Stationsnærhedspolitikken i hovedstadsområdet: - baggrund og effekter

Research output: Book/ReportReportResearch

  • Peter Hartoft-Nielsen
Rapporten er udarbejdet for Hovedstadens Udviklingsråd, som led i etableringen af et fagligt grundlag for fremtidig lokaliseringspolitik i Regionplan 2005. Princippet om stationsnær lokalisering af persontrafikskabende byfunktioner har været et bærende grundelement i den regionale planlægning i Hovedstadsregionen siden Hovedstadsrådets Regionplan 1989. Princippet har imidlertid været udsat for en del kritik fra forskellige af planlægningens aktører. Rapporten gør status over stationsnærhedspolitikken. Den belyser stationsnærhedspolitikkens historie, dens implementering i planer og i faktisk nybyggeri. Rapporten belyser endvidere de trafikale effekter af stationsnær lokalisering. Den indeholder desuden en række cases, der belyser problemer omkring implementering og virkeliggørelse af planlægning og lokaliseringspolitik. Endelig indeholder den en række cases, der belyser udenlandske eksempler på koordinering af arealanvendelse og transport. Rapporten sigter mod at understøtte og inspirere debatten om lokaliseringsstrategier i den regionale og kommunale planlægning i Hovedstadsregionen, men er også tænkt som inspiration til planlægningsinteressenter uden for hovedstaden. Rapportens problemstillinger knyttet til planimplementering og lokaliseringsstrategier har således relevans for planlægningen i hele landet, ligesom både hovedstadscasen og de udenlandske cases forhåbentlig også kan inspirere planlægningen i de større danske provinsbyer.
Original languageDanish
PublisherSkov & Landskab, Københavns Universitet
Number of pages78
ISBN (Print)978-87-7903-143-2
Publication statusPublished - 2002
SeriesBy- og Landsplanserien
Number18
ISSN1397-5331

ID: 20613819