De synligt usynlige: Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

De synligt usynlige : Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel. / Bach, Stine Saaby.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 239 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Bach, SS 2020, De synligt usynlige: Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Bach, S. S. (2020). De synligt usynlige: Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Bach SS. De synligt usynlige: Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 239 p.

Author

Bach, Stine Saaby. / De synligt usynlige : Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 239 p.

Bibtex

@phdthesis{4e2f7b3a19d244ba941839194a4dcb59,
title = "De synligt usynlige: Skolens fort{\ae}lling(er) om den stille mistrivsel",
abstract = "Gennem dette PhD-projekt arbejder jeg med det, jeg kalder ”den stilles mistrivsel” i folkeskolens udskoling; elever, der er stille, socialt tilbageholdende og generte og/eller dem, der har social angst – og alts{\aa} mistrivsel, der knytter an til ubehaget i det sociale. Disse individuelle tilstande af mistrivsel f{\o}rer jeg gennem Susie Scott over i et sociologisk perspektiv, der fremdrager, hvordan s{\aa}danne mistrivselsformer kan ses i relation til sin sociale kontekst. Det sociologiske perspektiv fokuserer jeg gennem Michel Foucault, hvorigennem jeg etablerer en unders{\o}gelse af, hvordan dem stilles mistrivsel opst{\aa}r som problem i skolen og g{\o}res til objekt for intervention. Dette g{\o}r jeg gennem hans magtforst{\aa}else, hvormed jeg unders{\o}ger, hvordan p{\ae}dagogik og l{\ae}ringsformer rammes{\ae}tter socialitet og leder mod bestemte sociale kompetencer, samt de subjektpositioner og differentierings- og reguleringsmetoder, der opst{\aa}r heraf. Gennem Foucaults diskursanalytik unders{\o}ger jeg, hvordan den stilles mistrivsel konstitueres diskursivt og socialt og handles p{\aa}, p{\aa} bestemte m{\aa}der. Projektet baseres empirisk p{\aa} 15 kvalitative interviews med skoles velf{\ae}rdsarbejdere og stille elever i mistrivsel, hvor strukturelle dimensioner udledes gennem enkeltpersoners fort{\ae}llinger. Disse analyseres gennem en abduktiv analysestrategi, hvor analysen retningsgives teoretisk, oparbejdes empirisk, udfoldes teoretisk og ender i en begrebsligg{\o}relse og analytisk genbeskrivelse af den stilles mistrivsel, som f{\aa}r denne til at tr{\ae}de frem p{\aa} nye m{\aa}der.I analysen fremdrager f{\o}rst jeg konstitueringen af den stilles mistrivsel, som den kommer til syne i skolen, kategoriseres og forklares som problematik. Dette udfolder jeg kontekstuelt, n{\aa}r jeg efterf{\o}lgende skriver skolen frem i de normativiteter og sociale rammer, der gennem l{\ae}ringsformer og p{\ae}dagogikker opstilles for elevernes socialitet, og s{\ae}tter disse i relation til den stilles mistrivsel. S{\aa}ledes fremkommer den stilles mistrivsel som b{\aa}de et mods{\ae}tningsforhold mellem kapacitet, rammer og krav. Endeligt fremdrages den stilles mistrivsel i henhold til sin atypiske problemgruppe, som denne spiller ind p{\aa} problematikkens konstituering. I analysens sidste del fremdrages interventionen mod den stilles mistrivsel, hvorunder jeg udfolder, hvordan velf{\ae}rdsarbejdet og -arbejderen tilg{\aa}s i sine grundforst{\aa}elser, og hvordan eleven g{\o}res til objekt for intervention. Analyserne viser en problemkonstituering i et gr{\ae}nseland mellem det syge og det normale, som eksplicit s{\o}ger normaliseringen, men har kontinuerlige implicitte problematiseringer af den stille og normative fordringer mod verbalitet. I dette gr{\ae}nseland bliver interventionen en balance, der til dels accepterer og opstiller tilpassede rammer for eleven, og til dels leder denne mod tilpasning.",
author = "Bach, {Stine Saaby}",
year = "2020",
month = jun,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - De synligt usynlige

T2 - Skolens fortælling(er) om den stille mistrivsel

AU - Bach, Stine Saaby

PY - 2020/6

Y1 - 2020/6

N2 - Gennem dette PhD-projekt arbejder jeg med det, jeg kalder ”den stilles mistrivsel” i folkeskolens udskoling; elever, der er stille, socialt tilbageholdende og generte og/eller dem, der har social angst – og altså mistrivsel, der knytter an til ubehaget i det sociale. Disse individuelle tilstande af mistrivsel fører jeg gennem Susie Scott over i et sociologisk perspektiv, der fremdrager, hvordan sådanne mistrivselsformer kan ses i relation til sin sociale kontekst. Det sociologiske perspektiv fokuserer jeg gennem Michel Foucault, hvorigennem jeg etablerer en undersøgelse af, hvordan dem stilles mistrivsel opstår som problem i skolen og gøres til objekt for intervention. Dette gør jeg gennem hans magtforståelse, hvormed jeg undersøger, hvordan pædagogik og læringsformer rammesætter socialitet og leder mod bestemte sociale kompetencer, samt de subjektpositioner og differentierings- og reguleringsmetoder, der opstår heraf. Gennem Foucaults diskursanalytik undersøger jeg, hvordan den stilles mistrivsel konstitueres diskursivt og socialt og handles på, på bestemte måder. Projektet baseres empirisk på 15 kvalitative interviews med skoles velfærdsarbejdere og stille elever i mistrivsel, hvor strukturelle dimensioner udledes gennem enkeltpersoners fortællinger. Disse analyseres gennem en abduktiv analysestrategi, hvor analysen retningsgives teoretisk, oparbejdes empirisk, udfoldes teoretisk og ender i en begrebsliggørelse og analytisk genbeskrivelse af den stilles mistrivsel, som får denne til at træde frem på nye måder.I analysen fremdrager først jeg konstitueringen af den stilles mistrivsel, som den kommer til syne i skolen, kategoriseres og forklares som problematik. Dette udfolder jeg kontekstuelt, når jeg efterfølgende skriver skolen frem i de normativiteter og sociale rammer, der gennem læringsformer og pædagogikker opstilles for elevernes socialitet, og sætter disse i relation til den stilles mistrivsel. Således fremkommer den stilles mistrivsel som både et modsætningsforhold mellem kapacitet, rammer og krav. Endeligt fremdrages den stilles mistrivsel i henhold til sin atypiske problemgruppe, som denne spiller ind på problematikkens konstituering. I analysens sidste del fremdrages interventionen mod den stilles mistrivsel, hvorunder jeg udfolder, hvordan velfærdsarbejdet og -arbejderen tilgås i sine grundforståelser, og hvordan eleven gøres til objekt for intervention. Analyserne viser en problemkonstituering i et grænseland mellem det syge og det normale, som eksplicit søger normaliseringen, men har kontinuerlige implicitte problematiseringer af den stille og normative fordringer mod verbalitet. I dette grænseland bliver interventionen en balance, der til dels accepterer og opstiller tilpassede rammer for eleven, og til dels leder denne mod tilpasning.

AB - Gennem dette PhD-projekt arbejder jeg med det, jeg kalder ”den stilles mistrivsel” i folkeskolens udskoling; elever, der er stille, socialt tilbageholdende og generte og/eller dem, der har social angst – og altså mistrivsel, der knytter an til ubehaget i det sociale. Disse individuelle tilstande af mistrivsel fører jeg gennem Susie Scott over i et sociologisk perspektiv, der fremdrager, hvordan sådanne mistrivselsformer kan ses i relation til sin sociale kontekst. Det sociologiske perspektiv fokuserer jeg gennem Michel Foucault, hvorigennem jeg etablerer en undersøgelse af, hvordan dem stilles mistrivsel opstår som problem i skolen og gøres til objekt for intervention. Dette gør jeg gennem hans magtforståelse, hvormed jeg undersøger, hvordan pædagogik og læringsformer rammesætter socialitet og leder mod bestemte sociale kompetencer, samt de subjektpositioner og differentierings- og reguleringsmetoder, der opstår heraf. Gennem Foucaults diskursanalytik undersøger jeg, hvordan den stilles mistrivsel konstitueres diskursivt og socialt og handles på, på bestemte måder. Projektet baseres empirisk på 15 kvalitative interviews med skoles velfærdsarbejdere og stille elever i mistrivsel, hvor strukturelle dimensioner udledes gennem enkeltpersoners fortællinger. Disse analyseres gennem en abduktiv analysestrategi, hvor analysen retningsgives teoretisk, oparbejdes empirisk, udfoldes teoretisk og ender i en begrebsliggørelse og analytisk genbeskrivelse af den stilles mistrivsel, som får denne til at træde frem på nye måder.I analysen fremdrager først jeg konstitueringen af den stilles mistrivsel, som den kommer til syne i skolen, kategoriseres og forklares som problematik. Dette udfolder jeg kontekstuelt, når jeg efterfølgende skriver skolen frem i de normativiteter og sociale rammer, der gennem læringsformer og pædagogikker opstilles for elevernes socialitet, og sætter disse i relation til den stilles mistrivsel. Således fremkommer den stilles mistrivsel som både et modsætningsforhold mellem kapacitet, rammer og krav. Endeligt fremdrages den stilles mistrivsel i henhold til sin atypiske problemgruppe, som denne spiller ind på problematikkens konstituering. I analysens sidste del fremdrages interventionen mod den stilles mistrivsel, hvorunder jeg udfolder, hvordan velfærdsarbejdet og -arbejderen tilgås i sine grundforståelser, og hvordan eleven gøres til objekt for intervention. Analyserne viser en problemkonstituering i et grænseland mellem det syge og det normale, som eksplicit søger normaliseringen, men har kontinuerlige implicitte problematiseringer af den stille og normative fordringer mod verbalitet. I dette grænseland bliver interventionen en balance, der til dels accepterer og opstiller tilpassede rammer for eleven, og til dels leder denne mod tilpasning.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - De synligt usynlige

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 242775762