Filmens krop, kroppens film: Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Filmens krop, kroppens film : Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm. / Moestrup, Steffen Damkjær.

In: 16:9, 16.02.2014.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Moestrup, SD 2014, 'Filmens krop, kroppens film: Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm', 16:9. <http://www.16-9.dk/2014/05/filmens-krop-kroppens-film/>

APA

Moestrup, S. D. (2014). Filmens krop, kroppens film: Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm. 16:9. http://www.16-9.dk/2014/05/filmens-krop-kroppens-film/

Vancouver

Moestrup SD. Filmens krop, kroppens film: Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm. 16:9. 2014 Feb 16.

Author

Moestrup, Steffen Damkjær. / Filmens krop, kroppens film : Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm. In: 16:9. 2014.

Bibtex

@article{74f5139cfd74408aa21014219ae34e86,
title = "Filmens krop, kroppens film: Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm",
abstract = "Vi har i nyere tid set en lind str{\o}m af dokumentarfilm, der iscenes{\ae}tter afvigende kroppe. Det g{\ae}lder film som Shape of the Shapeless (2010), Herbstgold (2010), Beating Time (2010), Planet of Snail (2011), Whole (2003) og Kinbaku – the Art of Bondage (2009). F{\ae}lles for filmene er, at de dels repr{\ae}sentationsm{\ae}ssigt og dels i forhold til oplevelsesappel g{\o}r brug af den menneskelige krop p{\aa} transgressiv vis. I denne artikel vil jeg fors{\o}ge at n{\ae}rme mig en konkret og specifik kropslig afl{\ae}sning af filmene, og se p{\aa}, hvordan en s{\aa}dan konkretiserende tilgang kan v{\ae}re med til at h{\o}jne forst{\aa}elsen dels af de kropsligt transgressive dokumentarfilm og dels af filmmediets taktile kvaliteter",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, dokumentarfilm, transgressivitet, krop, performance",
author = "Moestrup, {Steffen Damkj{\ae}r}",
year = "2014",
month = feb,
day = "16",
language = "Dansk",
journal = "16:9",
issn = "1603-5194",
publisher = "16:9 Filmtidsskrift",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Filmens krop, kroppens film

T2 - Om den kropsligt transgressive dokumentarfilm

AU - Moestrup, Steffen Damkjær

PY - 2014/2/16

Y1 - 2014/2/16

N2 - Vi har i nyere tid set en lind strøm af dokumentarfilm, der iscenesætter afvigende kroppe. Det gælder film som Shape of the Shapeless (2010), Herbstgold (2010), Beating Time (2010), Planet of Snail (2011), Whole (2003) og Kinbaku – the Art of Bondage (2009). Fælles for filmene er, at de dels repræsentationsmæssigt og dels i forhold til oplevelsesappel gør brug af den menneskelige krop på transgressiv vis. I denne artikel vil jeg forsøge at nærme mig en konkret og specifik kropslig aflæsning af filmene, og se på, hvordan en sådan konkretiserende tilgang kan være med til at højne forståelsen dels af de kropsligt transgressive dokumentarfilm og dels af filmmediets taktile kvaliteter

AB - Vi har i nyere tid set en lind strøm af dokumentarfilm, der iscenesætter afvigende kroppe. Det gælder film som Shape of the Shapeless (2010), Herbstgold (2010), Beating Time (2010), Planet of Snail (2011), Whole (2003) og Kinbaku – the Art of Bondage (2009). Fælles for filmene er, at de dels repræsentationsmæssigt og dels i forhold til oplevelsesappel gør brug af den menneskelige krop på transgressiv vis. I denne artikel vil jeg forsøge at nærme mig en konkret og specifik kropslig aflæsning af filmene, og se på, hvordan en sådan konkretiserende tilgang kan være med til at højne forståelsen dels af de kropsligt transgressive dokumentarfilm og dels af filmmediets taktile kvaliteter

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - dokumentarfilm

KW - transgressivitet

KW - krop

KW - performance

M3 - Tidsskriftartikel

JO - 16:9

JF - 16:9

SN - 1603-5194

ER -

ID: 154802941