Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand. / Asmussen, Ida Helene; Schäfke-Zell, Werner.

In: Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift, Vol. 42, No. 2 & 3, 3, 2019, p. 21–36.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Asmussen, IH & Schäfke-Zell, W 2019, 'Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand', Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift, vol. 42, no. 2 & 3, 3, pp. 21–36.

APA

Asmussen, I. H., & Schäfke-Zell, W. (2019). Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand. Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift, 42(2 & 3), 21–36. [3].

Vancouver

Asmussen IH, Schäfke-Zell W. Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand. Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift. 2019;42(2 & 3):21–36. 3.

Author

Asmussen, Ida Helene ; Schäfke-Zell, Werner. / Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand. In: Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift. 2019 ; Vol. 42, No. 2 & 3. pp. 21–36.

Bibtex

@article{0d6a37592b9a46b08164d7e3e31306b6,
title = "Jurauddannelsen b{\o}r reformeres – med s{\ae}rligt fokus p{\aa} den politiske embedsmand",
abstract = "Debatten om den politiske embedsmand og r{\ae}kken af konkrete sager om problematiske samspil mellem politikere og embedsfolk er velkendt, og i det omfang den har indeholdt forslag til forebyggelse af nye skandalesager, har fokus v{\ae}ret p{\aa} efteruddannelse af embedsm{\ae}nd eller {\ae}ndring af forvalt-ningens struktur. I denne artikel starter vi et helt andet sted, idet vi stiller skarpt p{\aa} embedsm{\ae}ndenes uddannelse. Vi giver et bud p{\aa}, hvordan embedsm{\ae}ndene qua deres uddannelse kan kl{\ae}des bedre p{\aa} til den politiske virkelighed. Vi fokuserer her p{\aa} jurauddannelserne i Danmark, b{\aa}de fordi jurister i det omfang, kommissionerne har udtalt kritik af embedsm{\ae}nd, har spillet afg{\o}rende hovedroller, og fordi det n{\o}dvendigvis m{\aa} v{\ae}re juristerne, der driver en fastholdelse af retsstaten som b{\ae}rende demokratisk grundprincip. Artiklen rummer ogs{\aa} et mere overordnet bud p{\aa}, hvordan jurauddannelserne med udgangspunkt i p{\ae}dagogisk og didaktisk forskning b{\o}r reformeres, herunder s{\ae}rligt set i lyset af den tiltagende globalisering og digitalisering.",
author = "Asmussen, {Ida Helene} and Werner Sch{\"a}fke-Zell",
year = "2019",
language = "Dansk",
volume = "42",
pages = "21–36",
journal = "Retf{\ae}rd: Nordisk Juridisk Tidsskrift",
issn = "0105-1121",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",
number = "2 & 3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Jurauddannelsen bør reformeres – med særligt fokus på den politiske embedsmand

AU - Asmussen, Ida Helene

AU - Schäfke-Zell, Werner

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Debatten om den politiske embedsmand og rækken af konkrete sager om problematiske samspil mellem politikere og embedsfolk er velkendt, og i det omfang den har indeholdt forslag til forebyggelse af nye skandalesager, har fokus været på efteruddannelse af embedsmænd eller ændring af forvalt-ningens struktur. I denne artikel starter vi et helt andet sted, idet vi stiller skarpt på embedsmændenes uddannelse. Vi giver et bud på, hvordan embedsmændene qua deres uddannelse kan klædes bedre på til den politiske virkelighed. Vi fokuserer her på jurauddannelserne i Danmark, både fordi jurister i det omfang, kommissionerne har udtalt kritik af embedsmænd, har spillet afgørende hovedroller, og fordi det nødvendigvis må være juristerne, der driver en fastholdelse af retsstaten som bærende demokratisk grundprincip. Artiklen rummer også et mere overordnet bud på, hvordan jurauddannelserne med udgangspunkt i pædagogisk og didaktisk forskning bør reformeres, herunder særligt set i lyset af den tiltagende globalisering og digitalisering.

AB - Debatten om den politiske embedsmand og rækken af konkrete sager om problematiske samspil mellem politikere og embedsfolk er velkendt, og i det omfang den har indeholdt forslag til forebyggelse af nye skandalesager, har fokus været på efteruddannelse af embedsmænd eller ændring af forvalt-ningens struktur. I denne artikel starter vi et helt andet sted, idet vi stiller skarpt på embedsmændenes uddannelse. Vi giver et bud på, hvordan embedsmændene qua deres uddannelse kan klædes bedre på til den politiske virkelighed. Vi fokuserer her på jurauddannelserne i Danmark, både fordi jurister i det omfang, kommissionerne har udtalt kritik af embedsmænd, har spillet afgørende hovedroller, og fordi det nødvendigvis må være juristerne, der driver en fastholdelse af retsstaten som bærende demokratisk grundprincip. Artiklen rummer også et mere overordnet bud på, hvordan jurauddannelserne med udgangspunkt i pædagogisk og didaktisk forskning bør reformeres, herunder særligt set i lyset af den tiltagende globalisering og digitalisering.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 42

SP - 21

EP - 36

JO - Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift

JF - Retfærd: Nordisk Juridisk Tidsskrift

SN - 0105-1121

IS - 2 & 3

M1 - 3

ER -

ID: 226495329