Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser. / Roued-Cunliffe, Henriette; Engerer, Volkmar Paul.

In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , Vol. 11, No. 21, 2016, p. 206-2018.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Roued-Cunliffe, H & Engerer, VP 2016, 'Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , vol. 11, no. 21, pp. 206-2018.

APA

Roued-Cunliffe, H., & Engerer, V. P. (2016). Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift , 11(21), 206-2018.

Vancouver

Roued-Cunliffe H, Engerer VP. Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016;11(21):206-2018.

Author

Roued-Cunliffe, Henriette ; Engerer, Volkmar Paul. / Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift . 2016 ; Vol. 11, No. 21. pp. 206-2018.

Bibtex

@article{4ddefb5ea6b74c988444178e44071801,
title = "Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skrive{\o}velser",
abstract = "Vi rapporterer om vores fors{\o}g p{\aa} at promovere medansvar og fagligt engagement blandt vores studerende gennem digitale skrive{\o}velser. Disse kombinerer skriftlighed i l{\ae}ring (som en refleksionsfremmende og forpligtende {\o}velse) med de kollaborative muligheder, der ligger i at benytte digitale platforme. Dybde i l{\ae}ring og reflekteret/ reflekterende feedback er aspekter, som bliver centrale, n{\aa}r fagligt indhold p{\aa} skrift indlejres i en digital l{\ae}ringskontekst. I artiklen tages udgangspunkt i TEACHs universitetsp{\ae}dagogiske initiativer inden for skriftlig l{\ae}ring og erfaringerne fra universitetsp{\ae}dagogikum. Forfatterne afpr{\o}vede nogle af disse id{\'e}er i form af kollaborative skrive{\o}velser p{\aa} et bachelorkursus p{\aa} Det Informationsvidenskabelige Akademi (K{\o}benhavns Universitet). Forfatternes praktiske fremgangsm{\aa}de dokumenteres, og der g{\o}res rede for de erfaringer, de har gjort sig. I den forbindelse diskuteres aspekter som tekstn{\ae}re vs. {\aa}bne sp{\o}rgsm{\aa}l, de studerendes motivation for skrivning, deres vurdering af egen arbejdsindsats, en vurdering af de studerendes tidsforbrug og de studerendes holdning over for den foretrukne feedback - underviserens eller peer-to-peer. Der afsluttes med anbefalinger, som baserer sig p{\aa} dette fors{\o}g.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, digital skriftlighed, h{\o}jere uddannelser, kollaborativ skrivning",
author = "Henriette Roued-Cunliffe and Engerer, {Volkmar Paul}",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "206--2018",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "21",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Medansvar og fagligt engagement gennem digitale skriveøvelser

AU - Roued-Cunliffe, Henriette

AU - Engerer, Volkmar Paul

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Vi rapporterer om vores forsøg på at promovere medansvar og fagligt engagement blandt vores studerende gennem digitale skriveøvelser. Disse kombinerer skriftlighed i læring (som en refleksionsfremmende og forpligtende øvelse) med de kollaborative muligheder, der ligger i at benytte digitale platforme. Dybde i læring og reflekteret/ reflekterende feedback er aspekter, som bliver centrale, når fagligt indhold på skrift indlejres i en digital læringskontekst. I artiklen tages udgangspunkt i TEACHs universitetspædagogiske initiativer inden for skriftlig læring og erfaringerne fra universitetspædagogikum. Forfatterne afprøvede nogle af disse idéer i form af kollaborative skriveøvelser på et bachelorkursus på Det Informationsvidenskabelige Akademi (Københavns Universitet). Forfatternes praktiske fremgangsmåde dokumenteres, og der gøres rede for de erfaringer, de har gjort sig. I den forbindelse diskuteres aspekter som tekstnære vs. åbne spørgsmål, de studerendes motivation for skrivning, deres vurdering af egen arbejdsindsats, en vurdering af de studerendes tidsforbrug og de studerendes holdning over for den foretrukne feedback - underviserens eller peer-to-peer. Der afsluttes med anbefalinger, som baserer sig på dette forsøg.

AB - Vi rapporterer om vores forsøg på at promovere medansvar og fagligt engagement blandt vores studerende gennem digitale skriveøvelser. Disse kombinerer skriftlighed i læring (som en refleksionsfremmende og forpligtende øvelse) med de kollaborative muligheder, der ligger i at benytte digitale platforme. Dybde i læring og reflekteret/ reflekterende feedback er aspekter, som bliver centrale, når fagligt indhold på skrift indlejres i en digital læringskontekst. I artiklen tages udgangspunkt i TEACHs universitetspædagogiske initiativer inden for skriftlig læring og erfaringerne fra universitetspædagogikum. Forfatterne afprøvede nogle af disse idéer i form af kollaborative skriveøvelser på et bachelorkursus på Det Informationsvidenskabelige Akademi (Københavns Universitet). Forfatternes praktiske fremgangsmåde dokumenteres, og der gøres rede for de erfaringer, de har gjort sig. I den forbindelse diskuteres aspekter som tekstnære vs. åbne spørgsmål, de studerendes motivation for skrivning, deres vurdering af egen arbejdsindsats, en vurdering af de studerendes tidsforbrug og de studerendes holdning over for den foretrukne feedback - underviserens eller peer-to-peer. Der afsluttes med anbefalinger, som baserer sig på dette forsøg.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - digital skriftlighed

KW - højere uddannelser

KW - kollaborativ skrivning

UR - http://dun-net.dk/media/255897/19-roued-cunliffe-engerer.pdf

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 206

EP - 2018

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 21

ER -

ID: 166495474