Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere. / Arnfast, Juni Søderberg.

In: Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, Vol. 2, 2007, p. 25-49.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Arnfast, JS 2007, 'Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere', Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 2, pp. 25-49.

APA

Arnfast, J. S. (2007). Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 2, 25-49.

Vancouver

Arnfast JS. Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2007;2:25-49.

Author

Arnfast, Juni Søderberg. / Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere. In: Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning. 2007 ; Vol. 2. pp. 25-49.

Bibtex

@article{b9979530dae411dcbee902004c4f4f50,
title = "Hvem t{\ae}nker p{\aa} accent?: Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indl{\ae}rere",
abstract = "Voksnes tilegnelse af udtale p{\aa} et andetsprog beskrives ofte i udelukkende fysiologisk-kognitive termer. I denne artikel argumenteres for, at udtaletilegnelse er en kompleks proces, som dels kombinerer fysiologisk-kognitive, interaktionelle og individuelle forhold og dels udvikler sig dynamisk over tid. Et centralt begreb er indl{\ae}rerens motivation for at tilegne sig andetsproget og dermed ogs{\aa} den betydning, som vedkommendes interaktionelle erfaringer har for udtaletilegnelsen. Desuden till{\ae}gges  de undervisnings- og besk{\ae}ftigelsesm{\ae}ssige rammer samt det sprogpolitiske klima en vigtig rolle for, hvordan tilegnelsesprocessen forl{\o}ber.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, udtaletilegnelse, voksne, motivation, interaktion, institutionel interaktion, acqusition of pronunciation, adults, motivation, interaction, institutional interaction",
author = "Arnfast, {Juni S{\o}derberg}",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "25--49",
journal = "Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespr{\aa}ksforskning ",
issn = "0809-9227",
publisher = "Universitetsforlaget",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvem tænker på accent?

T2 - Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere

AU - Arnfast, Juni Søderberg

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Voksnes tilegnelse af udtale på et andetsprog beskrives ofte i udelukkende fysiologisk-kognitive termer. I denne artikel argumenteres for, at udtaletilegnelse er en kompleks proces, som dels kombinerer fysiologisk-kognitive, interaktionelle og individuelle forhold og dels udvikler sig dynamisk over tid. Et centralt begreb er indlærerens motivation for at tilegne sig andetsproget og dermed også den betydning, som vedkommendes interaktionelle erfaringer har for udtaletilegnelsen. Desuden tillægges  de undervisnings- og beskæftigelsesmæssige rammer samt det sprogpolitiske klima en vigtig rolle for, hvordan tilegnelsesprocessen forløber.

AB - Voksnes tilegnelse af udtale på et andetsprog beskrives ofte i udelukkende fysiologisk-kognitive termer. I denne artikel argumenteres for, at udtaletilegnelse er en kompleks proces, som dels kombinerer fysiologisk-kognitive, interaktionelle og individuelle forhold og dels udvikler sig dynamisk over tid. Et centralt begreb er indlærerens motivation for at tilegne sig andetsproget og dermed også den betydning, som vedkommendes interaktionelle erfaringer har for udtaletilegnelsen. Desuden tillægges  de undervisnings- og beskæftigelsesmæssige rammer samt det sprogpolitiske klima en vigtig rolle for, hvordan tilegnelsesprocessen forløber.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - udtaletilegnelse, voksne

KW - motivation

KW - interaktion

KW - institutionel interaktion

KW - acqusition of pronunciation, adults

KW - motivation

KW - interaction

KW - institutional interaction

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 25

EP - 49

JO - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

JF - Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning

SN - 0809-9227

ER -

ID: 2737187