Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Standard

Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse. / Rattleff, Pernille.

Universitetspædagogiske praksisser. ed. / Peter Stray Jørgensen; Lotte Rienecker. 1. ed. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2015. p. 317-332.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Harvard

Rattleff, P 2015, Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse. in PS Jørgensen & L Rienecker (eds), Universitetspædagogiske praksisser. 1 edn, Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 317-332.

APA

Rattleff, P. (2015). Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse. In P. S. Jørgensen, & L. Rienecker (Eds.), Universitetspædagogiske praksisser (1 ed., pp. 317-332). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Vancouver

Rattleff P. Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse. In Jørgensen PS, Rienecker L, editors, Universitetspædagogiske praksisser. 1 ed. Frederiksberg: Samfundslitteratur. 2015. p. 317-332

Author

Rattleff, Pernille. / Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse. Universitetspædagogiske praksisser. editor / Peter Stray Jørgensen ; Lotte Rienecker. 1. ed. Frederiksberg : Samfundslitteratur, 2015. pp. 317-332

Bibtex

@inbook{1573784ae4284b1b81954747695514c2,
title = "Den p{\ae}dagogiske reform af K{\o}benhavns Universitets juridiske bacheloruddannelse",
abstract = "I 2008 p{\aa}begyndte Det Juridiske Fakultet et omfattende udviklingsarbejde med henblik p{\aa} at gennemf{\o}re en grundl{\ae}ggende p{\ae}dagogisk reform af den juridiske uddannelse ved K{\o}benhavns Universitet.P{\aa} Det Juridiske Fakultet kalder vi dette udviklingsarbejde for ’Studiereformen af 2011’ eller blot ’Studiereformen’. Med Studieordningen af 2011 for den juridiske bacheloruddannelse blev dette p{\ae}dagogiske reformarbejde implementeret. F{\o}rste {\aa}rgang p{\aa} godt 800 jurastuderende blev optaget og begyndte p{\aa} den reformerede juridiske bacheloruddannelse i september 2011, og med fjerde optag i september 2014 p{\aa} den nye 2011-studieordning er reformen nu fuldt ud implementeret p{\aa} hele den juridiske bacheloruddannelse.Den p{\ae}dagogiske reform er baseret p{\aa} et grundl{\ae}ggende re-design af bacheloruddannelsen; af strukturen og fagene, af l{\ae}ringsprincipperne og, f{\o}rst og fremmest, af undervisningen.I dette kapitel beskrives baggrunden for Studiereformen, de konkrete p{\ae}dagogiske elementer i reformen og rationalerne bag reformen. Derefter diskuteres resultaterne for s{\aa} vidt ang{\aa}r {\ae}ndringerne i de studerendes adf{\ae}rd, trivsel og l{\ae}ring som f{\o}lge af den {\ae}ndrede tilrettel{\ae}ggelse og gennemf{\o}relse af den juridiske bacheloruddannelse. Afslutningsvis overvejes og diskuteres det i en perspektivering, hvordan man med fordel kan udbygge og supplere denne p{\ae}dagogiske reform med en faglig, indholdsm{\ae}ssig og didaktisk reform af den juridiske uddannelse.",
keywords = "Det Juridiske Fakultet, Studiereform, jurastuderende;l{\ae}ring;universitetsdidaktik;l{\ae}ringsteori",
author = "Pernille Rattleff",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788759321379",
pages = "317--332",
editor = "J{\o}rgensen, {Peter Stray} and Lotte Rienecker",
booktitle = "Universitetsp{\ae}dagogiske praksisser",
publisher = "Samfundslitteratur",
edition = "1",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Den pædagogiske reform af Københavns Universitets juridiske bacheloruddannelse

AU - Rattleff, Pernille

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - I 2008 påbegyndte Det Juridiske Fakultet et omfattende udviklingsarbejde med henblik på at gennemføre en grundlæggende pædagogisk reform af den juridiske uddannelse ved Københavns Universitet.På Det Juridiske Fakultet kalder vi dette udviklingsarbejde for ’Studiereformen af 2011’ eller blot ’Studiereformen’. Med Studieordningen af 2011 for den juridiske bacheloruddannelse blev dette pædagogiske reformarbejde implementeret. Første årgang på godt 800 jurastuderende blev optaget og begyndte på den reformerede juridiske bacheloruddannelse i september 2011, og med fjerde optag i september 2014 på den nye 2011-studieordning er reformen nu fuldt ud implementeret på hele den juridiske bacheloruddannelse.Den pædagogiske reform er baseret på et grundlæggende re-design af bacheloruddannelsen; af strukturen og fagene, af læringsprincipperne og, først og fremmest, af undervisningen.I dette kapitel beskrives baggrunden for Studiereformen, de konkrete pædagogiske elementer i reformen og rationalerne bag reformen. Derefter diskuteres resultaterne for så vidt angår ændringerne i de studerendes adfærd, trivsel og læring som følge af den ændrede tilrettelæggelse og gennemførelse af den juridiske bacheloruddannelse. Afslutningsvis overvejes og diskuteres det i en perspektivering, hvordan man med fordel kan udbygge og supplere denne pædagogiske reform med en faglig, indholdsmæssig og didaktisk reform af den juridiske uddannelse.

AB - I 2008 påbegyndte Det Juridiske Fakultet et omfattende udviklingsarbejde med henblik på at gennemføre en grundlæggende pædagogisk reform af den juridiske uddannelse ved Københavns Universitet.På Det Juridiske Fakultet kalder vi dette udviklingsarbejde for ’Studiereformen af 2011’ eller blot ’Studiereformen’. Med Studieordningen af 2011 for den juridiske bacheloruddannelse blev dette pædagogiske reformarbejde implementeret. Første årgang på godt 800 jurastuderende blev optaget og begyndte på den reformerede juridiske bacheloruddannelse i september 2011, og med fjerde optag i september 2014 på den nye 2011-studieordning er reformen nu fuldt ud implementeret på hele den juridiske bacheloruddannelse.Den pædagogiske reform er baseret på et grundlæggende re-design af bacheloruddannelsen; af strukturen og fagene, af læringsprincipperne og, først og fremmest, af undervisningen.I dette kapitel beskrives baggrunden for Studiereformen, de konkrete pædagogiske elementer i reformen og rationalerne bag reformen. Derefter diskuteres resultaterne for så vidt angår ændringerne i de studerendes adfærd, trivsel og læring som følge af den ændrede tilrettelæggelse og gennemførelse af den juridiske bacheloruddannelse. Afslutningsvis overvejes og diskuteres det i en perspektivering, hvordan man med fordel kan udbygge og supplere denne pædagogiske reform med en faglig, indholdsmæssig og didaktisk reform af den juridiske uddannelse.

KW - Det Juridiske Fakultet

KW - Studiereform

KW - jurastuderende;læring;universitetsdidaktik;læringsteori

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788759321379

SP - 317

EP - 332

BT - Universitetspædagogiske praksisser

A2 - Jørgensen, Peter Stray

A2 - Rienecker, Lotte

PB - Samfundslitteratur

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 129733221