Skjult reklame og kommerciel kommunikation i en moderne medievirkelighed

Når virksomheder reklamerer eller på anden måde kommunikerer kommercielt skal det være tydeligt for modtagerne, at der er tale om reklame/kommerciel kommunikation. Dette grundlæggende reklameetiske/markedsføringsmæssige identifikationskrav har været gældende i mange år og fremgår også af de regler, der gælder for forskellige typer af markedsføring.

Problemstillinger omkring skjult reklame og kommerciel kommunikation kan opstå i/på alle typer af medier. Problemstillingen har været kendt længe inden for traditionelle printmedier og inden for TV mediet. Med de sociale mediers fremkomst og store udbredelse er feltet eksploderet de senere år, og der er nu en større opmærksomhed omkring sådanne problemstillinger end nogensinde før, også fra de retshåndhævende myndigheders side. De sociale medier giver anledning til særlige problemstillinger inden for området. De sociale medier som facebook, instagram, Twitter, Youtube, Snapchats og blogs anvendes langtfra alene af private men også af virksomheder til at reklamere for virksomheden eller virksomhedens produkter gennem kendte og ukendte personer.

Den mediemæssige udvikling betyder, at forskellige medieplatforme flyder sammen i disse år, og at de samme budskaber eksponeres på tværs af flere forskellige platforme. Samtidig er regelværket ikke ens for de forskellige platforme.

Der foreslåede PhD projekt skal undersøge udviklingen inden for området og analysere de retlige udfordringer om den teknologiske og retlige udvikling giver anledning til.

Kontakt: Professor, dr.jur., PhD, Caroline Heide-Jørgensen, caroline.heide-jorgensen@jur.ku.dk