Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT. / Kjærgaard, Anne; Jensen, Torben Juel.

In: NyS : Nydanske Sprogstudier, Vol. 51, 2016, p. 31-73.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Kjærgaard, A & Jensen, TJ 2016, 'Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT', NyS : Nydanske Sprogstudier, vol. 51, pp. 31-73. https://doi.org/10.7146/nys.v1i51.24794

APA

Kjærgaard, A., & Jensen, T. J. (2016). Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT. NyS : Nydanske Sprogstudier, 51, 31-73. https://doi.org/10.7146/nys.v1i51.24794

Vancouver

Kjærgaard A, Jensen TJ. Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT. NyS : Nydanske Sprogstudier. 2016;51:31-73. https://doi.org/10.7146/nys.v1i51.24794

Author

Kjærgaard, Anne ; Jensen, Torben Juel. / Er klart sprog lettere at forstå? En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT. In: NyS : Nydanske Sprogstudier. 2016 ; Vol. 51. pp. 31-73.

Bibtex

@article{9148c838f4464eefa6691965e062c4d2,
title = "Er klart sprog lettere at forst{\aa}?: En unders{\o}gelse af to versioner af et brev fra SKAT",
abstract = "I Danmark, s{\aa}vel som i andre lande, har man i {\aa}rtier fors{\o}gt at g{\o}re tekster fra offentlige myndigheder til almindelige borgere lettere at forst{\aa} for modtageren. Der mangler imidlertid empirisk bel{\ae}g for at dette arbejde faktisk virker efter hensigten. I artiklen pr{\ae}senteres en kvantitativ, eksperimentel unders{\o}gelse af hvor godt faktiske l{\ae}sere forst{\aa}r to forskellige versioner af det samme brev fra SKAT – en oprindelig version som sprogmedarbejdere fra SKAT mente, var vanskelig at forst{\aa}, og en version der var omskrevet med henblik p{\aa} at g{\o}re brevet lettere at forst{\aa}. Det unders{\o}ges om den omskrevne version faktisk er lettere at forst{\aa} end den oprindelige, og hvordan faktorer som respondenternes uddannelse, alder, k{\o}n og l{\ae}sef{\ae}rdigheder p{\aa}virker forst{\aa}elsen af teksterne. Analysen viser at den omskrevne version gennemsnitligt set er lettere at forst{\aa} end den oprindelige, og at uddannelse, l{\ae}sef{\ae}rdigheder, f{\o}rstesprog og alder har betydning for forst{\aa}elsen. D{\aa}rlige l{\ae}sere har en betydeligt bedre forst{\aa}else af den omskrevne version end af den oprindelige, mens det for de bedste l{\ae}sere i bedste fald ingen forskel g{\o}r for forst{\aa}elsen hvilken version de l{\ae}ser. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvad det tilsyneladende er for elementer i den omskrevne version der g{\o}r den lettere at forst{\aa} end den oprindelige.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Sproglig r{\aa}dgivning, Tekstforst{\aa}else, L{\ae}sning, tekster fra offentlige myndigheder, klarsprog",
author = "Anne Kj{\ae}rgaard and Jensen, {Torben Juel}",
year = "2016",
doi = "10.7146/nys.v1i51.24794",
language = "Dansk",
volume = "51",
pages = "31--73",
journal = "NyS",
issn = "0106-8040",
publisher = "Dansk Sprogn{\ae}vn",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Er klart sprog lettere at forstå?

T2 - En undersøgelse af to versioner af et brev fra SKAT

AU - Kjærgaard, Anne

AU - Jensen, Torben Juel

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - I Danmark, såvel som i andre lande, har man i årtier forsøgt at gøre tekster fra offentlige myndigheder til almindelige borgere lettere at forstå for modtageren. Der mangler imidlertid empirisk belæg for at dette arbejde faktisk virker efter hensigten. I artiklen præsenteres en kvantitativ, eksperimentel undersøgelse af hvor godt faktiske læsere forstår to forskellige versioner af det samme brev fra SKAT – en oprindelig version som sprogmedarbejdere fra SKAT mente, var vanskelig at forstå, og en version der var omskrevet med henblik på at gøre brevet lettere at forstå. Det undersøges om den omskrevne version faktisk er lettere at forstå end den oprindelige, og hvordan faktorer som respondenternes uddannelse, alder, køn og læsefærdigheder påvirker forståelsen af teksterne. Analysen viser at den omskrevne version gennemsnitligt set er lettere at forstå end den oprindelige, og at uddannelse, læsefærdigheder, førstesprog og alder har betydning for forståelsen. Dårlige læsere har en betydeligt bedre forståelse af den omskrevne version end af den oprindelige, mens det for de bedste læsere i bedste fald ingen forskel gør for forståelsen hvilken version de læser. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvad det tilsyneladende er for elementer i den omskrevne version der gør den lettere at forstå end den oprindelige.

AB - I Danmark, såvel som i andre lande, har man i årtier forsøgt at gøre tekster fra offentlige myndigheder til almindelige borgere lettere at forstå for modtageren. Der mangler imidlertid empirisk belæg for at dette arbejde faktisk virker efter hensigten. I artiklen præsenteres en kvantitativ, eksperimentel undersøgelse af hvor godt faktiske læsere forstår to forskellige versioner af det samme brev fra SKAT – en oprindelig version som sprogmedarbejdere fra SKAT mente, var vanskelig at forstå, og en version der var omskrevet med henblik på at gøre brevet lettere at forstå. Det undersøges om den omskrevne version faktisk er lettere at forstå end den oprindelige, og hvordan faktorer som respondenternes uddannelse, alder, køn og læsefærdigheder påvirker forståelsen af teksterne. Analysen viser at den omskrevne version gennemsnitligt set er lettere at forstå end den oprindelige, og at uddannelse, læsefærdigheder, førstesprog og alder har betydning for forståelsen. Dårlige læsere har en betydeligt bedre forståelse af den omskrevne version end af den oprindelige, mens det for de bedste læsere i bedste fald ingen forskel gør for forståelsen hvilken version de læser. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvad det tilsyneladende er for elementer i den omskrevne version der gør den lettere at forstå end den oprindelige.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Sproglig rådgivning

KW - Tekstforståelse

KW - Læsning

KW - tekster fra offentlige myndigheder

KW - klarsprog

U2 - 10.7146/nys.v1i51.24794

DO - 10.7146/nys.v1i51.24794

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 51

SP - 31

EP - 73

JO - NyS

JF - NyS

SN - 0106-8040

ER -

ID: 166195994