Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed

Research output: Other contributionResearch

Standard

Christina Mosegaards barok-vision : om folder, ansigter og stilhed. / Isar, Nicoletta.

2008, Udstillinger.

Research output: Other contributionResearch

Harvard

Isar, N 2008, Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed..

APA

Isar, N. (2008). Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed.

Vancouver

Isar N. Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed. 2008.

Author

Isar, Nicoletta. / Christina Mosegaards barok-vision : om folder, ansigter og stilhed. 2008.

Bibtex

@misc{96887c5095d611dd86a6000ea68e967b,
title = "Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhed",
abstract = "  Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhedDet mest f{\ae}ngslende ved Christinas billeder er ved f{\o}rste {\o}jekast den sl{\aa}endekontrast mellem roen i hendes ikonagtige ansigter og den dramatiske drejendebev{\ae}gelse i stoffolderne. Men er de nu s{\aa} radikalt forskellige i deres natur, poesi ogvisuelle sammens{\ae}tning? Lad os g{\aa} t{\ae}ttere p{\aa} disse billeder.Man kan uden tvivl genkende barokkens foldem{\o}nsters endel{\o}se spiralbev{\ae}gelse,der - som en melodi - skaber drejninger og vridninger p{\aa} Christinas fire Crossfold-malerier. Fold p{\aa} fold, fold efter fold; det er if{\o}lge Gilles Deleuze folden (le pli)i menneskesj{\ae}len, som forts{\ae}tter sin bev{\ae}gelse ud i uendeligheden. Men det atChristinas folder bev{\ae}ger sig inden for maleriernes sn{\ae}vre, afgr{\ae}nsede flade g{\o}rhendes visioner til en slags majest{\ae}tiske portr{\ae}tter af Folden.Billedets firkantede rum bliver som en resonanskasse, der g{\o}r det ikke h{\o}rbareh{\o}rbart indefra. Det frembringer p{\aa} dramatisk vis lamin{\ae}re stemmelyde fra folden- magmaen, som er i sj{\ae}len og bag det skjulte ansigt. Hendes poetiske vision omdanneri en metamorfose fuldst{\ae}ndig tekstilets atomare opbygning ; det omformestil nye lag af geologisk materiale, til den tavse, forstenede gennemsigtighed i demarmoragtige folder. Folderne er i sj{\ae}len, som {\aa}rerne er i marmoren, siger Deleuzeogs{\aa}; han bruger det samme billede om sj{\ae}len og om marmoren. Det er derfor, foldernei Christinas malerier er som stille portr{\ae}tter; ikoniske ansigter, hvis identitet(persona) ligger indkodet under sl{\o}ret. Hun forbliver tro mod sin s{\ae}regne vision iikonerne, som i deres hudv{\ae}v gentager det opal-agtige og iriserende i marmorfoldens{\aa}rer.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Mosegaard (Christina), fold; face; stillnes",
author = "Nicoletta Isar",
year = "2008",
language = "Dansk",
type = "Other",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Christina Mosegaards barok-vision

T2 - om folder, ansigter og stilhed

AU - Isar, Nicoletta

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 -   Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhedDet mest fængslende ved Christinas billeder er ved første øjekast den slåendekontrast mellem roen i hendes ikonagtige ansigter og den dramatiske drejendebevægelse i stoffolderne. Men er de nu så radikalt forskellige i deres natur, poesi ogvisuelle sammensætning? Lad os gå tættere på disse billeder.Man kan uden tvivl genkende barokkens foldemønsters endeløse spiralbevægelse,der - som en melodi - skaber drejninger og vridninger på Christinas fire Crossfold-malerier. Fold på fold, fold efter fold; det er ifølge Gilles Deleuze folden (le pli)i menneskesjælen, som fortsætter sin bevægelse ud i uendeligheden. Men det atChristinas folder bevæger sig inden for maleriernes snævre, afgrænsede flade gørhendes visioner til en slags majestætiske portrætter af Folden.Billedets firkantede rum bliver som en resonanskasse, der gør det ikke hørbarehørbart indefra. Det frembringer på dramatisk vis laminære stemmelyde fra folden- magmaen, som er i sjælen og bag det skjulte ansigt. Hendes poetiske vision omdanneri en metamorfose fuldstændig tekstilets atomare opbygning ; det omformestil nye lag af geologisk materiale, til den tavse, forstenede gennemsigtighed i demarmoragtige folder. Folderne er i sjælen, som årerne er i marmoren, siger Deleuzeogså; han bruger det samme billede om sjælen og om marmoren. Det er derfor, foldernei Christinas malerier er som stille portrætter; ikoniske ansigter, hvis identitet(persona) ligger indkodet under sløret. Hun forbliver tro mod sin særegne vision iikonerne, som i deres hudvæv gentager det opal-agtige og iriserende i marmorfoldensårer.

AB -   Christina Mosegaards barok-vision: om folder, ansigter og stilhedDet mest fængslende ved Christinas billeder er ved første øjekast den slåendekontrast mellem roen i hendes ikonagtige ansigter og den dramatiske drejendebevægelse i stoffolderne. Men er de nu så radikalt forskellige i deres natur, poesi ogvisuelle sammensætning? Lad os gå tættere på disse billeder.Man kan uden tvivl genkende barokkens foldemønsters endeløse spiralbevægelse,der - som en melodi - skaber drejninger og vridninger på Christinas fire Crossfold-malerier. Fold på fold, fold efter fold; det er ifølge Gilles Deleuze folden (le pli)i menneskesjælen, som fortsætter sin bevægelse ud i uendeligheden. Men det atChristinas folder bevæger sig inden for maleriernes snævre, afgrænsede flade gørhendes visioner til en slags majestætiske portrætter af Folden.Billedets firkantede rum bliver som en resonanskasse, der gør det ikke hørbarehørbart indefra. Det frembringer på dramatisk vis laminære stemmelyde fra folden- magmaen, som er i sjælen og bag det skjulte ansigt. Hendes poetiske vision omdanneri en metamorfose fuldstændig tekstilets atomare opbygning ; det omformestil nye lag af geologisk materiale, til den tavse, forstenede gennemsigtighed i demarmoragtige folder. Folderne er i sjælen, som årerne er i marmoren, siger Deleuzeogså; han bruger det samme billede om sjælen og om marmoren. Det er derfor, foldernei Christinas malerier er som stille portrætter; ikoniske ansigter, hvis identitet(persona) ligger indkodet under sløret. Hun forbliver tro mod sin særegne vision iikonerne, som i deres hudvæv gentager det opal-agtige og iriserende i marmorfoldensårer.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Mosegaard (Christina)

KW - fold; face; stillnes

M3 - Andet bidrag

ER -

ID: 6492776