"Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det": En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet

Research output: Book/ReportBookpeer-review

Standard

"Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det" : En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet . / Laursen, Katja Årosin.

Københavns Universitets Humanistiske Fakultet, 2013. 115 p. (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Vol. C4).

Research output: Book/ReportBookpeer-review

Harvard

Laursen, KÅ 2013, "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det": En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet . Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, vol. C4, vol. C4, Københavns Universitets Humanistiske Fakultet. <https://cip.ku.dk/forskning/studier_i_parallelsproglighed/CIP_C4_-_Katja__rosin_Laursen_-_Nyt_ISBN-nummer_og_forside_til_web.pdf>

APA

Laursen, K. Å. (2013). "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det": En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet . Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed Vol. C4 https://cip.ku.dk/forskning/studier_i_parallelsproglighed/CIP_C4_-_Katja__rosin_Laursen_-_Nyt_ISBN-nummer_og_forside_til_web.pdf

Vancouver

Laursen KÅ. "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det": En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet . Københavns Universitets Humanistiske Fakultet, 2013. 115 p. (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Vol. C4).

Author

Laursen, Katja Årosin. / "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det" : En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet . Københavns Universitets Humanistiske Fakultet, 2013. 115 p. (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Vol. C4).

Bibtex

@book{9183b2dcba3045f9bd3835361d3b76dc,
title = "{"}Det er sprogligt - selv hvor du ikke l{\ae}gger m{\ae}rke til det{"}: En empirisk unders{\o}gelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog p{\aa} K{\o}benhavns Universitet ",
abstract = "I denne bog unders{\o}ges de udfordringer, som nogle af de studerende med dansk som andetsprog p{\aa} School of Pharmaceutical Sciences (PharmaSchool) ved K{\o}benhavns Universitet oplever. I efter{\aa}ret 2011 afholdt Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) i samarbejde med PharmaSchool et kursus med titlen {"}Sprogst{\o}ttende undervisning for studerende med dansk som andetsprog{"} som et pilottiltag under projektet Den gode uddannelse. En stor del af de studerende p{\aa} PharmaSchool har dansk som andetsprog, og interessen for kurset var stor. Med udgangspunkt i dette kursus unders{\o}ger bogen, hvorvidt de vanskeligheder, som de studerende med dansk som andetsprog oplever, kan betegnes som enten faglige eller sproglige. Derudover diskuteres argumenterne for og imod st{\o}ttetiltag rettet specifikt mod studerende med dansk som andetsprog. Bogens empiriske grundlag best{\aa}r af 6 interviews, 94 sp{\o}rgeskemabesvarelser, yderligere to skriftlige besvarelser vedr. deltagernes behov for og udbytte af kurset, samt de studerendes evaluering af kurset. Det viser sig, at st{\o}rstedelen af de studerendes vanskeligheder befinder sig i en gr{\aa}zone mellem sprog og fag, og netop derfor er de sv{\ae}re at kategorisere. Eksempelvis har mange studerende uanset modersm{\aa}l sv{\ae}rt ved at skelne mellem og besvare skrivehandlinger s{\aa}som begrund, g{\o}r rede for, diskuter m.fl., og disse skrivehandlinger er essentielle at kunne besvare rigtigt til eksamener p{\aa} PharmaSchool. Baseret p{\aa} de studerendes sp{\o}rgeskemabesvarelser fremg{\aa}r det, at der ikke er stor forskel p{\aa} de vanskeligheder, som studerende med hhv. dansk som modersm{\aa}l og dansk som andetsprog angiver. Nogle studerende med dansk som andetsprog har tydeligvis behov for sproglig st{\o}tte, men det er muligt, at en stor del af de studerende med dansk som modersm{\aa}l ogs{\aa} ville have gavn af kombineret sproglig-faglig st{\o}tte. I s{\aa} fald b{\o}r st{\o}ttetiltagene ikke udelukkende m{\aa}lrettes studerende med dansk som andetsprog. Det vigtigste er dog, at b{\aa}de undervisere og studerende bliver opm{\ae}rksomme p{\aa} vigtigheden af at kunne formulere deres faglige viden sprogligt klart og forst{\aa}eligt, og at sproget er en vigtig del af fagene, selv der hvor de ikke f{\o}r har lagt m{\ae}rke til det.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Dansk som andetsprog, fag vs. sprog, genrep{\ae}dagogik, sproglige behov",
author = "Laursen, {Katja {\AA}rosin}",
year = "2013",
month = nov,
day = "13",
language = "Dansk",
isbn = "9788791621574",
volume = "C4",
series = "K{\o}benhavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed",
publisher = "Danmarks Paedagogiske Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det"

T2 - En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet

AU - Laursen, Katja Årosin

PY - 2013/11/13

Y1 - 2013/11/13

N2 - I denne bog undersøges de udfordringer, som nogle af de studerende med dansk som andetsprog på School of Pharmaceutical Sciences (PharmaSchool) ved Københavns Universitet oplever. I efteråret 2011 afholdt Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) i samarbejde med PharmaSchool et kursus med titlen "Sprogstøttende undervisning for studerende med dansk som andetsprog" som et pilottiltag under projektet Den gode uddannelse. En stor del af de studerende på PharmaSchool har dansk som andetsprog, og interessen for kurset var stor. Med udgangspunkt i dette kursus undersøger bogen, hvorvidt de vanskeligheder, som de studerende med dansk som andetsprog oplever, kan betegnes som enten faglige eller sproglige. Derudover diskuteres argumenterne for og imod støttetiltag rettet specifikt mod studerende med dansk som andetsprog. Bogens empiriske grundlag består af 6 interviews, 94 spørgeskemabesvarelser, yderligere to skriftlige besvarelser vedr. deltagernes behov for og udbytte af kurset, samt de studerendes evaluering af kurset. Det viser sig, at størstedelen af de studerendes vanskeligheder befinder sig i en gråzone mellem sprog og fag, og netop derfor er de svære at kategorisere. Eksempelvis har mange studerende uanset modersmål svært ved at skelne mellem og besvare skrivehandlinger såsom begrund, gør rede for, diskuter m.fl., og disse skrivehandlinger er essentielle at kunne besvare rigtigt til eksamener på PharmaSchool. Baseret på de studerendes spørgeskemabesvarelser fremgår det, at der ikke er stor forskel på de vanskeligheder, som studerende med hhv. dansk som modersmål og dansk som andetsprog angiver. Nogle studerende med dansk som andetsprog har tydeligvis behov for sproglig støtte, men det er muligt, at en stor del af de studerende med dansk som modersmål også ville have gavn af kombineret sproglig-faglig støtte. I så fald bør støttetiltagene ikke udelukkende målrettes studerende med dansk som andetsprog. Det vigtigste er dog, at både undervisere og studerende bliver opmærksomme på vigtigheden af at kunne formulere deres faglige viden sprogligt klart og forståeligt, og at sproget er en vigtig del af fagene, selv der hvor de ikke før har lagt mærke til det.

AB - I denne bog undersøges de udfordringer, som nogle af de studerende med dansk som andetsprog på School of Pharmaceutical Sciences (PharmaSchool) ved Københavns Universitet oplever. I efteråret 2011 afholdt Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP) i samarbejde med PharmaSchool et kursus med titlen "Sprogstøttende undervisning for studerende med dansk som andetsprog" som et pilottiltag under projektet Den gode uddannelse. En stor del af de studerende på PharmaSchool har dansk som andetsprog, og interessen for kurset var stor. Med udgangspunkt i dette kursus undersøger bogen, hvorvidt de vanskeligheder, som de studerende med dansk som andetsprog oplever, kan betegnes som enten faglige eller sproglige. Derudover diskuteres argumenterne for og imod støttetiltag rettet specifikt mod studerende med dansk som andetsprog. Bogens empiriske grundlag består af 6 interviews, 94 spørgeskemabesvarelser, yderligere to skriftlige besvarelser vedr. deltagernes behov for og udbytte af kurset, samt de studerendes evaluering af kurset. Det viser sig, at størstedelen af de studerendes vanskeligheder befinder sig i en gråzone mellem sprog og fag, og netop derfor er de svære at kategorisere. Eksempelvis har mange studerende uanset modersmål svært ved at skelne mellem og besvare skrivehandlinger såsom begrund, gør rede for, diskuter m.fl., og disse skrivehandlinger er essentielle at kunne besvare rigtigt til eksamener på PharmaSchool. Baseret på de studerendes spørgeskemabesvarelser fremgår det, at der ikke er stor forskel på de vanskeligheder, som studerende med hhv. dansk som modersmål og dansk som andetsprog angiver. Nogle studerende med dansk som andetsprog har tydeligvis behov for sproglig støtte, men det er muligt, at en stor del af de studerende med dansk som modersmål også ville have gavn af kombineret sproglig-faglig støtte. I så fald bør støttetiltagene ikke udelukkende målrettes studerende med dansk som andetsprog. Det vigtigste er dog, at både undervisere og studerende bliver opmærksomme på vigtigheden af at kunne formulere deres faglige viden sprogligt klart og forståeligt, og at sproget er en vigtig del af fagene, selv der hvor de ikke før har lagt mærke til det.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Dansk som andetsprog, fag vs. sprog, genrepædagogik, sproglige behov

M3 - Bog

SN - 9788791621574

SN - 8791621577

VL - C4

T3 - Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed

BT - "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det"

CY - Københavns Universitets Humanistiske Fakultet

ER -

ID: 94755832