13. september 2022

CeBIL modtager EU-tilskud til undersøgelse af AI-assisteret kræftoperation

EU Horizon Europe

CLASSICA – Validering af AI i klassificering af kræft i realtidskirurgi er et samarbejdende, internationalt og tværfagligt projektkonsortium, som for nylig har modtaget en bevilling på 6 mio. EUR under EU's Horizon Europe-rammeprogram for forskning og innovation.

Computer and operation

Som forskningspartner og co-PI for CLASSICA vil CeBIL - Center for Advanced Studies in Biomedical Innovation Law ved Det Juridiske Fakultet - være ansvarlig for at levere indsigt og løsninger på de juridiske og etiske konsekvenser, der opstår ved brugen af kunstig intelligens til klassificering af kræft i realtidskirurgi.

Det overordnede mål med CLASSICA er at levere og klinisk validere et #AI-baseret klinisk beslutningsstøttesystem, som hurtigt identificerer kræfttumorer og kortlægger deres fordeling. Timo Minssen, juraprofessor ved Københavns Universitet (KU), leder studiet af de juridiske og etiske konsekvenser af #AI-assisteret kirurgi sammen med Sara Gerke, adjunkt i jura ved Penn State Dickinson Law. KU-teamet består af lektor Marcelo Corrales Compagnucci og PostDoc Louise C. Druedahl og vil fokusere på det regulatoriske landskab, IP og bias. Sara Gerke og hendes team vil fokusere på ansvar. Både KU og Penn State-teamet vil også samarbejde på tværs af deres fokusområder for at integrere deres juridiske og etiske studier.

Ronan Cahill fra Surgery ved University College Dublin og Dublins Mater Misericordiae University Hospital vil lede det fireårige CLASSICA-projekt, der omfatter i alt 11 partnere fra ni forskellige lande. Klinisk validering af AI-teknologien vil finde sted på tværs af fem førende europæiske kræftcentre, der bygger på banebrydende forskning udført i løbet af de sidste tre år på Mater Hospital.