Byernes demografi

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

Byernes demografi. / Fertner, Christian; Snizek, Bernhard.

Stationsbyer i dag. ed. / Niels Boje Groth; Christian Fertner. Realdania, 2013. p. 89-94.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Fertner, C & Snizek, B 2013, Byernes demografi. in NB Groth & C Fertner (eds), Stationsbyer i dag. Realdania, pp. 89-94. <https://issuu.com/realdania.dk/docs/stationsby_mailvers/0>

APA

Fertner, C., & Snizek, B. (2013). Byernes demografi. In N. B. Groth, & C. Fertner (Eds.), Stationsbyer i dag (pp. 89-94). Realdania. https://issuu.com/realdania.dk/docs/stationsby_mailvers/0

Vancouver

Fertner C, Snizek B. Byernes demografi. In Groth NB, Fertner C, editors, Stationsbyer i dag. Realdania. 2013. p. 89-94

Author

Fertner, Christian ; Snizek, Bernhard. / Byernes demografi. Stationsbyer i dag. editor / Niels Boje Groth ; Christian Fertner. Realdania, 2013. pp. 89-94

Bibtex

@inbook{46f415a7561b45b39d1deda3d21bb927,
title = "Byernes demografi",
abstract = "Vandringen fra land til by har i 150 {\aa}r pr{\ae}get byudviklingen fra de mindste til de st{\o}rste byer. I dag er det vandringen fra by til by, fra de mindre til de st{\o}rre byer, som pr{\ae}ger byudviklingen, og som er kommet p{\aa} den politiske dagsorden med en bekymring for, om de mindste byer er under afvikling.Denne bog er blevet til med udgangspunkt i denne bekymring. Den besk{\ae}ftiger sig med befolkning, service, erhverv, arbejdsmarked, trafik, landskab, udviklingshistorie, social organisering og planl{\ae}gning i de 250 mellemstore mindre danske byer, byer p{\aa} 1.000-5.000 indbyggere, som opstod fra 1840 til 1940 som servicebyer, de fleste med en station ved de nye jernbaner - deraf navnet {\textquoteright}stationsbyer{\textquoteright}.Omkring 100 af disse mellemstore byer blev kommunecentre ved sammenl{\ae}gningen af mere end 1300 kommuner til 277 kommuner i forbindelse med kommunalreformen i 1970. Disse kommunecentre har nu alle afgivet rollen som kommunal hovedby til de meget st{\o}rre kommunecenterbyer i de nye sammenlagte kommuner efter reformen i 2007.Bogen retter en s{\ae}rlig opm{\ae}rksomhed mod de tidligere kommunecentre og s{\o}ger svar p{\aa}: Hvad situationen er i danske stationsbyer i dag? Hvilke udfordringer de st{\aa}r overfor? Og hvilke potentialer, de har for at formulere visioner for fremtiden?Bogen er skrevet af medarbejdere ved K{\o}behavns Universitet, Arkitektskolen i {\AA}rhus, Danmarks Teknisk Universitet og Trafikstyrelsen. Den er finansieret af RealDania, som med en s{\aa}dan {\textquoteright}hvidbog{\textquoteright} {\o}nsker at skabe et grundlag for en stillingtagen til behovet for at iv{\ae}rks{\ae}tte s{\ae}rlige udviklingsbetonede indsatser i stationsbyerne.{\'E}n af hovedkonklusionerne er, at de mellemstore stationsbyer adskiller sig fra mange mindre byer, som er pr{\ae}get af affolkning og tab af byfunktioner, s{\ae}rligt i yderomr{\aa}derne. De mellemstore stationsbyer er snarere under omstrukturering end under afvikling. I denne omstrukturering ligger en r{\ae}kke betydelige udfordringer, som funktionstab, tomme bygninger i de centrale str{\o}g og en afh{\ae}ngighed af til- og fraflytninger. Men omstruktureringen rummer ogs{\aa} potentialer, der kan udvikles omkring bos{\ae}tning, dagligvareforsyning og fritid- og kulturliv.Bogen er udformet som en antologi i to dele: (I) Otte statistisk-geografiske analyser af danske stationsbyer generelt og (II) otte detailstudier i seks udvalgte byer: Holeby, Hurup, Lang{\aa}, Kolind, {\O}rb{\ae}k og Sk{\ae}vinge samt et studie af erfaringer fra udlandet. Bogen indledes med konklusioner og afsluttes med et resum{\'e} og en diskussion af stationsbyernes udfordringer og potentialer.",
keywords = "Byplanl{\ae}gning",
author = "Christian Fertner and Bernhard Snizek",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-995617-8-0",
pages = "89--94",
editor = "Groth, {Niels Boje} and Christian Fertner",
booktitle = "Stationsbyer i dag",
publisher = "Realdania",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Byernes demografi

AU - Fertner, Christian

AU - Snizek, Bernhard

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Vandringen fra land til by har i 150 år præget byudviklingen fra de mindste til de største byer. I dag er det vandringen fra by til by, fra de mindre til de større byer, som præger byudviklingen, og som er kommet på den politiske dagsorden med en bekymring for, om de mindste byer er under afvikling.Denne bog er blevet til med udgangspunkt i denne bekymring. Den beskæftiger sig med befolkning, service, erhverv, arbejdsmarked, trafik, landskab, udviklingshistorie, social organisering og planlægning i de 250 mellemstore mindre danske byer, byer på 1.000-5.000 indbyggere, som opstod fra 1840 til 1940 som servicebyer, de fleste med en station ved de nye jernbaner - deraf navnet ’stationsbyer’.Omkring 100 af disse mellemstore byer blev kommunecentre ved sammenlægningen af mere end 1300 kommuner til 277 kommuner i forbindelse med kommunalreformen i 1970. Disse kommunecentre har nu alle afgivet rollen som kommunal hovedby til de meget større kommunecenterbyer i de nye sammenlagte kommuner efter reformen i 2007.Bogen retter en særlig opmærksomhed mod de tidligere kommunecentre og søger svar på: Hvad situationen er i danske stationsbyer i dag? Hvilke udfordringer de står overfor? Og hvilke potentialer, de har for at formulere visioner for fremtiden?Bogen er skrevet af medarbejdere ved Købehavns Universitet, Arkitektskolen i Århus, Danmarks Teknisk Universitet og Trafikstyrelsen. Den er finansieret af RealDania, som med en sådan ’hvidbog’ ønsker at skabe et grundlag for en stillingtagen til behovet for at iværksætte særlige udviklingsbetonede indsatser i stationsbyerne.Én af hovedkonklusionerne er, at de mellemstore stationsbyer adskiller sig fra mange mindre byer, som er præget af affolkning og tab af byfunktioner, særligt i yderområderne. De mellemstore stationsbyer er snarere under omstrukturering end under afvikling. I denne omstrukturering ligger en række betydelige udfordringer, som funktionstab, tomme bygninger i de centrale strøg og en afhængighed af til- og fraflytninger. Men omstruktureringen rummer også potentialer, der kan udvikles omkring bosætning, dagligvareforsyning og fritid- og kulturliv.Bogen er udformet som en antologi i to dele: (I) Otte statistisk-geografiske analyser af danske stationsbyer generelt og (II) otte detailstudier i seks udvalgte byer: Holeby, Hurup, Langå, Kolind, Ørbæk og Skævinge samt et studie af erfaringer fra udlandet. Bogen indledes med konklusioner og afsluttes med et resumé og en diskussion af stationsbyernes udfordringer og potentialer.

AB - Vandringen fra land til by har i 150 år præget byudviklingen fra de mindste til de største byer. I dag er det vandringen fra by til by, fra de mindre til de større byer, som præger byudviklingen, og som er kommet på den politiske dagsorden med en bekymring for, om de mindste byer er under afvikling.Denne bog er blevet til med udgangspunkt i denne bekymring. Den beskæftiger sig med befolkning, service, erhverv, arbejdsmarked, trafik, landskab, udviklingshistorie, social organisering og planlægning i de 250 mellemstore mindre danske byer, byer på 1.000-5.000 indbyggere, som opstod fra 1840 til 1940 som servicebyer, de fleste med en station ved de nye jernbaner - deraf navnet ’stationsbyer’.Omkring 100 af disse mellemstore byer blev kommunecentre ved sammenlægningen af mere end 1300 kommuner til 277 kommuner i forbindelse med kommunalreformen i 1970. Disse kommunecentre har nu alle afgivet rollen som kommunal hovedby til de meget større kommunecenterbyer i de nye sammenlagte kommuner efter reformen i 2007.Bogen retter en særlig opmærksomhed mod de tidligere kommunecentre og søger svar på: Hvad situationen er i danske stationsbyer i dag? Hvilke udfordringer de står overfor? Og hvilke potentialer, de har for at formulere visioner for fremtiden?Bogen er skrevet af medarbejdere ved Købehavns Universitet, Arkitektskolen i Århus, Danmarks Teknisk Universitet og Trafikstyrelsen. Den er finansieret af RealDania, som med en sådan ’hvidbog’ ønsker at skabe et grundlag for en stillingtagen til behovet for at iværksætte særlige udviklingsbetonede indsatser i stationsbyerne.Én af hovedkonklusionerne er, at de mellemstore stationsbyer adskiller sig fra mange mindre byer, som er præget af affolkning og tab af byfunktioner, særligt i yderområderne. De mellemstore stationsbyer er snarere under omstrukturering end under afvikling. I denne omstrukturering ligger en række betydelige udfordringer, som funktionstab, tomme bygninger i de centrale strøg og en afhængighed af til- og fraflytninger. Men omstruktureringen rummer også potentialer, der kan udvikles omkring bosætning, dagligvareforsyning og fritid- og kulturliv.Bogen er udformet som en antologi i to dele: (I) Otte statistisk-geografiske analyser af danske stationsbyer generelt og (II) otte detailstudier i seks udvalgte byer: Holeby, Hurup, Langå, Kolind, Ørbæk og Skævinge samt et studie af erfaringer fra udlandet. Bogen indledes med konklusioner og afsluttes med et resumé og en diskussion af stationsbyernes udfordringer og potentialer.

KW - Byplanlægning

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-995617-8-0

SP - 89

EP - 94

BT - Stationsbyer i dag

A2 - Groth, Niels Boje

A2 - Fertner, Christian

PB - Realdania

ER -

ID: 46382885