1.g-elever på et science center: Engageres de? - Påvirkes de?

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

1.g-elever på et science center : Engageres de? - Påvirkes de? / Quistgaard, Nana.

1 ed. SDU, Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2008. (Det Humanistiske Fakultets skriftserie).

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Quistgaard, N 2008, 1.g-elever på et science center: Engageres de? - Påvirkes de? Det Humanistiske Fakultets skriftserie, 1 edn, Syddansk Universitetsforlag, SDU, Odense. <http://www.humaniora.sdu.dk/phd/dokumenter/filer/Afhandlinger-80.pdf>

APA

Quistgaard, N. (2008). 1.g-elever på et science center: Engageres de? - Påvirkes de? (1 ed.) Syddansk Universitetsforlag. Det Humanistiske Fakultets skriftserie http://www.humaniora.sdu.dk/phd/dokumenter/filer/Afhandlinger-80.pdf

Vancouver

Quistgaard N. 1.g-elever på et science center: Engageres de? - Påvirkes de? 1 ed. SDU, Odense: Syddansk Universitetsforlag, 2008. (Det Humanistiske Fakultets skriftserie).

Author

Quistgaard, Nana. / 1.g-elever på et science center : Engageres de? - Påvirkes de?. 1 ed. SDU, Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2008. (Det Humanistiske Fakultets skriftserie).

Bibtex

@phdthesis{1651f280e93511dcbee902004c4f4f50,
title = "1.g-elever p{\aa} et science center: Engageres de? - P{\aa}virkes de?",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger elevers engagement og udbytte ved bes{\o}g p{\aa} science center; herunder hvad der karakteriserer, de opstillinger eleverne bedst kan lide, og hvad elevernes udbytte er af interaktionen med deres favoritopstillinger. I erkendelse af at de fleste klassebes{\o}g p{\aa} et science center er enkeltst{\aa}ende foreteelser, der ikke er integreret i undervisningen, er det s{\aa}danne bes{\o}g, unders{\o}gelsen koncentrerer sig om, og med et s{\ae}rligt fokus p{\aa} eventuelle k{\o}nsforskelle. Den teoretiske ramme er Deweys epistemologi og l{\ae}ringsteori, herunder s{\ae}rligt Deweys tanker om refleksionsprocessen. Det er en antagelse i afhandlingen, at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber st{\o}rst kognitiv p{\aa}virkning. Unders{\o}gelsens informanter udg{\o}res af danske 1.g-elever, som bes{\o}ger science centret Experimentarium. I alt 75 elever er inddraget, hvoraf 8 er udvalgt som caseinformanter, hvis samtale og f{\ae}rden under bes{\o}get er kortlagt. De mest popul{\ae}re opstillinger er udpeget af alle informanter, og en v{\ae}sentlig del af datamaterialet udg{\o}res af elevtekster om disse favoritopstillinger. De 8 elever er endvidere interviewet kort tid efter bes{\o}get, og 5 af disse er interviewet igen 10-12 m{\aa}neder efter bes{\o}get for at finde eventuelle langtidsvirkninger. De vigtigste resultater er: B{\aa}de drenge og piger er mest begejstrede for jeg-orienterede opstillinger, hvor de kan teste, m{\aa}le osv. egne evner eller forhold. Drengene fokuserer p{\aa} de konkurrencebetonede opstillinger (fx m{\aa}ling af fysiske pr{\ae}stationer), mens pigerne i h{\o}jere grad interesserer sig for fx egen hjerne og bevidsthed.Begge k{\o}n kan fascineres af opstillinger med et dramatisk indhold, s{\aa} det i h{\o}jere grad er det underholdende end det l{\ae}ringsm{\ae}ssige, der tr{\ae}kker.Elevernes favoritopstillinger giver personligt feedback, er body-on, konkrete og simple.Der konstateres f{\aa} refleksioner og det kognitive udbytte er sparsomt.Der er en vis bekr{\ae}ftelse af at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber st{\o}rst kognitiv p{\aa}virkning.Langtidsp{\aa}virkningen af bes{\o}get er lille. Bes{\o}get har desuden ikke gjort noget stort indtryk eller haft betydning for deres skole- eller hverdagsliv.Afhandlingen afsluttes med en diskussion om fremadrettede tiltag.",
author = "Nana Quistgaard",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-90923-10-5",
series = "Det Humanistiske Fakultets skriftserie",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
edition = "1",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - 1.g-elever på et science center

T2 - Engageres de? - Påvirkes de?

AU - Quistgaard, Nana

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Afhandlingen undersøger elevers engagement og udbytte ved besøg på science center; herunder hvad der karakteriserer, de opstillinger eleverne bedst kan lide, og hvad elevernes udbytte er af interaktionen med deres favoritopstillinger. I erkendelse af at de fleste klassebesøg på et science center er enkeltstående foreteelser, der ikke er integreret i undervisningen, er det sådanne besøg, undersøgelsen koncentrerer sig om, og med et særligt fokus på eventuelle kønsforskelle. Den teoretiske ramme er Deweys epistemologi og læringsteori, herunder særligt Deweys tanker om refleksionsprocessen. Det er en antagelse i afhandlingen, at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning. Undersøgelsens informanter udgøres af danske 1.g-elever, som besøger science centret Experimentarium. I alt 75 elever er inddraget, hvoraf 8 er udvalgt som caseinformanter, hvis samtale og færden under besøget er kortlagt. De mest populære opstillinger er udpeget af alle informanter, og en væsentlig del af datamaterialet udgøres af elevtekster om disse favoritopstillinger. De 8 elever er endvidere interviewet kort tid efter besøget, og 5 af disse er interviewet igen 10-12 måneder efter besøget for at finde eventuelle langtidsvirkninger. De vigtigste resultater er: Både drenge og piger er mest begejstrede for jeg-orienterede opstillinger, hvor de kan teste, måle osv. egne evner eller forhold. Drengene fokuserer på de konkurrencebetonede opstillinger (fx måling af fysiske præstationer), mens pigerne i højere grad interesserer sig for fx egen hjerne og bevidsthed.Begge køn kan fascineres af opstillinger med et dramatisk indhold, så det i højere grad er det underholdende end det læringsmæssige, der trækker.Elevernes favoritopstillinger giver personligt feedback, er body-on, konkrete og simple.Der konstateres få refleksioner og det kognitive udbytte er sparsomt.Der er en vis bekræftelse af at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning.Langtidspåvirkningen af besøget er lille. Besøget har desuden ikke gjort noget stort indtryk eller haft betydning for deres skole- eller hverdagsliv.Afhandlingen afsluttes med en diskussion om fremadrettede tiltag.

AB - Afhandlingen undersøger elevers engagement og udbytte ved besøg på science center; herunder hvad der karakteriserer, de opstillinger eleverne bedst kan lide, og hvad elevernes udbytte er af interaktionen med deres favoritopstillinger. I erkendelse af at de fleste klassebesøg på et science center er enkeltstående foreteelser, der ikke er integreret i undervisningen, er det sådanne besøg, undersøgelsen koncentrerer sig om, og med et særligt fokus på eventuelle kønsforskelle. Den teoretiske ramme er Deweys epistemologi og læringsteori, herunder særligt Deweys tanker om refleksionsprocessen. Det er en antagelse i afhandlingen, at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning. Undersøgelsens informanter udgøres af danske 1.g-elever, som besøger science centret Experimentarium. I alt 75 elever er inddraget, hvoraf 8 er udvalgt som caseinformanter, hvis samtale og færden under besøget er kortlagt. De mest populære opstillinger er udpeget af alle informanter, og en væsentlig del af datamaterialet udgøres af elevtekster om disse favoritopstillinger. De 8 elever er endvidere interviewet kort tid efter besøget, og 5 af disse er interviewet igen 10-12 måneder efter besøget for at finde eventuelle langtidsvirkninger. De vigtigste resultater er: Både drenge og piger er mest begejstrede for jeg-orienterede opstillinger, hvor de kan teste, måle osv. egne evner eller forhold. Drengene fokuserer på de konkurrencebetonede opstillinger (fx måling af fysiske præstationer), mens pigerne i højere grad interesserer sig for fx egen hjerne og bevidsthed.Begge køn kan fascineres af opstillinger med et dramatisk indhold, så det i højere grad er det underholdende end det læringsmæssige, der trækker.Elevernes favoritopstillinger giver personligt feedback, er body-on, konkrete og simple.Der konstateres få refleksioner og det kognitive udbytte er sparsomt.Der er en vis bekræftelse af at opstillinger, der faciliterer Deweys 5-trins refleksionsproces, skaber størst kognitiv påvirkning.Langtidspåvirkningen af besøget er lille. Besøget har desuden ikke gjort noget stort indtryk eller haft betydning for deres skole- eller hverdagsliv.Afhandlingen afsluttes med en diskussion om fremadrettede tiltag.

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-90923-10-5

T3 - Det Humanistiske Fakultets skriftserie

BT - 1.g-elever på et science center

PB - Syddansk Universitetsforlag

CY - SDU, Odense

ER -

ID: 2984559