Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners. / Lorensen, Marlene Ringgaard.

Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet : Det Teologiske Fakultet, 2012. 236 p. (Publikationer fra Det Teologiske Fakultet; No. 34).

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Lorensen, MR 2012, Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners. Publikationer fra Det Teologiske Fakultet, no. 34, Det Teologiske Fakultet, Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Lorensen, M. R. (2012). Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners. Det Teologiske Fakultet. Publikationer fra Det Teologiske Fakultet No. 34

Vancouver

Lorensen MR. Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners. Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet: Det Teologiske Fakultet, 2012. 236 p. (Publikationer fra Det Teologiske Fakultet; No. 34).

Author

Lorensen, Marlene Ringgaard. / Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners. Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet : Det Teologiske Fakultet, 2012. 236 p. (Publikationer fra Det Teologiske Fakultet; No. 34).

Bibtex

@phdthesis{b8ef5905e06b4f8a8ff107df8ba40d86,
title = "Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the {\textquoteleft}Wholly Other{\textquoteright} and {\textquoteleft}Other-Wise{\textquoteright} Listeners",
abstract = "Form{\aa}let med denne afhandling er at unders{\o}ge pr{\ae}diken som genre i lyset af den russiske kommunikationsteoretiker, litterat og dialogfilosof, Mikhail Mikhailovich Bakhtins (1895-1975), teorier om dialogicitet og karnevalisering. Omdrejningspunktet for dette projekt best{\aa}r i at unders{\o}ge den dobbelte fremmedhed, der karakteriserer pr{\ae}diken som en 'to-sidig' handling.Fokus p{\aa} fremmedhed, som et af pr{\ae}dikenens grundvilk{\aa}r, sker i kontinuitet med klassiske teologiske opfattelser af pr{\ae}dikenen som {\textquoteright}Guds Ord{\textquoteright} og Gud som den {\textquoteright}helt Anden{\textquoteright}. Accentueringen af den dobbelte fremmedhed der karakteriserer, ikke blot relationen mellem Gud og mennesker, men ogs{\aa} mennesker imellem, udg{\o}r derimod en kritik af traditionelle opfattelser af pr{\ae}dikenen. Betegnelsen af pr{\ae}dikenen som en dialog understreger en kontinuitet med blandt andre S{\o}ren Kierkegaard og nutidige homiletikere. Pr{\ae}dikenens genre beskrives, trods sin monologiske udformning, som n{\ae}rt besl{\ae}gtet med samtalen, fordi den foruds{\ae}tter flere parters gensidige, aktive deltagelse. En af udfordringerne ved at beskrive en menneskelig praksis, som pr{\ae}dikenen, teoretisk, er imidlertid, at man som teoretiker stiller nogle sp{\o}rgsm{\aa}l og anvender nogle forklaringsmodeller, som transformer den beskrevne praksis i og med beskrivelsen heraf. I et fors{\o}g p{\aa} at im{\o}dekomme denne problemstilling tegner jeg, i Chapter 1 Methodology: Philosophy of the Act of Preaching konturerne af en p{\aa} {\'e}n gang praksis-teoretisk og dialogisk tilgang til emnet. Denne metodel{\ae}re er baseret p{\aa} Bakhtins definitionen af dialogisk pr{\ae}cision som evnen til at overskride den andens andethed uden at transformere denne fremmedhed til ens helt eget. Motivationen for denne bestemmelse udg{\aa}r fra et dialogisk menneskesyn, der ser mennesket, som i en kontinuerlig vorden og dermed aldrig er helt identisk med {\textquoteright}sig selv{\textquoteright}. F{\o}lgelig kan humanistiske studier ikke beskrive menneskelig kommunikation og interaktion endegyldigt med identitet og gentagelighed som videnskabelige kriterier. Tv{\ae}rtimod bliver menneskers manglende overensstemmelse med sig selv og indbyrdes fremmedhed opfattet som et grundvilk{\aa}r for betydningsdannelse og interaktion. I Chapter 2 Bakhtinian Dialogism og Chapter 3 Dialogical Preaching: From {\textquoteleft}New Homiletics{\textquoteright} to {\textquoteleft}Other-wise homiletics{\textquoteright} beskriver jeg dialogicitet i en Bakhtinsk kontekst for derefter at unders{\o}ge dialogiske elementer i det homiletiske paradigme, der karakteriserede amerikansk homiletisk teori og praksis fra slutningen af 1960{\textquoteright}erne til starten af 1990{\textquoteright}erne, men som p{\aa} det seneste ogs{\aa} har sat afg{\o}rende spor p{\aa} en nordeurop{\ae}isk kontekst; the New Homiletics.Selvom disse analyser bekr{\ae}fter relevansen af at beskrive pr{\ae}dikenen som en form for dialog bliver det ogs{\aa} i stigende grad indlysende, at der er afg{\o}rende elementer ved pr{\ae}dikenen, som falder uden for fokus, n{\aa}r denne bestemmes dialogisk. N{\aa}r pr{\ae}diken-dialogen tillige karakteriseres som {\textquoteright}karnevalesk{\textquoteright} er det s{\aa}ledes i erkendelse af, at der er v{\ae}sentlige elementer i pr{\ae}diken-akten og dennes liturgiske kontekst, der overskrider og ofte underminerer de verbale elementer. Af afg{\o}rende betydning er blandt andet ansigt til ansigt interaktion, tonefald, tid og sted. Beskrivelsen af visse genres karnevalisering i Chapter 4 Preaching as a Carnivalesque Genre baseres p{\aa} Bakhtins analyser af, hvorledes litter{\ae}re v{\ae}rker synes at genopf{\o}re de ritualiserede rolleskift og hierarki-omv{\ae}ltninger, som det historiske karneval iscenesatte. Bakhtin skelner de middelalderlige former for karneval, som var kendetegnet ved en nedbrydning af skel mellem akt{\o}rer og tilskuere, fra senere tiders maskerader, hvori rolleombytningen blot er et overfladisk skalkeskjul til underholdning. En lignende skelnen g{\o}r sig ogs{\aa} g{\ae}ldende i den Bakhtinske sondring mellem en autentisk dialog, hvori taler og tilh{\o}rer kontinuerligt bytter roller med en gensidig transformation til f{\o}lge og en p{\ae}dagogiske dialog, hvori taleren blot bruger tilh{\o}rerens input som et springbr{\ae}t til at uddybe sit eget perspektiv. N{\aa}r jeg kvalificerer pr{\ae}dikenen som karnevalesque er det imidlertid ikke blot for at udvide samtale-genren til at inkorporere ikke-verbale elementer. I stedet indikerer det karnevalesque element pr{\ae}diken-genrens paradoksale karakter, som har tendens til at underminere samtalen. I kapitel 5-8 analyseres fire nutidige homiletiske positioner og deres refleksion over pr{\ae}dikenens praksis. De fire positioner repr{\ae}senteres af henholdsvis den danske teolog, Svend Bjerg beskrevet i Chapter 5 Novelist Approach to Carnivalesque Preaching og de amerikansk homiletikere James Henry Harris i Chapter 6 Heteroglot approach to Dialogical Preaching, John S. McClure i Chapter 7 {\textquoteleft}Other-wise{\textquoteright} Polyphonic Preaching og Charles L. Campbell i Chapter 8 Chronotopic, carnivalesque preaching. F{\ae}lles for de udvalgte homiletiske praksis-teoretikere er, at de alle har bidraget til at videreudvikle pr{\ae}dikengenren ved hj{\ae}lp af elementer der er centrale i det Bakhtinske forfatterskab.Baseret p{\aa} Bakhtins beskrivelser af dialogicitet har jeg p{\aa}vist hvorledes pr{\ae}dikentilh{\o}rere spiller en aktiv rolle, ikke blot i deres egen fortolkning af pr{\ae}dikenen, men ligeledes i forhold til pr{\ae}dikantens forberedelse og afholdelse af pr{\ae}dikenen. Unders{\o}gelsen af pr{\ae}dikenens dialogiske elementer har imidlertid ogs{\aa} p{\aa}peget problematiske tendenser til at ignorere mellemmenneskelige forskelligheder, fordi der har v{\ae}ret en tendens, prim{\ae}rt blandt repr{\ae}sentanter for det amerikanske paradigme, New Homiletics, til at foruds{\ae}tte identitet som en foruds{\ae}tning for dialogisk interaktion.Som kritisk korrektiv til den traditionelle dialogiske bestemmelse af pr{\ae}dikenen har jeg i Chapter 9 The Double Otherness of Carnivalesque Dialogues analyseret pr{\ae}dikenen som en karnevalesk dialog i lyset af S{\o}ren Kierkegaard, Karl Barth og Eberhard J{\"u}ngels reflektioner over den 'kvalitative forskel' mellem Gud og mennesker. Denne teologiske analyse har dels bekr{\ae}ftet at forskel, frem for identitet, er en grundl{\ae}ggende foruds{\ae}tning for gensidigt transformerende interaktion, men ogs{\aa} at disse forskelle, frem for at v{\ae}re adskillende, kan fungere som forenende mods{\ae}tninger. ",
keywords = "Faculty of Theology, Homiletik , Praktisk Teologi, kommunikationsteori, dialogfilosofi, alteritet",
author = "Lorensen, {Marlene Ringgaard}",
year = "2012",
month = jun,
day = "6",
language = "English",
isbn = "9788791838477",
series = "Publikationer fra Det Teologiske Fakultet",
publisher = "Det Teologiske Fakultet",
number = "34",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners

AU - Lorensen, Marlene Ringgaard

PY - 2012/6/6

Y1 - 2012/6/6

N2 - Formålet med denne afhandling er at undersøge prædiken som genre i lyset af den russiske kommunikationsteoretiker, litterat og dialogfilosof, Mikhail Mikhailovich Bakhtins (1895-1975), teorier om dialogicitet og karnevalisering. Omdrejningspunktet for dette projekt består i at undersøge den dobbelte fremmedhed, der karakteriserer prædiken som en 'to-sidig' handling.Fokus på fremmedhed, som et af prædikenens grundvilkår, sker i kontinuitet med klassiske teologiske opfattelser af prædikenen som ’Guds Ord’ og Gud som den ’helt Anden’. Accentueringen af den dobbelte fremmedhed der karakteriserer, ikke blot relationen mellem Gud og mennesker, men også mennesker imellem, udgør derimod en kritik af traditionelle opfattelser af prædikenen. Betegnelsen af prædikenen som en dialog understreger en kontinuitet med blandt andre Søren Kierkegaard og nutidige homiletikere. Prædikenens genre beskrives, trods sin monologiske udformning, som nært beslægtet med samtalen, fordi den forudsætter flere parters gensidige, aktive deltagelse. En af udfordringerne ved at beskrive en menneskelig praksis, som prædikenen, teoretisk, er imidlertid, at man som teoretiker stiller nogle spørgsmål og anvender nogle forklaringsmodeller, som transformer den beskrevne praksis i og med beskrivelsen heraf. I et forsøg på at imødekomme denne problemstilling tegner jeg, i Chapter 1 Methodology: Philosophy of the Act of Preaching konturerne af en på én gang praksis-teoretisk og dialogisk tilgang til emnet. Denne metodelære er baseret på Bakhtins definitionen af dialogisk præcision som evnen til at overskride den andens andethed uden at transformere denne fremmedhed til ens helt eget. Motivationen for denne bestemmelse udgår fra et dialogisk menneskesyn, der ser mennesket, som i en kontinuerlig vorden og dermed aldrig er helt identisk med ’sig selv’. Følgelig kan humanistiske studier ikke beskrive menneskelig kommunikation og interaktion endegyldigt med identitet og gentagelighed som videnskabelige kriterier. Tværtimod bliver menneskers manglende overensstemmelse med sig selv og indbyrdes fremmedhed opfattet som et grundvilkår for betydningsdannelse og interaktion. I Chapter 2 Bakhtinian Dialogism og Chapter 3 Dialogical Preaching: From ‘New Homiletics’ to ‘Other-wise homiletics’ beskriver jeg dialogicitet i en Bakhtinsk kontekst for derefter at undersøge dialogiske elementer i det homiletiske paradigme, der karakteriserede amerikansk homiletisk teori og praksis fra slutningen af 1960’erne til starten af 1990’erne, men som på det seneste også har sat afgørende spor på en nordeuropæisk kontekst; the New Homiletics.Selvom disse analyser bekræfter relevansen af at beskrive prædikenen som en form for dialog bliver det også i stigende grad indlysende, at der er afgørende elementer ved prædikenen, som falder uden for fokus, når denne bestemmes dialogisk. Når prædiken-dialogen tillige karakteriseres som ’karnevalesk’ er det således i erkendelse af, at der er væsentlige elementer i prædiken-akten og dennes liturgiske kontekst, der overskrider og ofte underminerer de verbale elementer. Af afgørende betydning er blandt andet ansigt til ansigt interaktion, tonefald, tid og sted. Beskrivelsen af visse genres karnevalisering i Chapter 4 Preaching as a Carnivalesque Genre baseres på Bakhtins analyser af, hvorledes litterære værker synes at genopføre de ritualiserede rolleskift og hierarki-omvæltninger, som det historiske karneval iscenesatte. Bakhtin skelner de middelalderlige former for karneval, som var kendetegnet ved en nedbrydning af skel mellem aktører og tilskuere, fra senere tiders maskerader, hvori rolleombytningen blot er et overfladisk skalkeskjul til underholdning. En lignende skelnen gør sig også gældende i den Bakhtinske sondring mellem en autentisk dialog, hvori taler og tilhører kontinuerligt bytter roller med en gensidig transformation til følge og en pædagogiske dialog, hvori taleren blot bruger tilhørerens input som et springbræt til at uddybe sit eget perspektiv. Når jeg kvalificerer prædikenen som karnevalesque er det imidlertid ikke blot for at udvide samtale-genren til at inkorporere ikke-verbale elementer. I stedet indikerer det karnevalesque element prædiken-genrens paradoksale karakter, som har tendens til at underminere samtalen. I kapitel 5-8 analyseres fire nutidige homiletiske positioner og deres refleksion over prædikenens praksis. De fire positioner repræsenteres af henholdsvis den danske teolog, Svend Bjerg beskrevet i Chapter 5 Novelist Approach to Carnivalesque Preaching og de amerikansk homiletikere James Henry Harris i Chapter 6 Heteroglot approach to Dialogical Preaching, John S. McClure i Chapter 7 ‘Other-wise’ Polyphonic Preaching og Charles L. Campbell i Chapter 8 Chronotopic, carnivalesque preaching. Fælles for de udvalgte homiletiske praksis-teoretikere er, at de alle har bidraget til at videreudvikle prædikengenren ved hjælp af elementer der er centrale i det Bakhtinske forfatterskab.Baseret på Bakhtins beskrivelser af dialogicitet har jeg påvist hvorledes prædikentilhørere spiller en aktiv rolle, ikke blot i deres egen fortolkning af prædikenen, men ligeledes i forhold til prædikantens forberedelse og afholdelse af prædikenen. Undersøgelsen af prædikenens dialogiske elementer har imidlertid også påpeget problematiske tendenser til at ignorere mellemmenneskelige forskelligheder, fordi der har været en tendens, primært blandt repræsentanter for det amerikanske paradigme, New Homiletics, til at forudsætte identitet som en forudsætning for dialogisk interaktion.Som kritisk korrektiv til den traditionelle dialogiske bestemmelse af prædikenen har jeg i Chapter 9 The Double Otherness of Carnivalesque Dialogues analyseret prædikenen som en karnevalesk dialog i lyset af Søren Kierkegaard, Karl Barth og Eberhard Jüngels reflektioner over den 'kvalitative forskel' mellem Gud og mennesker. Denne teologiske analyse har dels bekræftet at forskel, frem for identitet, er en grundlæggende forudsætning for gensidigt transformerende interaktion, men også at disse forskelle, frem for at være adskillende, kan fungere som forenende modsætninger.

AB - Formålet med denne afhandling er at undersøge prædiken som genre i lyset af den russiske kommunikationsteoretiker, litterat og dialogfilosof, Mikhail Mikhailovich Bakhtins (1895-1975), teorier om dialogicitet og karnevalisering. Omdrejningspunktet for dette projekt består i at undersøge den dobbelte fremmedhed, der karakteriserer prædiken som en 'to-sidig' handling.Fokus på fremmedhed, som et af prædikenens grundvilkår, sker i kontinuitet med klassiske teologiske opfattelser af prædikenen som ’Guds Ord’ og Gud som den ’helt Anden’. Accentueringen af den dobbelte fremmedhed der karakteriserer, ikke blot relationen mellem Gud og mennesker, men også mennesker imellem, udgør derimod en kritik af traditionelle opfattelser af prædikenen. Betegnelsen af prædikenen som en dialog understreger en kontinuitet med blandt andre Søren Kierkegaard og nutidige homiletikere. Prædikenens genre beskrives, trods sin monologiske udformning, som nært beslægtet med samtalen, fordi den forudsætter flere parters gensidige, aktive deltagelse. En af udfordringerne ved at beskrive en menneskelig praksis, som prædikenen, teoretisk, er imidlertid, at man som teoretiker stiller nogle spørgsmål og anvender nogle forklaringsmodeller, som transformer den beskrevne praksis i og med beskrivelsen heraf. I et forsøg på at imødekomme denne problemstilling tegner jeg, i Chapter 1 Methodology: Philosophy of the Act of Preaching konturerne af en på én gang praksis-teoretisk og dialogisk tilgang til emnet. Denne metodelære er baseret på Bakhtins definitionen af dialogisk præcision som evnen til at overskride den andens andethed uden at transformere denne fremmedhed til ens helt eget. Motivationen for denne bestemmelse udgår fra et dialogisk menneskesyn, der ser mennesket, som i en kontinuerlig vorden og dermed aldrig er helt identisk med ’sig selv’. Følgelig kan humanistiske studier ikke beskrive menneskelig kommunikation og interaktion endegyldigt med identitet og gentagelighed som videnskabelige kriterier. Tværtimod bliver menneskers manglende overensstemmelse med sig selv og indbyrdes fremmedhed opfattet som et grundvilkår for betydningsdannelse og interaktion. I Chapter 2 Bakhtinian Dialogism og Chapter 3 Dialogical Preaching: From ‘New Homiletics’ to ‘Other-wise homiletics’ beskriver jeg dialogicitet i en Bakhtinsk kontekst for derefter at undersøge dialogiske elementer i det homiletiske paradigme, der karakteriserede amerikansk homiletisk teori og praksis fra slutningen af 1960’erne til starten af 1990’erne, men som på det seneste også har sat afgørende spor på en nordeuropæisk kontekst; the New Homiletics.Selvom disse analyser bekræfter relevansen af at beskrive prædikenen som en form for dialog bliver det også i stigende grad indlysende, at der er afgørende elementer ved prædikenen, som falder uden for fokus, når denne bestemmes dialogisk. Når prædiken-dialogen tillige karakteriseres som ’karnevalesk’ er det således i erkendelse af, at der er væsentlige elementer i prædiken-akten og dennes liturgiske kontekst, der overskrider og ofte underminerer de verbale elementer. Af afgørende betydning er blandt andet ansigt til ansigt interaktion, tonefald, tid og sted. Beskrivelsen af visse genres karnevalisering i Chapter 4 Preaching as a Carnivalesque Genre baseres på Bakhtins analyser af, hvorledes litterære værker synes at genopføre de ritualiserede rolleskift og hierarki-omvæltninger, som det historiske karneval iscenesatte. Bakhtin skelner de middelalderlige former for karneval, som var kendetegnet ved en nedbrydning af skel mellem aktører og tilskuere, fra senere tiders maskerader, hvori rolleombytningen blot er et overfladisk skalkeskjul til underholdning. En lignende skelnen gør sig også gældende i den Bakhtinske sondring mellem en autentisk dialog, hvori taler og tilhører kontinuerligt bytter roller med en gensidig transformation til følge og en pædagogiske dialog, hvori taleren blot bruger tilhørerens input som et springbræt til at uddybe sit eget perspektiv. Når jeg kvalificerer prædikenen som karnevalesque er det imidlertid ikke blot for at udvide samtale-genren til at inkorporere ikke-verbale elementer. I stedet indikerer det karnevalesque element prædiken-genrens paradoksale karakter, som har tendens til at underminere samtalen. I kapitel 5-8 analyseres fire nutidige homiletiske positioner og deres refleksion over prædikenens praksis. De fire positioner repræsenteres af henholdsvis den danske teolog, Svend Bjerg beskrevet i Chapter 5 Novelist Approach to Carnivalesque Preaching og de amerikansk homiletikere James Henry Harris i Chapter 6 Heteroglot approach to Dialogical Preaching, John S. McClure i Chapter 7 ‘Other-wise’ Polyphonic Preaching og Charles L. Campbell i Chapter 8 Chronotopic, carnivalesque preaching. Fælles for de udvalgte homiletiske praksis-teoretikere er, at de alle har bidraget til at videreudvikle prædikengenren ved hjælp af elementer der er centrale i det Bakhtinske forfatterskab.Baseret på Bakhtins beskrivelser af dialogicitet har jeg påvist hvorledes prædikentilhørere spiller en aktiv rolle, ikke blot i deres egen fortolkning af prædikenen, men ligeledes i forhold til prædikantens forberedelse og afholdelse af prædikenen. Undersøgelsen af prædikenens dialogiske elementer har imidlertid også påpeget problematiske tendenser til at ignorere mellemmenneskelige forskelligheder, fordi der har været en tendens, primært blandt repræsentanter for det amerikanske paradigme, New Homiletics, til at forudsætte identitet som en forudsætning for dialogisk interaktion.Som kritisk korrektiv til den traditionelle dialogiske bestemmelse af prædikenen har jeg i Chapter 9 The Double Otherness of Carnivalesque Dialogues analyseret prædikenen som en karnevalesk dialog i lyset af Søren Kierkegaard, Karl Barth og Eberhard Jüngels reflektioner over den 'kvalitative forskel' mellem Gud og mennesker. Denne teologiske analyse har dels bekræftet at forskel, frem for identitet, er en grundlæggende forudsætning for gensidigt transformerende interaktion, men også at disse forskelle, frem for at være adskillende, kan fungere som forenende modsætninger.

KW - Faculty of Theology

KW - Homiletik

KW - Praktisk Teologi

KW - kommunikationsteori

KW - dialogfilosofi

KW - alteritet

M3 - Ph.D. thesis

SN - 9788791838477

T3 - Publikationer fra Det Teologiske Fakultet

BT - Preaching as a Carnivalesque Dialogue – between the ‘Wholly Other’ and ‘Other-Wise’ Listeners

PB - Det Teologiske Fakultet

CY - Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 43847458