Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Migratoriske dannelsesprocesser : Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering. / Padovan-Özdemir, Marta.

In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, No. 2, 05.2012, p. 28-37.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Padovan-Özdemir, M 2012, 'Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, no. 2, pp. 28-37. <http://www.dpt.dk/wp-content/uploads/2012/05/DpT-2_12_28-38.pdf>

APA

Padovan-Özdemir, M. (2012). Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (2), 28-37. http://www.dpt.dk/wp-content/uploads/2012/05/DpT-2_12_28-38.pdf

Vancouver

Padovan-Özdemir M. Migratoriske dannelsesprocesser: Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2012 May;(2):28-37.

Author

Padovan-Özdemir, Marta. / Migratoriske dannelsesprocesser : Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering. In: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2012 ; No. 2. pp. 28-37.

Bibtex

@article{77d9379a004142ecab9efb51e17e6df1,
title = "Migratoriske dannelsesprocesser: N{\aa}r indvandrerfriskolen ikke n{\o}dvendigvis f{\o}rer til antidemokratisk radikalisering",
abstract = "Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad g{\o}r de s{\aa}? P{\aa} baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv s{\o}ger artiklen at {\aa}bne op for mere nuancerede forst{\aa}elser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen p{\aa} fire gensidigt negerende og foruds{\ae}ttende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den s{\ae}delige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfort{\ae}lling om det kooperative folkestyres udvikling",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, indvandrerfriskole, stats- og livsformsanalyse, anerkendelse, migration, transnational, pakistani minorities, islam og uddannelse, dannelse, stat",
author = "Marta Padovan-{\"O}zdemir",
year = "2012",
month = may,
language = "Dansk",
pages = "28--37",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Migratoriske dannelsesprocesser

T2 - Når indvandrerfriskolen ikke nødvendigvis fører til antidemokratisk radikalisering

AU - Padovan-Özdemir, Marta

PY - 2012/5

Y1 - 2012/5

N2 - Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den sædelige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling

AB - Ekstremismetilsynet viser, at flertallet af indvandrerfriskolerne ikke radikaliserer deres elever. Hvad gør de så? På baggrund af et kulturanalytisk studie af en indvandrerfriskoles hverdagsliv søger artiklen at åbne op for mere nuancerede forståelser af migrantelevers komplekse dannelsesprocesser. Gennem en transnational anerkendelseanalytik peger artiklen på fire gensidigt negerende og forudsættende subjektformer, som migranteleven dannes til: 'den integrerede migrant', 'den sædelige pakistaner', 'den kritisk-frie elev' og 'den oplyste muslim'. Herved tilbyder artiklen en historisering af friskolen som andet og mere en udtryk for den danske nationalfortælling om det kooperative folkestyres udvikling

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - indvandrerfriskole

KW - stats- og livsformsanalyse

KW - anerkendelse

KW - migration

KW - transnational

KW - pakistani minorities

KW - islam og uddannelse

KW - dannelse

KW - stat

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 28

EP - 37

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 2

ER -

ID: 44674069