EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen. / Pagh-Rasmussen, Peter.

Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup. Djøf Forlag, 2020. s. 309-327.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Pagh-Rasmussen, P 2020, EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen. i Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup. Djøf Forlag, s. 309-327.

APA

Pagh-Rasmussen, P. (2020). EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen. I Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup (s. 309-327). Djøf Forlag.

Vancouver

Pagh-Rasmussen P. EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen. I Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup. Djøf Forlag. 2020. s. 309-327

Author

Pagh-Rasmussen, Peter. / EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen. Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup. Djøf Forlag, 2020. s. 309-327

Bibtex

@inbook{d29eaf6db44848f4867c441bcc8e8e1e,
title = "EU’s regler om milj{\o}vurdering af pla-ner og projekter – m{\aa}l og middel og udfordringer for dansk milj{\o}ret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen",
abstract = "Emnet for dette bidrag er EU’s regler om milj{\o}vurdering af projekter og planer som fastlagt i VVM-direktivet (2011/92) og SMV-direktivet (2001/42) og disse reglers udfordringer af dansk milj{\o}ret som speciel for-valtningsret. Til forskel fra de fleste andre milj{\o}direktiver er VVM-direktivet og SMV-direktivet kendetegnet ved ikke at stille materielle krav til milj{\o}beskyttelsen, men til kun at ang{\aa} forvaltningsprocessen, n{\aa}r myndigheder tr{\ae}ffer bestemte afg{\o}relser. De to direktiver stiller s{\aa}ledes s{\ae}rlige krav til sagens oplysning, h{\o}ring og begrundelse, n{\aa}r en forvalt-ningsmyndighed (eller lovgiver) vedtager retsakter, der er omfattet af de to direktivers anvendelsesomr{\aa}de. De to direktiver om milj{\o}vurdering, der i dansk ret nu prim{\ae}rt er implementeret i milj{\o}vurderingsloven fra 2017, er derfor i en vis forstand et supplement til den almindelige forvaltnings-rets krav om tilstr{\ae}kkelig oplysning af sagen, partsh{\o}ring og begrundel-se, n{\aa}r en retsakt kan have v{\ae}sentlige milj{\o}virkninger. Der er dog den principielle forskel, at direktivernes regler om milj{\o}vurdering og h{\o}ring i sig selv er et selvst{\ae}ndigt m{\aa}l, mens forvaltningsrettens almindelige sagsbehandlingsregler er et middel til, at myndigheden tr{\ae}ffer den rigtige afg{\o}relse efter den p{\aa}g{\ae}ldende lov. Som det vil fremg{\aa} af det f{\o}lgende, har denne forskel retlige konsekvenser for direktivernes anvendelsesom-r{\aa}de, for muligheden for at fravige direktiverne med henvisning til mini-mumsharmonisering og for retsvirkningen af myndighedernes tilsides{\ae}t-telse af de to direktivers regler.",
author = "Peter Pagh-Rasmussen",
year = "2020",
month = "8",
day = "25",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-574-4357-8",
pages = "309--327",
booktitle = "Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle B{\o}dker Madsen og S{\o}ren H{\o}jgaard M{\o}rup",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - EU’s regler om miljøvurdering af pla-ner og projekter – mål og middel og udfordringer for dansk miljøret som speciel forvaltningsret med omtale af nyere praksis fra Domstolen

AU - Pagh-Rasmussen, Peter

PY - 2020/8/25

Y1 - 2020/8/25

N2 - Emnet for dette bidrag er EU’s regler om miljøvurdering af projekter og planer som fastlagt i VVM-direktivet (2011/92) og SMV-direktivet (2001/42) og disse reglers udfordringer af dansk miljøret som speciel for-valtningsret. Til forskel fra de fleste andre miljødirektiver er VVM-direktivet og SMV-direktivet kendetegnet ved ikke at stille materielle krav til miljøbeskyttelsen, men til kun at angå forvaltningsprocessen, når myndigheder træffer bestemte afgørelser. De to direktiver stiller således særlige krav til sagens oplysning, høring og begrundelse, når en forvalt-ningsmyndighed (eller lovgiver) vedtager retsakter, der er omfattet af de to direktivers anvendelsesområde. De to direktiver om miljøvurdering, der i dansk ret nu primært er implementeret i miljøvurderingsloven fra 2017, er derfor i en vis forstand et supplement til den almindelige forvaltnings-rets krav om tilstrækkelig oplysning af sagen, partshøring og begrundel-se, når en retsakt kan have væsentlige miljøvirkninger. Der er dog den principielle forskel, at direktivernes regler om miljøvurdering og høring i sig selv er et selvstændigt mål, mens forvaltningsrettens almindelige sagsbehandlingsregler er et middel til, at myndigheden træffer den rigtige afgørelse efter den pågældende lov. Som det vil fremgå af det følgende, har denne forskel retlige konsekvenser for direktivernes anvendelsesom-råde, for muligheden for at fravige direktiverne med henvisning til mini-mumsharmonisering og for retsvirkningen af myndighedernes tilsidesæt-telse af de to direktivers regler.

AB - Emnet for dette bidrag er EU’s regler om miljøvurdering af projekter og planer som fastlagt i VVM-direktivet (2011/92) og SMV-direktivet (2001/42) og disse reglers udfordringer af dansk miljøret som speciel for-valtningsret. Til forskel fra de fleste andre miljødirektiver er VVM-direktivet og SMV-direktivet kendetegnet ved ikke at stille materielle krav til miljøbeskyttelsen, men til kun at angå forvaltningsprocessen, når myndigheder træffer bestemte afgørelser. De to direktiver stiller således særlige krav til sagens oplysning, høring og begrundelse, når en forvalt-ningsmyndighed (eller lovgiver) vedtager retsakter, der er omfattet af de to direktivers anvendelsesområde. De to direktiver om miljøvurdering, der i dansk ret nu primært er implementeret i miljøvurderingsloven fra 2017, er derfor i en vis forstand et supplement til den almindelige forvaltnings-rets krav om tilstrækkelig oplysning af sagen, partshøring og begrundel-se, når en retsakt kan have væsentlige miljøvirkninger. Der er dog den principielle forskel, at direktivernes regler om miljøvurdering og høring i sig selv er et selvstændigt mål, mens forvaltningsrettens almindelige sagsbehandlingsregler er et middel til, at myndigheden træffer den rigtige afgørelse efter den pågældende lov. Som det vil fremgå af det følgende, har denne forskel retlige konsekvenser for direktivernes anvendelsesom-råde, for muligheden for at fravige direktiverne med henvisning til mini-mumsharmonisering og for retsvirkningen af myndighedernes tilsidesæt-telse af de to direktivers regler.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-574-4357-8

SP - 309

EP - 327

BT - Festskrift til Karsten Revsbech, red. Michael Hansen Jensen, Helle Bødker Madsen og Søren Højgaard Mørup

PB - Djøf Forlag

ER -

ID: 248600412