Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

  • Tine Rask Eriksen
  • Marianne Krogsgaard Petersen
  • Dorte Samson
  • Helle Vedsegaard
  • Lisbeth Vinberg
Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske  omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
Original languageDanish
JournalUddannelsesnyt
Volume20
Issue number2
Pages (from-to)8-13
Number of pages5
ISSN1602-0162
Publication statusPublished - 2009

ID: 17115947