Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

Arven fra den kristne mission : Tranquebars skoler. / Andersen, Peter Birkelund; Schönbeck, Oluf J.Sidney.

1 ed. København : Nationalmuseet, 2009. 32 p. (Tranquebar Initiativets Skriftserie; No. 7).

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Andersen, PB & Schönbeck, OJS 2009, Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler. Tranquebar Initiativets Skriftserie, no. 7, vol. 7, 1 edn, Nationalmuseet, København. <https://www.natmus.dk/sw72008.asp>

APA

Andersen, P. B., & Schönbeck, O. J. S. (2009). Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler. (1 ed.) Nationalmuseet. Tranquebar Initiativets Skriftserie No. 7 https://www.natmus.dk/sw72008.asp

Vancouver

Andersen PB, Schönbeck OJS. Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler. 1 ed. København: Nationalmuseet, 2009. 32 p. (Tranquebar Initiativets Skriftserie; No. 7).

Author

Andersen, Peter Birkelund ; Schönbeck, Oluf J.Sidney. / Arven fra den kristne mission : Tranquebars skoler. 1 ed. København : Nationalmuseet, 2009. 32 p. (Tranquebar Initiativets Skriftserie; No. 7).

Bibtex

@book{fdcd1a50a2d311debc73000ea68e967b,
title = "Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler",
abstract = "Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der g{\aa}r fra b{\o}rnehaveklasser til l{\ae}rerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. S{\aa} uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt st{\o}rre geografisk omr{\aa}de end selve Tranquebar by. Denne artikel ser p{\aa}, hvordan skolerne, som alle p{\aa} n{\ae}r en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der best{\aa}r af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne v{\ae}rdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen p{\aa} undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenh{\ae}ngskraft i det multi-religi{\o}se Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, p{\aa} trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om {"}unity in diversity{"} alts{\aa} {"}forskellighedens enhed{"}, og at skolerne ikke synes at fremmedg{\o}re eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, mission (kristen), Tranquebar, Tarangambadi, Tamil Nadu, social kapital, mission (Christian), Tranquebar, Tarangambadi, Tamil Nadu, Social capital",
author = "Andersen, {Peter Birkelund} and Sch{\"o}nbeck, {Oluf J.Sidney}",
year = "2009",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7602-108-5",
volume = "7",
series = "Tranquebar Initiativets Skriftserie",
publisher = "Nationalmuseet",
number = "7",
edition = "1",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Arven fra den kristne mission

T2 - Tranquebars skoler

AU - Andersen, Peter Birkelund

AU - Schönbeck, Oluf J.Sidney

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by. Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om "unity in diversity" altså "forskellighedens enhed", og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.

AB - Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by. Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om "unity in diversity" altså "forskellighedens enhed", og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - mission (kristen)

KW - Tranquebar

KW - Tarangambadi

KW - Tamil Nadu

KW - social kapital

KW - mission (Christian)

KW - Tranquebar

KW - Tarangambadi

KW - Tamil Nadu

KW - Social capital

M3 - Bog

SN - 978-87-7602-108-5

VL - 7

T3 - Tranquebar Initiativets Skriftserie

BT - Arven fra den kristne mission

PB - Nationalmuseet

CY - København

ER -

ID: 14466782