Friheden for landets forskere er under pres. Politikerne skal lovsikre undervisningsfriheden: Høringssvar til høring i Folketingets Uddannelses-og Forskningsudvalg d. 3. maj 2022 om mulig indføring af Chicago-principperne i universitetsloven.
Research output: Memorandum/exposition › Question & Answer/hearing
Standard
Friheden for landets forskere er under pres. Politikerne skal lovsikre undervisningsfriheden : Høringssvar til høring i Folketingets Uddannelses-og Forskningsudvalg d. 3. maj 2022 om mulig indføring af Chicago-principperne i universitetsloven. / Holtermann, Jakob v. H.
2022. 5 p.Research output: Memorandum/exposition › Question & Answer/hearing
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - GEN
T1 - Friheden for landets forskere er under pres. Politikerne skal lovsikre undervisningsfriheden
T2 - Høringssvar til høring i Folketingets Uddannelses-og Forskningsudvalg d. 3. maj 2022 om mulig indføring af Chicago-principperne i universitetsloven.
AU - Holtermann, Jakob v. H.
PY - 2022/5/14
Y1 - 2022/5/14
N2 - Der er flere universiteter, der i disse år laver lokale regler, der stadfæster undervisernes frihed til undervise i alt. Også det, der for nogle kan føles ubehageligt. Men på Københavns Universitet tøver ledelsen.For tiden raser en heftig debat i universitetsmiljøet om, hvordan man bedst sikrer forsknings-og især undervisningsfriheden, der nogle steder er under pres fra den såkaldte wokekultur og rektorer, der vakler i forsvaret for den frie debat og tanke på universiteterne.Denne debat har også nået Christiansborg, hvor Uddannelses-og Forskningsudvalget for nylig indkaldte til en høring om, hvorvidt de såkaldte Chicago-principper bør indskrives i universitetsloven, evt. sammen med undervisningsfriheden, der i modsætning til forskningsfriheden i dag ikke er lovbeskyttet.Som inviteret til høringen argumenterede jeg for en mellemvej. Ja, undervisningsfriheden bør indskrives i universitetsloven ved siden af forskningsfriheden.Men Chicago-principperne bør ikke også stå i selve loven. I stedet bør de skrives ind i det, man kalder lovforarbejder, som er en retligt bindende præcisering af, hvad vi nationalt forstår ved forsknings-og undervisningsfrihed, og som derfor ikke kan fraviges lokalt af enkelte universitetsledelser.
AB - Der er flere universiteter, der i disse år laver lokale regler, der stadfæster undervisernes frihed til undervise i alt. Også det, der for nogle kan føles ubehageligt. Men på Københavns Universitet tøver ledelsen.For tiden raser en heftig debat i universitetsmiljøet om, hvordan man bedst sikrer forsknings-og især undervisningsfriheden, der nogle steder er under pres fra den såkaldte wokekultur og rektorer, der vakler i forsvaret for den frie debat og tanke på universiteterne.Denne debat har også nået Christiansborg, hvor Uddannelses-og Forskningsudvalget for nylig indkaldte til en høring om, hvorvidt de såkaldte Chicago-principper bør indskrives i universitetsloven, evt. sammen med undervisningsfriheden, der i modsætning til forskningsfriheden i dag ikke er lovbeskyttet.Som inviteret til høringen argumenterede jeg for en mellemvej. Ja, undervisningsfriheden bør indskrives i universitetsloven ved siden af forskningsfriheden.Men Chicago-principperne bør ikke også stå i selve loven. I stedet bør de skrives ind i det, man kalder lovforarbejder, som er en retligt bindende præcisering af, hvad vi nationalt forstår ved forsknings-og undervisningsfrihed, og som derfor ikke kan fraviges lokalt af enkelte universitetsledelser.
M3 - Besvarelse af spørgsmål/høringer
ER -
ID: 382629396