Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Følelsesarbejde med asylsøgende børn : En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde. / Moldenhawer, Bolette.

In: Tidsskrift for professionsstudier, Vol. Årg. 14, No. 27, 3, 2018, p. 22-32.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Moldenhawer, B 2018, 'Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde', Tidsskrift for professionsstudier, vol. Årg. 14, no. 27, 3, pp. 22-32. <https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/110400>

APA

Moldenhawer, B. (2018). Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde. Tidsskrift for professionsstudier, Årg. 14(27), 22-32. [3]. https://tidsskrift.dk/tipro/article/view/110400

Vancouver

Moldenhawer B. Følelsesarbejde med asylsøgende børn: En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde. Tidsskrift for professionsstudier. 2018;Årg. 14(27):22-32. 3.

Author

Moldenhawer, Bolette. / Følelsesarbejde med asylsøgende børn : En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde. In: Tidsskrift for professionsstudier. 2018 ; Vol. Årg. 14, No. 27. pp. 22-32.

Bibtex

@article{17671d26018f43049ecdac3cc7f773cf,
title = "F{\o}lelsesarbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn: En analyse af s{\ae}rlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velf{\ae}rdsarbejde",
abstract = "Artiklen er emnem{\ae}ssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forst{\aa} sociale og f{\o}lelsesm{\ae}ssige udfordringer og kompetencekrav p{\aa} tv{\ae}rs af centrale fagfolk i velf{\ae}rdsstaten (socialr{\aa}dgivere, p{\ae}dagoger, skolel{\ae}rere, sygeplejersker, f{\ae}ngselsfunktion{\ae}rer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret p{\ae}dagogisk praksis er form{\aa}let er at analysere, hvordan f{\o}lelser indg{\aa}r i det professionelle arbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om f{\o}lelser og f{\o}lelsesh{\aa}ndtering og fokuserer p{\aa} hovedomr{\aa}derne: at afl{\ae}se og indleve sig i b{\o}rnenes f{\o}lelser, at ville de her b{\o}rn og det her arbejde samt kollegialt f{\o}lelsesarbejde. Form{\aa}let er dern{\ae}st at {\aa}bne op for en diskussion af modstridende f{\o}lelsesm{\ae}ssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velf{\ae}rdsarbejde mellem ikke at v{\ae}re for f{\o}lelsesm{\ae}ssigt involverede og alligevel professionelt empatiske. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, asyls{\o}gende b{\o}rn, f{\o}lelsesarbejde, p{\ae}dagogisk praksis, velf{\ae}rdsarbejdets paradokser",
author = "Bolette Moldenhawer",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "{\AA}rg. 14",
pages = "22--32",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "27",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Følelsesarbejde med asylsøgende børn

T2 - En analyse af særlige eller almindelige dilemmaer i professionelt velfærdsarbejde

AU - Moldenhawer, Bolette

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.

AB - Artiklen er emnemæssigt motiveret af en voksende interesse for at beskrive og forstå sociale og følelsesmæssige udfordringer og kompetencekrav på tværs af centrale fagfolk i velfærdsstaten (socialrådgivere, pædagoger, skolelærere, sygeplejersker, fængselsfunktionærer og plejehjemsansatte). Med udgangspunkt i en konkret pædagogisk praksis er formålet er at analysere, hvordan følelser indgår i det professionelle arbejde med asylsøgende børn. Analysen er informeret af Erving Goffmans teori om social samhandling og Arlie Russell Hochschilds teori om følelser og følelseshåndtering og fokuserer på hovedområderne: at aflæse og indleve sig i børnenes følelser, at ville de her børn og det her arbejde samt kollegialt følelsesarbejde. Formålet er dernæst at åbne op for en diskussion af modstridende følelsesmæssige krav og dilemmaer i det offentlige omsorgs- og velfærdsarbejde mellem ikke at være for følelsesmæssigt involverede og alligevel professionelt empatiske.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - asylsøgende børn

KW - følelsesarbejde

KW - pædagogisk praksis

KW - velfærdsarbejdets paradokser

M3 - Tidsskriftartikel

VL - Årg. 14

SP - 22

EP - 32

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 27

M1 - 3

ER -

ID: 213322242