Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

Forbindelser : Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. / van der Meijden, Peter Alexander.

Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World. København : Statens Museum for Kunst, 2010. p. 106-119.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

van der Meijden, PA 2010, Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. in Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World. Statens Museum for Kunst, København, pp. 106-119.

APA

van der Meijden, P. A. (2010). Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. In Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World (pp. 106-119). Statens Museum for Kunst.

Vancouver

van der Meijden PA. Forbindelser: Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. In Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World. København: Statens Museum for Kunst. 2010. p. 106-119

Author

van der Meijden, Peter Alexander. / Forbindelser : Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne. Bjørn Nørgaard: Re-Modelling the World. København : Statens Museum for Kunst, 2010. pp. 106-119

Bibtex

@inbook{602b5ef09afe11df928f000ea68e967b,
title = "Forbindelser: Bj{\o}rn N{\o}rgaards aktioner og 1960erne",
abstract = "Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og is{\ae}r p{\aa}standen om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er f{\o}rst og fremmest dem, Bj{\o}rn N{\o}rgaard skaber i sine v{\ae}rker, men ogs{\aa} hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke n{\o}dvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, D{\"u}sseldorf, 15. december 1966), som N{\o}rgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opf{\o}relse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Pal{\ae} i K{\o}benhavn, den 7. september 1965 og N{\o}rgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Bj{\o}rn N{\o}rgaard, Billedkunst, Aktioner, 1960'erne, Joseph Beuys, Robert Morris, La Monte Young, Ludwig Wittgenstein, Hesteofringen, Bj{\o}rn N{\o}rgaard, Visual art, action art, 1960s, Joseph Beuys, Robert Morris, La Monte Young, Ludwig Wittgenstein, The Horse Sacrifice",
author = "{van der Meijden}, {Peter Alexander}",
year = "2010",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-92023-43-8",
pages = "106--119",
booktitle = "Bj{\o}rn N{\o}rgaard",
publisher = "Statens Museum for Kunst",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Forbindelser

T2 - Bjørn Nørgaards aktioner og 1960erne

AU - van der Meijden, Peter Alexander

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og især påstanden om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er først og fremmest dem, Bjørn Nørgaard skaber i sine værker, men også hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke nødvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, Düsseldorf, 15. december 1966), som Nørgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opførelse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Palæ i København, den 7. september 1965 og Nørgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).

AB - Artiklen tager udgangspunkt i den tyske filosof Ludwig Wittgensteins Tractatus Logico-Philosophicus (1921), og især påstanden om, at objekter kendetegnes af deres evne til at forbinde sig med andre objekter. De forbindelser der diskuteres i artiklen er først og fremmest dem, Bjørn Nørgaard skaber i sine værker, men også hans forbindelser indenfor den danske kunstverden i 1960erne, hans internationale kontakter og de karakteristika, der forbinder ham med andre kunstnere i samtiden som han ikke nødvendigvist kendte. Teksten har tre forankringspunkter: Joseph Beuys' aktion Manresa (Galerie Schmela, Düsseldorf, 15. december 1966), som Nørgaard deltog i sammen med komponisten Henning Christiansen, Eks-skolens opførelse af den amerikanske komponist La Monte Youngs Poem for Tables, Chairs, Benches, Etc. som akkompagnement til en danseforestilling som den amerikanske danser/koreograf Yvonne Rainer og den amerikanske koreograf/billedkunstner Robert Morris gav i Odd Fellow Palæ i København, den 7. september 1965 og Nørgaards egen aktion Hesteofringen (Kirke Hyllinge, den 30. januar 1970).

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Bjørn Nørgaard

KW - Billedkunst

KW - Aktioner

KW - 1960'erne

KW - Joseph Beuys

KW - Robert Morris

KW - La Monte Young

KW - Ludwig Wittgenstein

KW - Hesteofringen

KW - Bjørn Nørgaard

KW - Visual art

KW - action art

KW - 1960s

KW - Joseph Beuys

KW - Robert Morris

KW - La Monte Young

KW - Ludwig Wittgenstein

KW - The Horse Sacrifice

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-92023-43-8

SP - 106

EP - 119

BT - Bjørn Nørgaard

PB - Statens Museum for Kunst

CY - København

ER -

ID: 21084232