Køn: Pædagogiske perspektiver

Research output: Book/ReportBook

Standard

Køn : Pædagogiske perspektiver. / Brønsted, Lone Bæk; Canger, Tekla.

Samfundslitteratur, 2016. 101 p. (Professionens begreber).

Research output: Book/ReportBook

Harvard

Brønsted, LB & Canger, T 2016, Køn: Pædagogiske perspektiver. Professionens begreber, Samfundslitteratur.

APA

Brønsted, L. B., & Canger, T. (2016). Køn: Pædagogiske perspektiver. Samfundslitteratur. Professionens begreber

Vancouver

Brønsted LB, Canger T. Køn: Pædagogiske perspektiver. Samfundslitteratur, 2016. 101 p. (Professionens begreber).

Author

Brønsted, Lone Bæk ; Canger, Tekla. / Køn : Pædagogiske perspektiver. Samfundslitteratur, 2016. 101 p. (Professionens begreber).

Bibtex

@book{69d76959e35243dabff31986470e4c73,
title = "K{\o}n: P{\ae}dagogiske perspektiver",
abstract = "K{\o}n? Alts{\aa} pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja m{\aa}ske, men som denne bog vil vise, s{\aa} er det ogs{\aa} noget, vi bliver og noget vi g{\o}r; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet s{\ae}tter. N{\aa}r vi begynder at t{\ae}nke over k{\o}n, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at st{\aa} i et forhold til andre mennesker.Denne bog handler om k{\o}n og p{\ae}dagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler pr{\ae}senteres en r{\ae}kke dilemmaer i p{\ae}dagogisk praksis, hvor k{\o}n er p{\aa} spil, samt tre teoretiske tilgange til k{\o}n og k{\o}nsforst{\aa}elser i en p{\ae}dagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor k{\o}n spiller en rolle i s{\aa}vel den professionelles virke som i deltagernes, b{\o}rnenes og elevernes forst{\aa}elser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indf{\o}ring i k{\o}nspolitiske sp{\o}rgsm{\aa}l om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til sp{\o}rgsm{\aa}l om etik og samfundsm{\ae}ssige deltagelsesmuligheder. Gennem bogen pr{\ae}senteres og diskuteres p{\ae}dagogiske metoder og handlinger med fokus p{\aa} emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder.Bogen henvender sig s{\ae}rligt til p{\ae}dagog- og l{\ae}rerstuderende, samt l{\ae}rere og p{\ae}dagoger, der arbejder med b{\o}rn og unge, og som er optaget af at forst{\aa} k{\o}n i et p{\ae}dagogisk perspektiv.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, k{\o}n, p{\ae}dagogik, p{\ae}dagoger, l{\ae}rere",
author = "Br{\o}nsted, {Lone B{\ae}k} and Tekla Canger",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-2248-2",
series = "Professionens begreber",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Køn

T2 - Pædagogiske perspektiver

AU - Brønsted, Lone Bæk

AU - Canger, Tekla

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Køn? Altså pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja måske, men som denne bog vil vise, så er det også noget, vi bliver og noget vi gør; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet sætter. Når vi begynder at tænke over køn, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at stå i et forhold til andre mennesker.Denne bog handler om køn og pædagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler præsenteres en række dilemmaer i pædagogisk praksis, hvor køn er på spil, samt tre teoretiske tilgange til køn og kønsforståelser i en pædagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor køn spiller en rolle i såvel den professionelles virke som i deltagernes, børnenes og elevernes forståelser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indføring i kønspolitiske spørgsmål om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til spørgsmål om etik og samfundsmæssige deltagelsesmuligheder. Gennem bogen præsenteres og diskuteres pædagogiske metoder og handlinger med fokus på emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder.Bogen henvender sig særligt til pædagog- og lærerstuderende, samt lærere og pædagoger, der arbejder med børn og unge, og som er optaget af at forstå køn i et pædagogisk perspektiv.

AB - Køn? Altså pige eller dreng, mand eller kvinde, det er vel noget vi bare er? Ja måske, men som denne bog vil vise, så er det også noget, vi bliver og noget vi gør; noget som skabes i vores omgang med andre mennesker og inden for de rammer, som samfundet sætter. Når vi begynder at tænke over køn, lukker det op for diskussioner om identitet, definitionsmagt, tolerance samt overvejelser om, hvad det i det hele taget vil sige at blive til som menneske, og hvad det vil sige at stå i et forhold til andre mennesker.Denne bog handler om køn og pædagogik. Med udgangspunkt i forskellige praksiseksempler præsenteres en række dilemmaer i pædagogisk praksis, hvor køn er på spil, samt tre teoretiske tilgange til køn og kønsforståelser i en pædagogisk kontekst. Bogen er et bidrag til analyser af situationer fra institutionel praksis, hvor køn spiller en rolle i såvel den professionelles virke som i deltagernes, børnenes og elevernes forståelser af sig selv og af deres omgivelser. Bogens forfattere giver en indføring i kønspolitiske spørgsmål om ligestilling og rettigheder, som diskuteres i forhold til spørgsmål om etik og samfundsmæssige deltagelsesmuligheder. Gennem bogen præsenteres og diskuteres pædagogiske metoder og handlinger med fokus på emner som mangfoldighed, in- og eksklusion samt udfoldelsesmuligheder.Bogen henvender sig særligt til pædagog- og lærerstuderende, samt lærere og pædagoger, der arbejder med børn og unge, og som er optaget af at forstå køn i et pædagogisk perspektiv.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - køn

KW - pædagogik

KW - pædagoger

KW - lærere

M3 - Bog

SN - 978-87-593-2248-2

T3 - Professionens begreber

BT - Køn

PB - Samfundslitteratur

ER -

ID: 174270130