4. februar 2022

Kan NFTs tilbyde nye måder at styre og udveksle personlige helbredsoplysninger?

FORSKNING

Kunne såkaldte NFTs, der tiltrak sig opmærksomhed i kunstverdenen som platform til at købe og sælge digital kunst understøttet af en digital kontrakt, være et redskab til at hjælpe patienter til at få mere kontrol over deres personlige helbredsoplysninger? En international gruppe af forskere, som professor Timo Minssen er en del af, adresserer dette vigtige spørgsmål ved at analysere den nye teknologis løfter og farer i en artikel, der er publiceret i det prestigefyldte tidsskrift Science.

Reprinted with permission from AAAS

I en ny publikation i tidsskriftet Science har et tværfagligt team af forskere i etik, jura og informatik ledet af to bioetikere ved Baylor College of Medicine - førsteforfatter Dr. Kristin Kostick Quenet og seniorforfatter Prof. Amy McGuire - skrevet en af de første kommentarer til, hvordan den nye spirende teknologi NFTs, eller ikke-udskiftelige emblemer, kunne konverteres til sundhedsindustrien. Forskergruppen spørger, om – og i givet fald hvordan – NFTs kunne hjælpe patienter til at få mere kontrol over deres personlige helbredsoplysninger. NFT digitale kontrakter kan give patienterne mulighed for at specificere, hvem der kan tilgå deres personlige helbredsoplysninger og spore, hvordan de deles.

På den måde kunne NFTs bruges til at demokratisere sundhedsdata og hjælpe enkeltpersoner med at genvinde kontrollen og deltage mere i beslutninger om, hvem der kan se og bruge deres helbredsoplysninger. Men forskerne peger også på, at NFTs stadig er sårbare over for datasikrings fejl, privatlivsspørgsmål, energi overvejelser og tvister om immaterielle rettigheder. Endvidere kan kompleksiteten af NFTs forhindre den gennemsnitlige borger i at udnytte deres potentiale, og den nye teknologi kunne også støde på modstand fra nøgle-aktører, der dominerer det multi milliard-dollar marked for sundhedsdata. Forskerne mener derfor, at det er vigtigt nøje at overveje de mulige risici, fordele og udfordringer, når NFTs opstår som en potentiel mulighed for at transformere sundhedsdataverden.

Professor Timo Minssen, medforfatter af artiklen og den stiftende direktør af Centre for Advanced Studies in Biomedical Innovation Law (CeBIL) ved Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet siger: "Vi er nødt til at være meget opmærksomme på både mulighederne og potentielle risici og ulemper. Men brugen af NFTs skal i hvert fald nøje undersøges inden for kontrollerede miljøer, såkaldte regulatoriske sandkasser ved hjælp af blockchain-teknologier, sværmintelligens og smarte kontrakter for derefter at afprøve, hvordan dette potentielt vil kunne udspille sig i den virkelige verden." Han tilføjer: "Hvis de er nøje kombineret med udviklingen af hensigtsmæssige sikkerhedsforanstaltninger og god praksis, der kan håndhæves for at balancere innovation med individuelle rettigheder og offentlige interesser, kunne disse teknologier give muligheder for en mere bæredygtig udvikling af teknologi og regulering for at imødekomme nye digitale datadeling- og ejerskabsmodeller. Dette kan også omfatte overvejelser om mere åbne og decentrale innovationsmodeller. Men endnu engang understreger han, at vi virkelig skal afprøve og debattere fordele og ulemper af disse muligheders løfter og farer meget nøje, og det kræver en dyb forståelse af teknologien og en bred debat om dens etiske, juridiske, sociale og politiske implikationer."

Udover Prof. Timo Minssen fra Københavns Universitet, førsteforfatter Dr. Kristin Kostick-Quenet og seniorforfatter Prof. Amy McGuire fra Baylor College of Medicine, bidrog også de ledende eksperter Prof. Kenneth Mandl, Prof. I. Glenn Cohen, Prof. Urs Gasser og Prof. Isaac Kohane til artiklen How NFTs could transform health information exchange. De kommer fra følgende institutioner: Boston Children's Hospital, Harvard Medical School, Harvard Law School, og Technical University of Munich. Se artiklen for en fuld liste over midler til disse forskere.

Professor Timo Minssen, E-mail: timo.minssen@jur.ku.dk

Kommunikationsmedarbejder Lene Juhl Friedrichsen, E-mail: lene.juhl.friedrichsen@jur.ku.dk, Telefon +45 24 80 44 84