Når målet flytter sig - motivation over lang tid

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Standard

Når målet flytter sig - motivation over lang tid. / Arnfast, Juni Søderberg.

2019. Paper presented at Nordand 14, København.

Research output: Contribution to conferencePaperResearchpeer-review

Harvard

Arnfast, JS 2019, 'Når målet flytter sig - motivation over lang tid', Paper presented at Nordand 14, København, 27/05/2019 - 29/05/2019.

APA

Arnfast, J. S. (2019). Når målet flytter sig - motivation over lang tid. Paper presented at Nordand 14, København.

Vancouver

Arnfast JS. Når målet flytter sig - motivation over lang tid. 2019. Paper presented at Nordand 14, København.

Author

Arnfast, Juni Søderberg. / Når målet flytter sig - motivation over lang tid. Paper presented at Nordand 14, København.

Bibtex

@conference{87b3c94a2c9e42fd8046d6844554be11,
title = "N{\aa}r m{\aa}let flytter sig - motivation over lang tid",
abstract = "Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 {\aa}r, st{\o}der man stadig p{\aa} en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. D{\'e}t {\o}nsker jeg at udfordre.Den teoretiske tilgang til motivation har bev{\ae}get sig fra definitioner baseret p{\aa} {\o}jebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 {\aa}r ogs{\aa} at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx D{\"o}rnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009). Med udgangspunkt i {\'e}n case {\o}nsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforst{\aa}else baseret p{\aa} teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at unders{\o}ge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, n{\aa}r indl{\ae}rer opn{\aa}r en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indl{\ae}rers generelle tilgang til at op{\o}ve s{\ae}rlige kompetencer?I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indl{\ae}rers egen beskrivelse af motivation kan {\ae}ndre sig over lang tid samt at afd{\ae}kke Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at l{\ae}re sprog.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, motivation, Sprogtilegnelse, identitet",
author = "Arnfast, {Juni S{\o}derberg}",
note = "artikel under udarbejdelse; Nordand 14 ; Conference date: 27-05-2019 Through 29-05-2019",
year = "2019",
month = may,
day = "29",
language = "Dansk",
url = "https://nors.ku.dk/kalender/2019/nordand14/",

}

RIS

TY - CONF

T1 - Når målet flytter sig - motivation over lang tid

AU - Arnfast, Juni Søderberg

N1 - artikel under udarbejdelse

PY - 2019/5/29

Y1 - 2019/5/29

N2 - Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 år, støder man stadig på en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. Dét ønsker jeg at udfordre.Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009). Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.

AB - Trods de nye erkendelser inden for motivationsforskning gennem de seneste 20 år, støder man stadig på en forsimplet opfattelse af motivation hos meningsdannere og lovgivere. Dét ønsker jeg at udfordre.Den teoretiske tilgang til motivation har bevæget sig fra definitioner baseret på øjebliksbilleder til at inddrage et tidsperspektiv og ikke mindst i de seneste 10 år også at inddrage selv-opfattelser som en del af beskrivelsen af motivation (fx Dörnyei 2005, 2009, Ushioda 2009, 2011; McIntyre et al 2009). Med udgangspunkt i én case ønsker jeg at diskutere mulighederne for at beskrive motivation som drivkraft i sprogtilegnelsesprocessen ud fra en mere kompleks helhedsforståelse baseret på teorier om bl.a. selv-opfattelser og identitet. Min erkendelsesinteresse er at undersøge brugbarheden af forskellige tilgange til motivation. Er det fx muligt, at spørgsmålet om, hvad der motiverer sprogtil¬egnel¬ses¬proces¬sen bliver irrelevant, når indlærer opnår en vis sproglig kompetence og autonomi. Eller transformerer motivationen sig til en mere generel form for motivation, som er knyttet til indlærers generelle tilgang til at opøve særlige kompetencer?I 2004 interviewede jeg polske Renata i forbindelse med et projekt om udtale og motivation. I 2018 fik jeg mulighed for at geninterviewe hende ud fra den oprindelige interview-guide, og det er min hensigt at sammenholde interviewene for at belyse, hvordan en indlærers egen beskrivelse af motivation kan ændre sig over lang tid samt at afdække Renatas evaluering af egne tidligere udsagn om sin motivation for at lære sprog.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - motivation

KW - Sprogtilegnelse

KW - identitet

M3 - Paper

T2 - Nordand 14

Y2 - 27 May 2019 through 29 May 2019

ER -

ID: 235164454