Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´. / Noer, Vibeke Røn; Lyngsø, Anita; Nielsen, Camilla Kirketerp.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Vol. 2021, No. 3, 2021, p. 70-86.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Noer, VR, Lyngsø, A & Nielsen, CK 2021, 'Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, vol. 2021, no. 3, pp. 70-86. <https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/09/dpt_2021-3_art004.pdf>

APA

Noer, V. R., Lyngsø, A., & Nielsen, C. K. (2021). Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 2021(3), 70-86. https://dpt.dk/wp-content/uploads/2021/09/dpt_2021-3_art004.pdf

Vancouver

Noer VR, Lyngsø A, Nielsen CK. Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2021;2021(3):70-86.

Author

Noer, Vibeke Røn ; Lyngsø, Anita ; Nielsen, Camilla Kirketerp. / Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2021 ; Vol. 2021, No. 3. pp. 70-86.

Bibtex

@article{2336297c5d2d4e2baa82a72b29b97cbd,
title = "Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrl{\ae}gestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `g{\o}rem{\aa}lstravlhed´",
abstract = "Artiklen s{\ae}tter fokus p{\aa}, hvordan studerende oplever og h{\aa}ndterer uddannelsesforl{\o}b, som i s{\aa}vel uddannelse af dyrl{\ae}ger som sygeplejersker pr{\ae}ges af en markant travlhed. Artiklen baseres p{\aa} langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagb{\o}ger har kortlagt det studiem{\ae}ssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iv{\ae}rksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemg{\aa}ende begreb om g{\o}rem{\aa}lstravlhed henviser s{\aa}vel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammes{\ae}tninger. Artiklen peger i forl{\ae}ngelse heraf p{\aa} et n{\o}dvendigt opg{\o}r med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Studiestrategier, Travlhed, Uddannelsesetnografi, Dyrl{\ae}geuddannelse, Sygeplejerskeuddannelse",
author = "Noer, {Vibeke R{\o}n} and Anita Lyngs{\o} and Nielsen, {Camilla Kirketerp}",
year = "2021",
language = "Dansk",
volume = "2021",
pages = "70--86",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´

AU - Noer, Vibeke Røn

AU - Lyngsø, Anita

AU - Nielsen, Camilla Kirketerp

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.

AB - Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Studiestrategier

KW - Travlhed

KW - Uddannelsesetnografi

KW - Dyrlægeuddannelse

KW - Sygeplejerskeuddannelse

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2021

SP - 70

EP - 86

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 3

ER -

ID: 290603375