Excentriske slægtskaber: En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Standard
Excentriske slægtskaber : En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910. / Bierlich, Emilie Boe.
Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2020. 216 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Excentriske slægtskaber
T2 - En mobilitetsbevidst gentænkning af danske kvindelige kunstnere ca. 1880-1910
AU - Bierlich, Emilie Boe
PY - 2020/10
Y1 - 2020/10
N2 - Afhandlingen tager afsæt i en undersøgelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv forkvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige århundredeskifte, forstået som en måde at kortlægge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. Således foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra kønsforskning, migrationsstudier og nyere tænkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afdække en kunstscene - i stedet introduceres en række teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, visionære og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring århundredeskiftet.
AB - Afhandlingen tager afsæt i en undersøgelse af begrebet ex-centrisk erfaring som overordnet perspektiv forkvindelige kunstnere fra perioden omkring forrige århundredeskifte, forstået som en måde at kortlægge eller samle de dynamikker i kunstnernes erfaring, som ligger uden for centrum af vores konventionelle narrativer indlejret i de samfundsstrukturer, der traditionelt favoriserer en maskulin-normativ homogenitet. Således foretager afhandlingen en intervention i de faglige praksisser, vi som kunsthistorikere anvender ved studiet af historiske kvindelige kunstnere. Ved at tage begrebslige elementer fra kønsforskning, migrationsstudier og nyere tænkning omkring identitet med ind som fornyende elementer i analysen af periodens kunstnere er det ikke hensigten at afdække en kunstscene - i stedet introduceres en række teoretisk informerede analytiske perspektiver, som vi kan bruge til at udvikle og diskutere positive, visionære og varige genopdagelsesstrategier for de kvindelige kunstnere omkring århundredeskiftet.
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Excentriske slægtskaber
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -
ID: 249299451