Transformative dialoger som resonansrelation - mod bæredygtighed i lederskab og organisationsudvikling

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

I stigende grad tales om ”coaching” som del af lederens handleberedskab. Men coaching og ledelse kan være en farlig cocktail. Coaching i traditionel forstand - også benævnt som førstegenerations coaching - er meget sjældent egnet som ledelsesinstrument, fordi førstegenerations coaching tager udgangspunkt i medarbejderens målsætninger eller problemløsningsfokus. I den forbindelse burde lederen som coach holde sig fra at have en målsætning på medarbejderens vegne, men dette er stort set umuligt i ledelseskonteksten, idet lederen som regel har klare ønsker om medarbejderens udvikling.

Dette kapitel præsenterer et alternativ til den traditionelle coachingforståelse. I det følgende beskrives coaching som transformativ dialog, som resonansrelation, der bygger på øjeblikke af symmetri som til syvende og sidst giver mulighed for ny erkendelse for alle parter i samtalen, uanset om det er en samtale i dyaden leder-medarbejder eller i grupper/team. Transformative dialoger går i dybden, sætter fokus på mening, værdirefleksion og etisk forankring. Transformative dialoger påvirker i sidste ende begge/alle dialogparter i deres selvforståelse og i den måde, de ser bestemte begivenheder og udfordringer. En afgørende betingelse for denne type dialog er, at parterne er resonansbund for hinanden: Man reflekterer i højere grad abstrakt og almen menneskeligt over udfordringer, som organisationen og den enkelte konkret står over for. I kapitlet argumenteres for, at transformative samtaler kan være svaret på de accelerationsprocesser og den hyperkompleksitet, som den enkelte oplever og som ikke sjældent fører til manglende overblik og til sidst stress. Desuden kommer kapitlet med et bud på, hvordan transformative samtaler kan være et fundament for dialogisk og relationel ledelse og phronesis, beroende på sanselighed, dyder og praktisk forankret visdom i selve situationen, der viser sig gennem et dybt og etisk forankret handleberedskab. Transformative dialoger kan være fundament for emergente samtaler, som åbner op for en samskabende tilgang til organisationsudvikling og som er med til at udvikle lederens og medarbejdernes fokus på bæredygtighed, dvs. menneskets orientering ud i verden og dets empati, følelser, motiver og forståelse af sig selv og verden.
Bidragets oversatte titelTransformative dialogue as a resonans relationship: Towards sustainability in leadership and organisational development
OriginalsprogDansk
TitelLedelse i Sociale Processer : Relationer, Resonans og Responsivitet
RedaktørerLone Hersted
Antal sider27
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Publikationsdato2021
Sider209-235
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788771588521
StatusUdgivet - 2021

Bibliografisk note

CURIS 2021 NEXS 357

ID: 269729386