E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. / Balling, Gitte; Dahl, Tor Arne; Mangen, Anne; Nilsson, Skans Kersti; Lund, Haakon; Höglund, Lars.

In: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, Vol. 3, No. 1, 2014, p. 5-19.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Balling, G, Dahl, TA, Mangen, A, Nilsson, SK, Lund, H & Höglund, L 2014, 'E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse', Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, vol. 3, no. 1, pp. 5-19. <http://www.ntik.dk/2014/Nr1/Balling.pdf>

APA

Balling, G., Dahl, T. A., Mangen, A., Nilsson, S. K., Lund, H., & Höglund, L. (2014). E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, 3(1), 5-19. http://www.ntik.dk/2014/Nr1/Balling.pdf

Vancouver

Balling G, Dahl TA, Mangen A, Nilsson SK, Lund H, Höglund L. E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2014;3(1):5-19.

Author

Balling, Gitte ; Dahl, Tor Arne ; Mangen, Anne ; Nilsson, Skans Kersti ; Lund, Haakon ; Höglund, Lars. / E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. In: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling. 2014 ; Vol. 3, No. 1. pp. 5-19.

Bibtex

@article{79195152166449ffb1a0427cb281ab85,
title = "E-bogen. Skandinaviske perspektiver p{\aa} forskning og uddannelse",
abstract = "De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og p{\aa}virkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-b{\o}ger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne. Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-b{\o}ger. De respektive institutioner pr{\ae}senterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver p{\aa} e-b{\o}ger og digital l{\ae}sning, og hvorledes e-b{\o}ger er integreret i curriculum og uddannelser.Artiklen ender med at fremh{\ae}ve fire omr{\aa}der, som artiklens forfattere mener, kalder p{\aa} yderligere forskning:• Deep reading og l{\ae}seoplevelser p{\aa} digitale l{\ae}seenheder• Den fysiske bogkulturs betydning for l{\ae}sere• Aftalegrundlaget for udl{\aa}n af e-b{\o}ger og ophavsret i biblioteker• E-bogens integration med andre teknologier",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, E-b{\o}ger, Biblioteks- og informationsvidenskab, digital l{\ae}sning",
author = "Gitte Balling and Dahl, {Tor Arne} and Anne Mangen and Nilsson, {Skans Kersti} and Haakon Lund and Lars H{\"o}glund",
note = "Elektronisk ISSN 2245-294x",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "3",
pages = "5--19",
journal = "Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling",
issn = "2245-2931",
publisher = "Aalborg, Det Informationsvidenskabelige Akademi",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - E-bogen. Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse

AU - Balling, Gitte

AU - Dahl, Tor Arne

AU - Mangen, Anne

AU - Nilsson, Skans Kersti

AU - Lund, Haakon

AU - Höglund, Lars

N1 - Elektronisk ISSN 2245-294x

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne. Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker• E-bogens integration med andre teknologier

AB - De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af de skandinaviske bogmarkeder som de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forskning- og folkebibliotekerne. Denne artikel giver et overblik over de skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning:• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker• E-bogens integration med andre teknologier

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - E-bøger

KW - Biblioteks- og informationsvidenskab

KW - digital læsning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3

SP - 5

EP - 19

JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling

SN - 2245-2931

IS - 1

ER -

ID: 122434714