Boliglokalisering og transportadfærd

Research output: Book/ReportReportResearch

Standard

Boliglokalisering og transportadfærd. / Hartoft-Nielsen, Peter.

Skov & Landskab, Københavns Universitet, 2001. 268 p. (By- og Landsplanserien; No. 15).

Research output: Book/ReportReportResearch

Harvard

Hartoft-Nielsen, P 2001, Boliglokalisering og transportadfærd. By- og Landsplanserien, no. 15, Skov & Landskab, Københavns Universitet.

APA

Hartoft-Nielsen, P. (2001). Boliglokalisering og transportadfærd. Skov & Landskab, Københavns Universitet. By- og Landsplanserien No. 15

Vancouver

Hartoft-Nielsen P. Boliglokalisering og transportadfærd. Skov & Landskab, Københavns Universitet, 2001. 268 p. (By- og Landsplanserien; No. 15).

Author

Hartoft-Nielsen, Peter. / Boliglokalisering og transportadfærd. Skov & Landskab, Københavns Universitet, 2001. 268 p. (By- og Landsplanserien; No. 15).

Bibtex

@book{7631dd3084e911df928f000ea68e967b,
title = "Boliglokalisering og transportadf{\ae}rd",
abstract = "Rapporten er en del af Center for Skov, Landskab og Planl{\ae}gnings bidrag til Forskningsprogrammet »B{\ae}redygtig bystruktur, arealanvendelse og transport«. De {\o}vrige dele er afrapporteret i rapport nr. 16 og 17. Rapporten indeholder resultaterne af en unders{\o}gelse af beboeres transportadf{\ae}rd i en r{\ae}kke nye boligbebyggelser i udvalgte byregioner: hovedstadsomr{\aa}det, {\AA}rhusomr{\aa}det samt fire mellemstore provinsbyer: Kolding, Vejle, Herning og Holstebro. Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} 5.495 interviews i 51 nyere boligbebyggelser opf{\o}rt inden for de seneste 10 {\aa}r. Transportadf{\ae}rd belyses for al n{\ae}rtransport i form af rejseform{\aa}l og transportmiddelvalg. For hver respondent er indhentet baggrundsoplysninger om indkomst, k{\o}n, alder, arbejdsstilling, biladgang, f{\o}rerbevis, b{\o}rn og familie. Ved analyserne tages der hensyn til forskelle i disse socio-{\o}konomiske forhold. F.eks. muligg{\o}r de mange interviews i hver bebyggelse analyser af specifikke beboersegmenter, f.eks. alene-beboere i et bestemt indkomstsegment og med adgang til bil. Unders{\o}gelserne viser, at der en markant sammenh{\ae}ng mellem boligomr{\aa}dernes beliggenhed i byregionen, og beboernes samlede transport og forskellige aspekter af transportadf{\ae}rden. Inden for hver byregions prim{\ae}re opland g{\ae}lder, at jo l{\ae}ngere boligbebyggelsen ligger fra byregionens centrum, jo st{\o}rre samlet transport og jo st{\o}rre biltransport, mens det forholder sig omvendt med cykel og gang. Afstandsafh{\ae}ngigheden er betydelig. Beboernes samlede daglige transport varierer typisk med en faktor 2 mellem centrum og periferi, mens den gennemsnitlige bilk{\o}rsel varierer med en faktor 2½ til 4. Bem{\ae}rk, rapportens st{\o}rrelse er 20 mb",
author = "Peter Hartoft-Nielsen",
year = "2001",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7903-129-6",
series = "By- og Landsplanserien",
publisher = "Skov & Landskab, K{\o}benhavns Universitet",
number = "15",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Boliglokalisering og transportadfærd

AU - Hartoft-Nielsen, Peter

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Rapporten er en del af Center for Skov, Landskab og Planlægnings bidrag til Forskningsprogrammet »Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport«. De øvrige dele er afrapporteret i rapport nr. 16 og 17. Rapporten indeholder resultaterne af en undersøgelse af beboeres transportadfærd i en række nye boligbebyggelser i udvalgte byregioner: hovedstadsområdet, Århusområdet samt fire mellemstore provinsbyer: Kolding, Vejle, Herning og Holstebro. Undersøgelsen bygger på 5.495 interviews i 51 nyere boligbebyggelser opført inden for de seneste 10 år. Transportadfærd belyses for al nærtransport i form af rejseformål og transportmiddelvalg. For hver respondent er indhentet baggrundsoplysninger om indkomst, køn, alder, arbejdsstilling, biladgang, førerbevis, børn og familie. Ved analyserne tages der hensyn til forskelle i disse socio-økonomiske forhold. F.eks. muliggør de mange interviews i hver bebyggelse analyser af specifikke beboersegmenter, f.eks. alene-beboere i et bestemt indkomstsegment og med adgang til bil. Undersøgelserne viser, at der en markant sammenhæng mellem boligområdernes beliggenhed i byregionen, og beboernes samlede transport og forskellige aspekter af transportadfærden. Inden for hver byregions primære opland gælder, at jo længere boligbebyggelsen ligger fra byregionens centrum, jo større samlet transport og jo større biltransport, mens det forholder sig omvendt med cykel og gang. Afstandsafhængigheden er betydelig. Beboernes samlede daglige transport varierer typisk med en faktor 2 mellem centrum og periferi, mens den gennemsnitlige bilkørsel varierer med en faktor 2½ til 4. Bemærk, rapportens størrelse er 20 mb

AB - Rapporten er en del af Center for Skov, Landskab og Planlægnings bidrag til Forskningsprogrammet »Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport«. De øvrige dele er afrapporteret i rapport nr. 16 og 17. Rapporten indeholder resultaterne af en undersøgelse af beboeres transportadfærd i en række nye boligbebyggelser i udvalgte byregioner: hovedstadsområdet, Århusområdet samt fire mellemstore provinsbyer: Kolding, Vejle, Herning og Holstebro. Undersøgelsen bygger på 5.495 interviews i 51 nyere boligbebyggelser opført inden for de seneste 10 år. Transportadfærd belyses for al nærtransport i form af rejseformål og transportmiddelvalg. For hver respondent er indhentet baggrundsoplysninger om indkomst, køn, alder, arbejdsstilling, biladgang, førerbevis, børn og familie. Ved analyserne tages der hensyn til forskelle i disse socio-økonomiske forhold. F.eks. muliggør de mange interviews i hver bebyggelse analyser af specifikke beboersegmenter, f.eks. alene-beboere i et bestemt indkomstsegment og med adgang til bil. Undersøgelserne viser, at der en markant sammenhæng mellem boligområdernes beliggenhed i byregionen, og beboernes samlede transport og forskellige aspekter af transportadfærden. Inden for hver byregions primære opland gælder, at jo længere boligbebyggelsen ligger fra byregionens centrum, jo større samlet transport og jo større biltransport, mens det forholder sig omvendt med cykel og gang. Afstandsafhængigheden er betydelig. Beboernes samlede daglige transport varierer typisk med en faktor 2 mellem centrum og periferi, mens den gennemsnitlige bilkørsel varierer med en faktor 2½ til 4. Bemærk, rapportens størrelse er 20 mb

M3 - Rapport

SN - 978-87-7903-129-6

T3 - By- og Landsplanserien

BT - Boliglokalisering og transportadfærd

PB - Skov & Landskab, Københavns Universitet

ER -

ID: 20614163