Den Gode Oplevelse: Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Den Gode Oplevelse : Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa. / Hansen, Andreas Bonde.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 546 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Hansen, AB 2016, Den Gode Oplevelse: Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Hansen, A. B. (2016). Den Gode Oplevelse: Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Hansen AB. Den Gode Oplevelse: Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 546 p.

Author

Hansen, Andreas Bonde. / Den Gode Oplevelse : Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2016. 546 p.

Bibtex

@phdthesis{e07e13832e4e4b349e5326fa128cb219,
title = "Den Gode Oplevelse: Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsj{\ae}lland samt andre steder i Nordeuropa",
abstract = "Midt- og Vestsj{\ae}lland rummer en stor m{\ae}ngde spektakul{\ae}r kulturarv, s{\ae}rligt fra perioden ca. 600-1350. Blandt disse er de spektakul{\ae}re kirker i Roskilde, Sor{\o} og Kalundborg, samt vikingetidslokaliteter som Trelleborg og Lejre.Dette projekt unders{\o}ger hvorp{\aa} man kan h{\o}jne oplevelser og kulturarvsindustri relateret til denne kulturarv.Teoretisk baserer projektet sig p{\aa} historiekultur (R{\"u}sen 2013) og atmosf{\ae}re (B{\"o}hme 1995). Dette for at inddrage den brede historiebevidsthed som ofte l{\ae}gger grunden for valg og forst{\aa}else af kulturarvsoplevelser, samt de f{\o}lelser der kommer i spil i det fysiske m{\o}de med kulturarven.Projektets s{\o}ger at give et overordnet billede over str{\o}mninger og konsumptionsm{\o}nstre i attraktionslandskabet. Derudover s{\o}ger projektet inspiration til forskellige former for forbedrede formidlingspraksis. Dette g{\o}res gennem komparative analyser af kulturarvsoplevelser relateret til n{\ae}vnte periode, i Danmark, Sverige og Tyskland.Det har s{\aa}ledes kunnet klarl{\ae}gges, hvordan der findes en problematisk homogen formidling af perioden i Danmark, med stor fokus p{\aa} levendeg{\o}relse og teknologi. Heri overses vigtige potentielle konsumenter. Ydermere har projektet konkluderet praksis fra Sverige og Tyskland udi oplevelser af middelalderreligion og –arkitektur, hvor man med fordel kan anvende i Midt- og Vestsj{\ae}lland.I projektet er udarbejdet nye typologier over potentielle kulturarvskonsumenter, som har st{\o}rre pr{\ae}cision end de oftest benyttede indenfor feltet. Disse kaldes Pr{\ae}ferencer for kulturarvsoplevelser (PKO) og rummer en typer der {\textquoteright}s{\o}ger en tabt verden{\textquoteright}, en tematisk orienteret type og en patriotisk motiveret type.Derudover har projektet udskilt en type attraktioner, hvilke, p{\aa} en r{\ae}kke parametre, er exceptionelt succesfulde (super-attraktioner), samt klarlagt hvad der skaber denne succes. Dette er bl.a. at disse attraktioner indgyder en utopisk oplevelse og en slags kommunikation med det hinsides.P{\aa} de baggrund gives til sidst i afhandlingen konkrete bud p{\aa}, hvorledes projektets analyser og observationer med fordel kan iv{\ae}rks{\ae}ttes i forhold til Vestsj{\ae}llands middelalderlige kulturlandskab og Vikingeborgen Trelleborg.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Kulturarv",
author = "Hansen, {Andreas Bonde}",
note = "Afhandlingen er i to bind. Bind 1: Hoveddel. Bind 2: Bilag.",
year = "2016",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Den Gode Oplevelse

T2 - Af kulturarv fra vikingetid & middelalder i Midt- & Vestsjælland samt andre steder i Nordeuropa

AU - Hansen, Andreas Bonde

N1 - Afhandlingen er i to bind. Bind 1: Hoveddel. Bind 2: Bilag.

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Midt- og Vestsjælland rummer en stor mængde spektakulær kulturarv, særligt fra perioden ca. 600-1350. Blandt disse er de spektakulære kirker i Roskilde, Sorø og Kalundborg, samt vikingetidslokaliteter som Trelleborg og Lejre.Dette projekt undersøger hvorpå man kan højne oplevelser og kulturarvsindustri relateret til denne kulturarv.Teoretisk baserer projektet sig på historiekultur (Rüsen 2013) og atmosfære (Böhme 1995). Dette for at inddrage den brede historiebevidsthed som ofte lægger grunden for valg og forståelse af kulturarvsoplevelser, samt de følelser der kommer i spil i det fysiske møde med kulturarven.Projektets søger at give et overordnet billede over strømninger og konsumptionsmønstre i attraktionslandskabet. Derudover søger projektet inspiration til forskellige former for forbedrede formidlingspraksis. Dette gøres gennem komparative analyser af kulturarvsoplevelser relateret til nævnte periode, i Danmark, Sverige og Tyskland.Det har således kunnet klarlægges, hvordan der findes en problematisk homogen formidling af perioden i Danmark, med stor fokus på levendegørelse og teknologi. Heri overses vigtige potentielle konsumenter. Ydermere har projektet konkluderet praksis fra Sverige og Tyskland udi oplevelser af middelalderreligion og –arkitektur, hvor man med fordel kan anvende i Midt- og Vestsjælland.I projektet er udarbejdet nye typologier over potentielle kulturarvskonsumenter, som har større præcision end de oftest benyttede indenfor feltet. Disse kaldes Præferencer for kulturarvsoplevelser (PKO) og rummer en typer der ’søger en tabt verden’, en tematisk orienteret type og en patriotisk motiveret type.Derudover har projektet udskilt en type attraktioner, hvilke, på en række parametre, er exceptionelt succesfulde (super-attraktioner), samt klarlagt hvad der skaber denne succes. Dette er bl.a. at disse attraktioner indgyder en utopisk oplevelse og en slags kommunikation med det hinsides.På de baggrund gives til sidst i afhandlingen konkrete bud på, hvorledes projektets analyser og observationer med fordel kan iværksættes i forhold til Vestsjællands middelalderlige kulturlandskab og Vikingeborgen Trelleborg.

AB - Midt- og Vestsjælland rummer en stor mængde spektakulær kulturarv, særligt fra perioden ca. 600-1350. Blandt disse er de spektakulære kirker i Roskilde, Sorø og Kalundborg, samt vikingetidslokaliteter som Trelleborg og Lejre.Dette projekt undersøger hvorpå man kan højne oplevelser og kulturarvsindustri relateret til denne kulturarv.Teoretisk baserer projektet sig på historiekultur (Rüsen 2013) og atmosfære (Böhme 1995). Dette for at inddrage den brede historiebevidsthed som ofte lægger grunden for valg og forståelse af kulturarvsoplevelser, samt de følelser der kommer i spil i det fysiske møde med kulturarven.Projektets søger at give et overordnet billede over strømninger og konsumptionsmønstre i attraktionslandskabet. Derudover søger projektet inspiration til forskellige former for forbedrede formidlingspraksis. Dette gøres gennem komparative analyser af kulturarvsoplevelser relateret til nævnte periode, i Danmark, Sverige og Tyskland.Det har således kunnet klarlægges, hvordan der findes en problematisk homogen formidling af perioden i Danmark, med stor fokus på levendegørelse og teknologi. Heri overses vigtige potentielle konsumenter. Ydermere har projektet konkluderet praksis fra Sverige og Tyskland udi oplevelser af middelalderreligion og –arkitektur, hvor man med fordel kan anvende i Midt- og Vestsjælland.I projektet er udarbejdet nye typologier over potentielle kulturarvskonsumenter, som har større præcision end de oftest benyttede indenfor feltet. Disse kaldes Præferencer for kulturarvsoplevelser (PKO) og rummer en typer der ’søger en tabt verden’, en tematisk orienteret type og en patriotisk motiveret type.Derudover har projektet udskilt en type attraktioner, hvilke, på en række parametre, er exceptionelt succesfulde (super-attraktioner), samt klarlagt hvad der skaber denne succes. Dette er bl.a. at disse attraktioner indgyder en utopisk oplevelse og en slags kommunikation med det hinsides.På de baggrund gives til sidst i afhandlingen konkrete bud på, hvorledes projektets analyser og observationer med fordel kan iværksættes i forhold til Vestsjællands middelalderlige kulturlandskab og Vikingeborgen Trelleborg.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Kulturarv

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Den Gode Oplevelse

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 164594366