Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. / Christensen, Gerd; Bendixen, Carsten.

Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. ed. / Karen E. Andreasen; Mette Buchardt; Annette Rasmussen; Christian Ydesen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. p. 167-187 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Vol. 6).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Christensen, G & Bendixen, C 2015, Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. in KE Andreasen, M Buchardt, A Rasmussen & C Ydesen (eds), Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, vol. 6, pp. 167-187.

APA

Christensen, G., & Bendixen, C. (2015). Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. In K. E. Andreasen, M. Buchardt, A. Rasmussen, & C. Ydesen (Eds.), Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet (pp. 167-187). Aalborg Universitetsforlag. Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser Vol. 6

Vancouver

Christensen G, Bendixen C. Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. In Andreasen KE, Buchardt M, Rasmussen A, Ydesen C, editors, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2015. p. 167-187. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Vol. 6).

Author

Christensen, Gerd ; Bendixen, Carsten. / Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'. Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. editor / Karen E. Andreasen ; Mette Buchardt ; Annette Rasmussen ; Christian Ydesen. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. pp. 167-187 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Vol. 6).

Bibtex

@inbook{3b5063be04f14e098314fbe280c8321c,
title = "Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at v{\ae}re 'et barn'",
abstract = "Emnet for denne artikel er de m{\aa}der, hvorp{\aa} testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede {\aa}r har f{\aa}et en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at v{\ae}re {\textquoteright}et barn{\textquoteright}. Med analytisk afs{\ae}t i Michel Foucaults forst{\aa}else af diskursens magt-videns-formationer som det, der s{\ae}tter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen unders{\o}ge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har {\ae}ndret sig over tid. Dette g{\o}res igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skoleb{\o}rn i begyndelsen af 1900-tallet og i de m{\aa}der, hvorp{\aa} Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible l{\ae}ringsforst{\aa}else igennem de seneste ca. 15 {\aa}r har v{\ae}ret anvendt til {\textquoteright}testning{\textquoteright} og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi f{\o}lge den bev{\ae}gelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-g{\o}rende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor {\textquoteright}intelligens{\textquoteright} (uanset antal og form) bliver et sp{\o}rgsm{\aa}l om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bev{\ae}gelse g{\aa}r fra {\textquoteright}det selekterede barn{\textquoteright} til {\textquoteright}det selvevaluerende barn{\textquoteright}. Med individuelle l{\ae}ringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overv{\aa}gning er transformeret til selvdisciplinering p{\aa} diskursens pr{\ae}misser: elevens ansvar-for-egen-l{\ae}ring. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, intelligens, Foucault, Gardner, testning",
author = "Gerd Christensen and Carsten Bendixen",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-338-8",
series = "Serie om l{\ae}rings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "167--187",
editor = "Andreasen, {Karen E.} and Mette Buchardt and Rasmussen, {Annette } and Ydesen, {Christian }",
booktitle = "Test og pr{\o}velser",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at være 'et barn'

AU - Christensen, Gerd

AU - Bendixen, Carsten

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Emnet for denne artikel er de måder, hvorpå testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede år har fået en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at være ’et barn’. Med analytisk afsæt i Michel Foucaults forståelse af diskursens magt-videns-formationer som det, der sætter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen undersøge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har ændret sig over tid. Dette gøres igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skolebørn i begyndelsen af 1900-tallet og i de måder, hvorpå Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible læringsforståelse igennem de seneste ca. 15 år har været anvendt til ’testning’ og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi følge den bevægelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-gørende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor ’intelligens’ (uanset antal og form) bliver et spørgsmål om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bevægelse går fra ’det selekterede barn’ til ’det selvevaluerende barn’. Med individuelle læringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overvågning er transformeret til selvdisciplinering på diskursens præmisser: elevens ansvar-for-egen-læring.

AB - Emnet for denne artikel er de måder, hvorpå testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede år har fået en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at være ’et barn’. Med analytisk afsæt i Michel Foucaults forståelse af diskursens magt-videns-formationer som det, der sætter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen undersøge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har ændret sig over tid. Dette gøres igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skolebørn i begyndelsen af 1900-tallet og i de måder, hvorpå Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible læringsforståelse igennem de seneste ca. 15 år har været anvendt til ’testning’ og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi følge den bevægelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-gørende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor ’intelligens’ (uanset antal og form) bliver et spørgsmål om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bevægelse går fra ’det selekterede barn’ til ’det selvevaluerende barn’. Med individuelle læringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overvågning er transformeret til selvdisciplinering på diskursens præmisser: elevens ansvar-for-egen-læring.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - intelligens

KW - Foucault

KW - Gardner

KW - testning

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-338-8

T3 - Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser

SP - 167

EP - 187

BT - Test og prøvelser

A2 - Andreasen, Karen E.

A2 - Buchardt, Mette

A2 - Rasmussen, Annette

A2 - Ydesen, Christian

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

ID: 144455257