8. maj 2024

KU-forskere deltager i regeringens internationale migrationskonference

Migrationskonference

Målet med konferencen var blandt andet at diskutere nye løsninger for det europæiske asylsystem samt styrkelsen af partnerskaber mellem europæiske lande, flygtningeværtslande og lande langs centrale migrationsruter.

Oplæg ved Migrationskonference

I går var førende forskere, ledere af internationale organisationer og officielle repræsentanter fra en lang række stater samlet i Eigtveds Pakhus i København for at diskutere migration.

Konferencen blev åbnet af statsmininister Mette Frederiksen og der deltog ministre, viceministre, topembedsmænd fra Europa og Afrika og ambassadører fra en lang række lande, samt EU’s kommissær for indre anliggender, Ylva Johansson. Udlændinge- og Integrationsminister Kaare Dybvad Bek og Minister for Udviklingssamarbejde og Global Klimapolitik Dan Jørgensen var værter for konferencen.

Derudover deltog også topfolk fra blandt andet FNs Flygtningehøjkommissariat, FNs Migrationsorganisation, Den Europæiske Udenrigstjeneste, UNODC, Verdensbanken, Den Afrikanske Union, Europol, ICPMD og en række civilsamfundsorganisationer.

Professor på Det Juridiske Fakultet og leder af Grundforskningscenter for Global Mobilitetsret, Thomas Gammeltoft-Hansen, har i samarbejde med KUs tværfaglige migrationsnetværk bidraget til konferencen ved at levere input til de mest relevante forskningsmæssige vinkler, samt hvilke akademiske og civile aktører der ville være relevante at inddrage. Derudover fungerede Thomas også som moderator på konferencen, mens professor i udviklingsøkonomi fra Økonomisk Institut John Rand deltog som ekspert under en af paneldebatterne.

”Migration er per definition grænseoverskridende og kræver derfor løsninger, der involverer internationalt samarbejde. På trods af flere større aftaler i FN og EU de senere år, er mange forskere, organisationer og politikere enige om, at der fortsat er et behov for at gøre mere og tænke nyt. Det er unikt, at Danmark har formået at samle så mange forskellige lande og internationale organisationer, og jeg er glad for, at vi som forskere kan bidrage direkte til sådanne diskussioner,” udtaler Thomas Gammeltoft-Hansen.

Du kan læse mere om Københavns Universitets tværfaglige forskningsnetværk for migrationsstudier her: https://migration.ku.dk/