Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen : Den danske kommunikationsbranches medierelationer. / Kristensen, Nete Nørgaard.

In: N O R D I C O M - Information, Vol. 31, No. 1-2, 2009, p. 81-112.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Kristensen, NN 2009, 'Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer.', N O R D I C O M - Information, vol. 31, no. 1-2, pp. 81-112. <http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/275_kristensen.pdf>

APA

Kristensen, N. N. (2009). Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer. N O R D I C O M - Information, 31(1-2), 81-112. http://www.nordicom.gu.se/sites/default/files/kapitel-pdf/275_kristensen.pdf

Vancouver

Kristensen NN. Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer. N O R D I C O M - Information. 2009;31(1-2):81-112.

Author

Kristensen, Nete Nørgaard. / Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen : Den danske kommunikationsbranches medierelationer. In: N O R D I C O M - Information. 2009 ; Vol. 31, No. 1-2. pp. 81-112.

Bibtex

@article{c7a8d9a01f7511de9f0a000ea68e967b,
title = "Det er et sp{\o}rgsm{\aa}l om at g{\o}re det nemt, men ikke at f{\o}re pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer.",
abstract = "Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netv{\ae}rk til journalister p{\aa} nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager s{\ae}rlig central position som m{\aa}lgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iv{\ae}rks{\ae}tter. Artiklen tager afs{\ae}t i en unders{\o}gelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieoverv{\aa}gning og medietr{\ae}ning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen ogs{\aa} oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke n{\o}dvendigvis er vendt til kommunikat{\o}rernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Strategisk kommunikation, Medierelationer, Kilderelationer, Strategic communication, Media relations, Media management",
author = "Kristensen, {Nete N{\o}rgaard}",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "31",
pages = "81--112",
journal = "N O R D I C O M - Information",
issn = "0349-5949",
publisher = "N O R D I C O M A/S",
number = "1-2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen

T2 - Den danske kommunikationsbranches medierelationer.

AU - Kristensen, Nete Nørgaard

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.

AB - Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Strategisk kommunikation

KW - Medierelationer

KW - Kilderelationer

KW - Strategic communication

KW - Media relations

KW - Media management

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 31

SP - 81

EP - 112

JO - N O R D I C O M - Information

JF - N O R D I C O M - Information

SN - 0349-5949

IS - 1-2

ER -

ID: 11711335