udbredt etsprogethedsnorm. Til slut diskuterer jeg hvordan mine data h{\ae}nger sammen med den udbredte fort{\ae}lling i den offentlige diskurs i Danmark samt i dansk forskning om flersprogethed som en uddannelsesm{\ae}ssig udfordring og relaterer flersprogethedsbegrebet til socio{\o}konomiske udviklinger i nutidens (vestlige) samfund (se ogs{\aa} Kubota, 2011; Block & Gray, 2015; Barakos & Selleck, 2019).",
author = "N{\o}rreby, {Thomas R{\o}rbeck}",
year = "2020",
month = jun,
doi = "10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02",
language = "Dansk",
volume = "15",
pages = "22--36",
journal = "Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespr{\aa}ksforskning ",
issn = "0809-9227",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Elitær flersprogethed

AU - Nørreby, Thomas Rørbeck

PY - 2020/6

Y1 - 2020/6

N2 - I denne artikel undersøger jeg mangfoldighed i det urbane danske skolelandskab fra et sprogligt etnografisk perspektiv og diskuterer sammenhængen mellem den udbredte flersprogethed blandt nutidens skoleelever og sociale stratifikationsprocesser. Det gør jeg ved at se på interaktionelle praksisser, værditilskrivninger og normer relateret til mangfoldighed og flersprogethed som de udspiller sig blandt elever og lærere på en fransk-dansk privatskole i København. Skolen er blandt andet kendetegnet ved at den sætter en ære i at være multikulturel og ved at have et eksplicit fokus på mangfoldighed og flersprogethed som værdifulde resurser. I mine analyser ser jeg nærmere på hvordan dette kommer til udtryk i dagligdagens praksisser og illustrerer derigennem hvor og hvordan kulturel og sproglig mangfoldighed kan bevare sin prestige i et dansk skolelandskab som ellers er præget af en udbredt etsprogethedsnorm. Til slut diskuterer jeg hvordan mine data hænger sammen med den udbredte fortælling i den offentlige diskurs i Danmark samt i dansk forskning om flersprogethed som en uddannelsesmæssig udfordring og relaterer flersprogethedsbegrebet til socioøkonomiske udviklinger i nutidens (vestlige) samfund (se også Kubota, 2011; Block & Gray, 2015; Barakos & Selleck, 2019).

AB - I denne artikel undersøger jeg mangfoldighed i det urbane danske skolelandskab fra et sprogligt etnografisk perspektiv og diskuterer sammenhængen mellem den udbredte flersprogethed blandt nutidens skoleelever og sociale stratifikationsprocesser. Det gør jeg ved at se på interaktionelle praksisser, værditilskrivninger og normer relateret til mangfoldighed og flersprogethed som de udspiller sig blandt elever og lærere på en fransk-dansk privatskole i København. Skolen er blandt andet kendetegnet ved at den sætter en ære i at være multikulturel og ved at have et eksplicit fokus på mangfoldighed og flersprogethed som værdifulde resurser. I mine analyser ser jeg nærmere på hvordan dette kommer til udtryk i dagligdagens praksisser og illustrerer derigennem hvor og hvordan kulturel og sproglig mangfoldighed kan bevare sin prestige i et dansk skolelandskab som ellers er præget af en udbredt etsprogethedsnorm. Til slut diskuterer jeg hvordan mine data hænger sammen med den udbredte fortælling i den offentlige diskurs i Danmark samt i dansk forskning om flersprogethed som en uddannelsesmæssig udfordring og relaterer flersprogethedsbegrebet til socioøkonomiske udviklinger i nutidens (vestlige) samfund (se også Kubota, 2011; Block & Gray, 2015; Barakos & Selleck, 2019).

U2 - 10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02

DO - 10.18261/issn.2535-3381-2020-01-02

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

SP - 22

EP - 36

JO - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

JF - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

SN - 0809-9227

IS - 1

ER -

ID: 229730729