Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt. / Fausing, Bent.

In: Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), Vol. 108, 18.01.2019, p. 25-28.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Fausing, B 2019, 'Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt', Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), vol. 108, pp. 25-28.

APA

Fausing, B. (2019). Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt. Retorik Magasinet (Aastorp, 1991), 108, 25-28.

Vancouver

Fausing B. Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt. Retorik Magasinet (Aastorp, 1991). 2019 Jan 18;108:25-28.

Author

Fausing, Bent. / Billedet er sandt... ...hvis vi ønsker det skal være sandt. In: Retorik Magasinet (Aastorp, 1991). 2019 ; Vol. 108. pp. 25-28.

Bibtex

@article{d1b26db2004844ec8e87cdb48ea030d8,
title = "Billedet er sandt...: ...hvis vi {\o}nsker det skal v{\ae}re sandt",
abstract = "Vores faste identitet er blevet overhalet af digitaliseringen. Vi svarer igen ved at dyrke de analoge dr{\o}mme: ved at k{\o}be vinyl plader (der er digitalt fremstillede), k{\o}be p{\aa}-forh{\aa}nd-slidte jeans, anskaffe ting p{\aa} loppemarkeder, der viser m{\ae}rker af liv og brug, dvs. spor af narrativ og erindring. Men det er ikke vores spor, det er identitetstegn, vi har k{\o}bt os til. De digitale billeder er ikke blot v{\ae}rkt{\o}j til at skabe bedre virtuelle gengivelser, de er et symptom p{\aa} et brud i det at repr{\ae}sentere noget. Alt er muligt. De peger p{\aa} et problem og er samtidig udtryk for en l{\o}sning. Vi kan s{\o}ge mange identiteter nu. Vi er ikke blot en identitet, vi har mulighed for at afpr{\o}ve flere. De digitale billeders mutationer viser vejen.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, billeder, digitale billeder, tillid, ontologisk sikkerhed, to tendenser, identitet, sandhed, fotografi, digotalt fotografi, post-fotografi, {\ae}stetik, sen-modernitet, kopi, original, analog, digital,",
author = "Bent Fausing",
year = "2019",
month = "1",
day = "18",
language = "Dansk",
volume = "108",
pages = "25--28",
journal = "Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)",
issn = "0908-7923",
publisher = "Retorikf{\"o}rlaget AB",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Billedet er sandt...

T2 - ...hvis vi ønsker det skal være sandt

AU - Fausing, Bent

PY - 2019/1/18

Y1 - 2019/1/18

N2 - Vores faste identitet er blevet overhalet af digitaliseringen. Vi svarer igen ved at dyrke de analoge drømme: ved at købe vinyl plader (der er digitalt fremstillede), købe på-forhånd-slidte jeans, anskaffe ting på loppemarkeder, der viser mærker af liv og brug, dvs. spor af narrativ og erindring. Men det er ikke vores spor, det er identitetstegn, vi har købt os til. De digitale billeder er ikke blot værktøj til at skabe bedre virtuelle gengivelser, de er et symptom på et brud i det at repræsentere noget. Alt er muligt. De peger på et problem og er samtidig udtryk for en løsning. Vi kan søge mange identiteter nu. Vi er ikke blot en identitet, vi har mulighed for at afprøve flere. De digitale billeders mutationer viser vejen.

AB - Vores faste identitet er blevet overhalet af digitaliseringen. Vi svarer igen ved at dyrke de analoge drømme: ved at købe vinyl plader (der er digitalt fremstillede), købe på-forhånd-slidte jeans, anskaffe ting på loppemarkeder, der viser mærker af liv og brug, dvs. spor af narrativ og erindring. Men det er ikke vores spor, det er identitetstegn, vi har købt os til. De digitale billeder er ikke blot værktøj til at skabe bedre virtuelle gengivelser, de er et symptom på et brud i det at repræsentere noget. Alt er muligt. De peger på et problem og er samtidig udtryk for en løsning. Vi kan søge mange identiteter nu. Vi er ikke blot en identitet, vi har mulighed for at afprøve flere. De digitale billeders mutationer viser vejen.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - billeder, digitale billeder, tillid, ontologisk sikkerhed, to tendenser, identitet, sandhed, fotografi, digotalt fotografi, post-fotografi, æstetik, sen-modernitet, kopi, original, analog, digital,

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 108

SP - 25

EP - 28

JO - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

JF - Retorik Magasinet (Aastorp, 1991)

SN - 0908-7923

ER -

ID: 212059819