Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Standard

Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. / Christensen, Gerd.

Fagets videnskabsteori. ed. / Tom Børsen; David Budtz Pedersen; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. p. 165-175.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterCommunication

Harvard

Christensen, G 2018, Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. in T Børsen, DB Pedersen & H Andersen (eds), Fagets videnskabsteori. Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 165-175.

APA

Christensen, G. (2018). Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. In T. Børsen, D. B. Pedersen, & H. Andersen (Eds.), Fagets videnskabsteori (pp. 165-175). Samfundslitteratur.

Vancouver

Christensen G. Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. In Børsen T, Pedersen DB, Andersen H, editors, Fagets videnskabsteori. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2018. p. 165-175

Author

Christensen, Gerd. / Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring. Fagets videnskabsteori. editor / Tom Børsen ; David Budtz Pedersen ; Hanne Andersen. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2018. pp. 165-175

Bibtex

@inbook{ea345c5b423d4a27aa4933bf1845bc64,
title = "Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring",
abstract = "I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem {\aa}rene v{\ae}ret anvendt p{\aa} en r{\ae}kke uddannelser i psykologi og besl{\ae}gtede discipliner. Arbejdet med bogen bet{\o}d, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et {\textquoteright}kort{\textquoteright} over det {\textquoteright}landskab{\textquoteright}, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udg{\o}r. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt s{\ae}tte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system. Denne tilgang har sidenhen v{\ae}ret fors{\o}gt anvendt didaktisk p{\aa} et 1. semester kursus i p{\ae}dagogisk psykologi p{\aa} bacheloruddannelsen i P{\ae}dagogik. I artiklen pr{\ae}senteres en case, der viser, hvordan dette er foreg{\aa}et, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik p{\aa} de studerendes l{\ae}ring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af {\textquoteright}fagets videnskabsteori{\textquoteright}.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Videnskabsteori, psykologi, didaktik, undervisning",
author = "Gerd Christensen",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-3109-5",
pages = "165--175",
editor = "B{\o}rsen, {Tom } and Pedersen, {David Budtz} and Andersen, {Hanne }",
booktitle = "Fagets videnskabsteori",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Videnskabsteori og didaktik - konkretisering og forankring

AU - Christensen, Gerd

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem årene været anvendt på en række uddannelser i psykologi og beslægtede discipliner. Arbejdet med bogen betød, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et ’kort’ over det ’landskab’, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udgør. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt sætte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system. Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.

AB - I 2002 udgav jeg bogen Psykologiens videnskabsteori – en introduktion. Bogen, der netop er udkommet i 2. udgave, har igennem årene været anvendt på en række uddannelser i psykologi og beslægtede discipliner. Arbejdet med bogen betød, at jeg fik et indblik i, hvordan et fags videnskabsteori kan benyttes til at etablere et ’kort’ over det ’landskab’, som de tilgange, der eksisterer inden for disciplinen, udgør. Med dette kort bliver det muligt at navigere og relativt hurtigt sætte sig ind i nye tilgange, ved at indplacere dem i det herigennem etablerede system. Denne tilgang har sidenhen været forsøgt anvendt didaktisk på et 1. semester kursus i pædagogisk psykologi på bacheloruddannelsen i Pædagogik. I artiklen præsenteres en case, der viser, hvordan dette er foregået, hvilke greb, der blev benyttet i undervisningen, samt hvilke fordele og ulemper med henblik på de studerendes læring, denne tilgang kan indbefatte. Casen udfoldes i forhold til en diskussion af faglig forankring af ’fagets videnskabsteori’.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Videnskabsteori, psykologi, didaktik, undervisning

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-593-3109-5

SP - 165

EP - 175

BT - Fagets videnskabsteori

A2 - Børsen, Tom

A2 - Pedersen, David Budtz

A2 - Andersen, Hanne

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 196206259