Boliglokalisering og transportadfærd
Research output: Book/Report › Report › Research
Standard
Boliglokalisering og transportadfærd. / Hartoft-Nielsen, Peter.
Skov & Landskab, Københavns Universitet, 2001. 268 p. (By- og Landsplanserien; No. 15).Research output: Book/Report › Report › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - Boliglokalisering og transportadfærd
AU - Hartoft-Nielsen, Peter
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Rapporten er en del af Center for Skov, Landskab og Planlægnings bidrag til Forskningsprogrammet »Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport«. De øvrige dele er afrapporteret i rapport nr. 16 og 17. Rapporten indeholder resultaterne af en undersøgelse af beboeres transportadfærd i en række nye boligbebyggelser i udvalgte byregioner: hovedstadsområdet, Århusområdet samt fire mellemstore provinsbyer: Kolding, Vejle, Herning og Holstebro. Undersøgelsen bygger på 5.495 interviews i 51 nyere boligbebyggelser opført inden for de seneste 10 år. Transportadfærd belyses for al nærtransport i form af rejseformål og transportmiddelvalg. For hver respondent er indhentet baggrundsoplysninger om indkomst, køn, alder, arbejdsstilling, biladgang, førerbevis, børn og familie. Ved analyserne tages der hensyn til forskelle i disse socio-økonomiske forhold. F.eks. muliggør de mange interviews i hver bebyggelse analyser af specifikke beboersegmenter, f.eks. alene-beboere i et bestemt indkomstsegment og med adgang til bil. Undersøgelserne viser, at der en markant sammenhæng mellem boligområdernes beliggenhed i byregionen, og beboernes samlede transport og forskellige aspekter af transportadfærden. Inden for hver byregions primære opland gælder, at jo længere boligbebyggelsen ligger fra byregionens centrum, jo større samlet transport og jo større biltransport, mens det forholder sig omvendt med cykel og gang. Afstandsafhængigheden er betydelig. Beboernes samlede daglige transport varierer typisk med en faktor 2 mellem centrum og periferi, mens den gennemsnitlige bilkørsel varierer med en faktor 2½ til 4. Bemærk, rapportens størrelse er 20 mb
AB - Rapporten er en del af Center for Skov, Landskab og Planlægnings bidrag til Forskningsprogrammet »Bæredygtig bystruktur, arealanvendelse og transport«. De øvrige dele er afrapporteret i rapport nr. 16 og 17. Rapporten indeholder resultaterne af en undersøgelse af beboeres transportadfærd i en række nye boligbebyggelser i udvalgte byregioner: hovedstadsområdet, Århusområdet samt fire mellemstore provinsbyer: Kolding, Vejle, Herning og Holstebro. Undersøgelsen bygger på 5.495 interviews i 51 nyere boligbebyggelser opført inden for de seneste 10 år. Transportadfærd belyses for al nærtransport i form af rejseformål og transportmiddelvalg. For hver respondent er indhentet baggrundsoplysninger om indkomst, køn, alder, arbejdsstilling, biladgang, førerbevis, børn og familie. Ved analyserne tages der hensyn til forskelle i disse socio-økonomiske forhold. F.eks. muliggør de mange interviews i hver bebyggelse analyser af specifikke beboersegmenter, f.eks. alene-beboere i et bestemt indkomstsegment og med adgang til bil. Undersøgelserne viser, at der en markant sammenhæng mellem boligområdernes beliggenhed i byregionen, og beboernes samlede transport og forskellige aspekter af transportadfærden. Inden for hver byregions primære opland gælder, at jo længere boligbebyggelsen ligger fra byregionens centrum, jo større samlet transport og jo større biltransport, mens det forholder sig omvendt med cykel og gang. Afstandsafhængigheden er betydelig. Beboernes samlede daglige transport varierer typisk med en faktor 2 mellem centrum og periferi, mens den gennemsnitlige bilkørsel varierer med en faktor 2½ til 4. Bemærk, rapportens størrelse er 20 mb
M3 - Rapport
SN - 978-87-7903-129-6
T3 - By- og Landsplanserien
BT - Boliglokalisering og transportadfærd
PB - Skov & Landskab, Københavns Universitet
ER -
ID: 20614163