Excentriske slægtskaber: En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Excentriske slægtskaber : En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. / Bierlich, Emilie Boe.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 216 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Bierlich, EB 2020, Excentriske slægtskaber: En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Bierlich, E. B. (2020). Excentriske slægtskaber: En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Bierlich EB. Excentriske slægtskaber: En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 216 p.

Author

Bierlich, Emilie Boe. / Excentriske slægtskaber : En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 216 p.

Bibtex

@phdthesis{2df48e4a2207410c92cba55f4bb4e733,
title = "Excentriske sl{\ae}gtskaber: En mobilitetsbevidst gent{\ae}nkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910",
abstract = "Afhandlingen tager afs{\ae}t i en unders{\o}gelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv forkvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige {\aa}rhundredeskifte, forst{\aa}et som en m{\aa}de at kortl{\ae}gge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. S{\aa}ledes foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra k{\o}nsforskning, migrationsstudier og nyere t{\ae}nkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afd{\ae}kke en kunstscene - i stedet introduceres en r{\ae}kke teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, vision{\ae}re og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring {\aa}rhundredeskiftet.",
author = "Bierlich, {Emilie Boe}",
year = "2020",
month = oct,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Excentriske slægtskaber

T2 - En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910

AU - Bierlich, Emilie Boe

PY - 2020/10

Y1 - 2020/10

N2 - Afhandlingen tager afsæt i en undersøgelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv forkvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige århundredeskifte, forstået som en måde at kortlægge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. Således foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra kønsforskning, migrationsstudier og nyere tænkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afdække en kunstscene - i stedet introduceres en række teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, visionære og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring århundredeskiftet.

AB - Afhandlingen tager afsæt i en undersøgelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv forkvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige århundredeskifte, forstået som en måde at kortlægge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. Således foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra kønsforskning, migrationsstudier og nyere tænkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afdække en kunstscene - i stedet introduceres en række teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, visionære og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring århundredeskiftet.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Excentriske slægtskaber

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 249299451